המסמך הסודי של האיחוד: "לכנס דיון דחוף בוועדת חוץ וביטחון"

נמשכת הסערה סביב המסמך שמראה כיצד באיחוד האירופי פועלים להרחיב עוד את השליטה הפלסטינית בשטחי C. בפנייה ליו"ר ועדת החוץ והביטחון הזמנית ח"כ יואב גלנט כתב מנכ"ל תנועת "רגבים" מאיר דויטש: "האיחוד פועל במסווה של פעילות הומניטרית, אך בפועל חותר תחת מדינת ישראל"

זמן צפייה: 02:07

מנכ"ל תנועת "רגבים", מאיר דויטש, פנה היום (שלישי) ליו"ר ועדת החוץ והביטחון הזמנית ח"כ יואב גלנט בבקשה לקיים דיון דחוף בעקבות המסמך הסודי של האיחוד האירופי שנחשף אמש במהדורה המרכזית של חדשות 13, שלפיו באיחוד פועלים להרחיב עוד את השליטה הפלסטינית בשטחי C.

"פרסום המסמך חושף שוב את הפנים האמיתיות והצביעות של האיחוד האירופי: האיחוד פועל במסווה של פעילות הומניטרית, אך בפועל חותר תחת מדינת ישראל, ובניגוד לחוק הישראלי, בניגוד לדין הבינלאומי ומעורב עמוקות בהשתלטות האסטרטגית של הרשות הפלסטינית על שטחי C". דויטש הוסיף: "תנועת 'רגבים' חשפה כבר בשנת 2014 בדו"ח 'הקולוניה האחרונה', לצד מעקב שוטף שאנו מבצעים לאורך השנים אחר ההשתלטות הפלסטינית, כי האיחוד האירופי משקיע מאות מיליוני אירו בפעילות בלתי חוקית של הרשות הפלסטינית בשטחי C ,ומסייע להקמה דה-פקטו של מדינת טרור פלסטינית בין הירדן לים.

התנחלות בגדה המערבית
בנייה בשטחי יהודה ושומרון | צילום: רויטרס

בשל כך, הוסיף מנכ"ל "רגבים, "אנו מבקשים לקיים דיון דחוף בוועדת החוץ והביטחון הזמנית בראשותך בנושא. פעילות האיחוד איננה דיפלומטיה ואיננה סיוע הומניטרי, אלא חתרנות אסורה תחת מדינה סוברנית. על מדינת ישראל לפעול בנחרצות נגד המעורבות הגסה ולשים לדבר סוף".

תנועת "רגבים" הוקמה ב-2006 לשם מעקב ותיעוד פעילות בלתי-חוקית של פלסטינים בתחומי הקו הירוק וביהודה ושומרון.

אמש תקפו גם במשרד החוץ בירושלים את המסמך: "מדובר בנייר פנימי של האיחוד האירופי והוא מציג שורה של עמדות שאינן מקובלות על ישראל, כולל בכל הקשור לשטח C". עוד נאמר בתגובת משרד החוץ, כי "ישראל הבהירה זאת לאיחוד בשורה של מגעים עם נציגיו בכל הדרגים. מאז כתיבת המסמך - ישראל והאיחוד האירופי קיימו הן מפגש אסוציאציה והן דיאלוג מדיני בשבוע שעבר, בהם נדונו סוגיות על סדר היום ביחסים בין ישראל לאיחוד האירופי".

המסמך, שנכתב בנציגות במזרח ירושלים, מתאר כאמור באופן מקיף וממוקד בשישה עמודים כיצד האירופי מעוניין לפעול כדי להרחיב עוד את הנוכחות הפלסטינית בשטחי C – שטחים שהם בשליטה ישראלית מלאה. מדובר באותם שטחים שיו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' דרש את הסמכויות בהם והם היו חלק בלתי נפרד מהמשא ומתן הקואליציוני.

חלק מאותו מסמך שמוגדר "סודי" נכתב לפני כמה חודשים. להלן עיקריו:

האיחוד האירופי מבקש לחזק את הנוכחות הפלסטינית בשטח C; האיחוד האירופי יפעל למיפוי של הקרקעות בשטחים – לא בהכרח בעצמו, אלא דרך ארגונים. המטרה: להוכיח זכאות פלסטינית על הקרקע; האיחוד קורא 'לעקוב ולנטר' אחר פעילות ארכיאולוגית ישראלית בשטח. הסיבה: הפעילות הזו משמשת את ישראל להצדיק את היאחזות שלה בקרקעות ביהודה ושומרון; המטרה: לשלב את שטח C עם שטחי A ו-B. במסמך נכתב עוד כי יש צורך בחזון אירופי משותף ובגישה מתואמת יותר בין הגורמים באירופה כדי למקסם את היכולת להרחבת המעורבות שלהם בשטח C.

התוכנית מדברת על הצורך בחיזוק תשתיות לפלסטינים בשטח C, העמדת סיוע משפטי ועוד ועוד צעדים שהאיחוד האירופי רוצה לקדם שם. המסמך נכתב עוד לפני הבחירות בישראל, כך שאי אפשר לשייך אותו לתגובה על ממשלה כזו או אחרת. עמדת האיחוד אמנם לא חדשה, אבל כעת נראה הלכה למעשה איך להגביר ולהעמיק עוד, יותר ממה שהיה עד עכשיו, את המעורבות בשטחי C.

