דיווח: "ישראל מקווה שלא יהיה צורך בתמרון אחרי חיסול נסראללה"

במאמר שפורסם ברשת "NBC", צוטטו שני בכירים ישראלים, לפיהם ישראל מקווה כי חיסול מזכ"ל חיזאללה יבטל את הצורך בפעולה קרקעית בשטח לבנון. עם זאת נטען כי "ישראל תנצל את המומנטום שלה". בנוסף, המקורות "הודו לארה"ב על תמיכתם", אך הוסיפו כי "רק ישראל נלחמת בפועל"

תקיפה של צה"ל בביירות, לבנון
תקיפת צה"ל בביירות | צילום: רויטרס

כיומיים לאחר התקיפה בדאחייה בביירות, בה חוסל מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, בטור פרשנות שפורסם היום (ראשון) ב-"NBC", גורם ישראלי בכיר מצוטט כשהוא אומר כי ישראל מקווה שחיסול נסראללה יסיים את הצורך בתמרון קרקעי בלבנון. עם זאת, הוסיף ואמר: "ישראל תנצל את המומנטום שיש לה כעת".

עוד נכתב כי הגורם הישראלי הודה לארצות הברית על התמיכה שהיא מספקת בהגנה של ישראל מפני ירי מאיראן ומשלוחותיה, אך הוסיף כי ישראל היא היחידה שנלחמת בפועל נגד "האיום הקיומי שמציבים אותם הכוחות".

עוד בטור, אשר כתבו דן דה-לוס ואביגיל וויליאמס, נכתב כי חיסול נסראללה שינה את האופן שבו ראש הממשלה בנימין נתניהו קבע את סדר היום במזרח התיכון בחודשים האחרונים, בזמן שבבית הלבן נותרו מתוסכלים, כשנשיא ארה"ב ג'ו ביידן נקלע לסיטואציה בה הוא לא מסוגל לעצב את האירועים באזור או לנטרל את הסלמת המערכה. נטען כי גורמים רשמיים בממשל ביידן "חשו מופתעים" משורת התקיפות.

הנשיא ג'ו ביידן בעצרת הכללית של האו"ם, היום
הנשיא ג'ו ביידן בעצרת הכללית של האו"ם, היום | צילום: רויטרס

זמן קצר לאחר התקיפה אמר ביידן כי "ארה"ב לא ידעה על התקיפה ולא השתתפה בה". הודעתו של ביידן מגיעה לאחר שגורמים שונים בממשל התבטאו באופן סותר לגבי השאלה האם ישראל עדכנה את ארה"ב טרם התקיפה. גורם מדיני אמר מוקדם יותר כי ארה"ב עודכנה בתקיפה, אך בפנטגון אמרו כי ארה"ב לא קיבלה הודעה מוקדמת על התקיפה.

בארה"ב נמצאים בסיטואציה לא פשוטה - ולא מרוצים ממנה. מבחינת הממשל האמריקני, ישנו חשש כי ישראל "השתמשה" בארה"ב בימים האחרונים, במהלך הדיונים על ההצעה להפסקת אש בלבנון, בכך שיהיו הסחת הדעת לפני הפעולה בביירות. בתוך כך, הערב תתכנס מועצת הביטחון של האו"ם לדיון על המצב במזרח התיכון, בו מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש צפוי להשתתף.

התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות לבנון
זירת התקיפה של מפקדת חיזבאללה בדאחייה בביירות | צילום: רויטרס

אתמול הוסיף ביידן כי "ארה"ב תומכת באופן מלא בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני חיזבאללה, חמאס, החות'ים וכל קבוצת טרור אחרת הנתמכת על ידי איראן". הוא הוסיף: "רק אתמול הנחתי את שר ההגנה שלי לשפר עוד יותר את עמדת ההגנה של כוחות צבא ארה"ב באזור המזרח התיכון, כדי להרתיע תוקפנות ולהפחית את הסיכון למלחמה אזורית רחבה יותר".

"חסן נסראללה וקבוצת הטרור שהוביל, חיזבאללה, היו אחראים להרג מאות אמריקנים במשך ארבעה עשורים של שלטון טרור", אמר הנשיא בפתח דבריו, "מותו מתקיפה אווירית ישראלית מהווה לצדק עבור קורבנותיו הרבים, כולל אלפי אמריקנים, ישראלים ואזרחים לבנונים".

עוד אמר ביידן: "התקיפה שהרגה את נסראללה התרחשה בהקשר הרחב יותר של הסכסוך שהחל עם הטבח של חמאס ב-7 באוקטובר 2023. נסראללה, למחרת, קיבל את ההחלטה הגורלית לשלב ידיים עם חמאס ולפתוח במה שהוא כינה 'חזית צפונית' נגד ישראל".