באיחוד האירופי אמרו כי "ככלל, איננו מתייחסים למסמכים. המדיניות של האיחוד נוצרת מ-27 המדינות החברות בה. המדיניות שלנו לא השתנתה – אנו מחויבים לפתרון שתי המדינות, עם ירושלים כבירה עתידית של שתי המדינות. אנו קוראים לישראל לאפשר שיפור מוחשי בחיי הפלסטינים, לאפשר בניה פלסטינית ולעצור את ההרעה בתנאי החיים לפלסטינים בשטח".

יו''ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'
יו''ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סמוטריץ' אחרי חשיפת המסמך: "התערבות בוטה להקים מדינת טרור"

יו"ר הציונות הדתית והשר המיועד ח"כ בצלאל סמוטריץ׳ הגיב על חשיפת חדשות 13: “המאבק בהשתלטות הערבית על השטחים הפתוחים ביהודה ושומרון הוא אחד האתגרים הדחופים והחשובים שעל הממשלה הקרובה לטפל בו והוא אחת הסיבות המרכזיות לדרישה שלי לקבל את הסמכויות לכך במשרד הביטחון".

עוד הוסיף סמוטריץ': "המעורבות הבוטה של האיחוד האירופי במאמצי הרש"פ לקבוע עובדות בשטח ולהקים דה-פקטו מדינת טרור ערבית בלב ארץ ישראל באופן חד צדדי היא בלתי מתקבלת על הדעת, מנוגדת לחוק ולדין הבינלאומי, ולא תואמת כללי דיפלומטיה בסיסיים ביחסים בין מדינות. נוביל בעזרת השם בממשלה שתקום מאמץ משולב - דיפלומטי, כלכלי, אכיפתי והתיישבותי - נגד הפעילות העוינת של הרשות הפלסטינית ושל הגורמים הבינלאומיים ונחדול אותה בנחישות".

ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית) הגיבה גם היא: "האמת המזעזעת נחשפת - השקעה מסיבית של האיחוד האירופי בתכנית חתרנית להקמת מדינה פלסטינית בניגוד להסכמים וגם לחוק, וחמור לא פחות: בשת"פ מהמנהל האזרחי. הפארסה המסוכנת הזו חייבת להיפסק, והיא תיפסק: על זה בדיוק היו הבחירות, לא נוותר על הזכות והחובה להגן על חבלי ארצנו מפני השתלטות עוינת".

גם ח"כ לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית) אמרה כי "המסמך הסודי שנחשף הערב מוכיח שחור על גבי לבן את שטענו במשך שנים רבות. הרש"פ ועוזריה באיחוד האירופי אינם מבחינים בין חבלי הארץ שחולקו לשטחי A, B ו-C, ומנהלים תוכנית השתלטות מסיבית לטובת הקמת מדינת טרור פלסטינית על כל שטחי יהודה ושומרון. הגיע הזמן שמדינת ישראל תצהיר בריש גלי כי הסכמי אוסלו בטלים ומבוטלים ומעתה ואילך תפעל להקמת ישובים חדשים בשטחים הפתוחים שנותרו עדיין ריקים מהתיישבות. בממשלה הקרובה אפעל להפסקת הפעילות של האיחוד האירופי ביהודה ושומרון שפועל באופן אקטיבי נגד מדינת ישראל, ולקידום התיישבות יהודית חזקה שתהווה מענה לתוכניות הרשות הפלסטינית".

השר המיועד למורשת ח"כ הרב עמיחי אליהו הגיב גם הוא: "חשיפת ערוץ 13 הוכיחה שוב שהאיחוד האירופי פועל בניגוד לחוק, למוסר האנושי ולאמנות הבינלאומיות של שימור מורשת שהוא בעצמו ניסח. אין עם אחד בעולם שהיה מאפשר זלזול כזה במורשת שלו". עוד הוסיף ח"כ אליהו: "כשר למורשת, אעשה הכול למניעת מעורבות זרה והרס המורשת היהודית".

ראש מועצה אזורית הר חברון, יוחאי דמרי, אמר: "המסמך מוכיח את מה שאנו טוענים כבר זמן רב, ומראה את ניסיונות ההשתלטות האינטרסנטיים המוכוונים על ידי מדינות זרות וגורמי חוץ המשפיעים על הנעשה בשטחי ישראל. אנחנו רואים בחומרה רבה את התערבות האיחוד האירופי ומדינות אלו, אשר פוגעות דה פקטו בריבונות הישראלית ופועלות בדריסת רגל מסוכנת, תוך הסכמה שבשתיקה של הגורמים האמונים על כך בממשלת ישראל. חייבים להחזיר את הריבונות ואת המשילות. אני משוכנע כי הממשלה הקרובה, ממשלת הימין שאמורה לקום בקרוב, תשים סוף מהר ומוחלט לתופעה הפסולה והמסוכנת הזאת, אשר רק חלק קטן ממנה נחשף".

מנגד, ב"יש דין" אמרו כי "שטחי C הם שטחים פלסטיניים שנמצאים תחת כיבוש ושליטה צבאית ישראלית. המדיניות הישראלית שרואה בשטחי C את שטחי ההתנחלויות, עושה כל שעולה בידה כדי לבסס ולהעמיק את שליטה שם וא נוהגת בהם כאילו היו חלק משטחה הריבוני היא בלתי חוקית. ההתעקשות של האיחוד האירופי על שמירת הדין הבינלאומי היא בשורה טובה וחשובה".