בפעם השנייה במלחמה, לפני נאום רה"מ בקונגרס: גלנט יבקר בארה"ב

בפנטגון אישרו כי שר הביטחון יגיע בקרוב לוושינגטון - בפעם השנייה מתחילת המלחמה ובצל החשש האמריקני ממתקפה ישראלית רחבה בלבנון. גלנט צפוי להמריא לארה"ב עוד לפני נאום נתניהו בקונגרס

זמן צפייה: 01:29

שר הביטחון יואב גלנט ימריא בקרוב לביקור בוושינגטון, כך אישר היום (שבת) הפנטגון. גלנט צפוי להגיע לארה"ב עוד לפני הנאום המתוכנן של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס - ולהיפגש עם מקבילו האמריקני לויד אוסטין. הביקור מגיע בצל החשש האמריקני ממתקפה ישראלית נרחבת בלבנון.

בארה"ב עוקבים בדאגה אחר ההסלמה בגבול הצפון, של ישראל, לנוכח חילופי המהלומות הגוברים בין צה"ל לחיזבאללה. לפי רשת CBS, גורמים אמריקנים מעריכים כי תקיפות ישראל בעומק לבנון מהוות הכנה ישראלית למתקפה נרחבת. על-פי הגורמים, בוושינגטון חוששים כי ההסלמה הנוכחית תוביל למלחמה רחבת היקף בין ישראל למיליציות הפרו-איראניות במזרח התיכון, שבעקבותיה וושינגטון תיאלץ להתערב ישירות. בכירים אחרים בוושינגטון מיקדו את חששותיהם בחיזבאללה, ותיארו תרחיש בו התקיפות המתעצמות של ארגון הטרור יגררו השלכות בלתי צפויות ויביאו לנזקים שייאלצו את הממשלה בירושלים להגיב באופן שיוביל למלחמה כוללת.

הנשיא ביידן, רה"מ נתניהו, נסראללה, חיזבאללה, לבנון, ארצות הברית
הנשיא ביידן, רה"מ נתניהו, נסראללה | צילום: רויטרס

מאז 7 באוקטובר, ממשל ביידן פעל מאחורי הקלעים במטרה למנוע הסלמה שעלולה לגרור את ארה"ב ללחימה שתסכן חיילים אמריקניים המוצבים בסוריה, עיראק וירדן. כחלק מהמאמצים אלו, עמוס הוכשטיין, שליחו של הנשיא ג'ו ביידן, צפוי להגיע לישראל ביום שני.

המתיחות הגוברת בין ישראל לחיזבאללה מנוגדת לאינטרסים של ארה"ב, המבקשת להוריד את מפלס המתיחות באזור. זאת, במיוחד לנוכח מאמציהם של הנשיא ביידן ואנשיו להביא לפריצת דרך בשיחות המשא ומתן בין ישראל לחמאס, במטרה לממש עסקה שתכלול שחרור חטופים והפסקת אש ברצועת עזה. האמריקנים מצידם כורכים בין הפסקת אש בעזה להפחתת המתיחות בגבול לבנון.

בשיחה עם עיתונאים שסיקרו את פסגת ה-G7 באיטליה ביום חמישי, בכיר בממשל ביידן אמר: "הדבר החשוב ביותר בעסקת החטופים שנמצאת כעת על הפרק היא שהשגתה עשויה להשפיע על הלחימה בזירה הצפונית ולספק לנו הזדמנות להביא את הסכסוך באזור לסיום". הגורם הוסיף כי כל עסקה חייבת לכלול "הסדרים ספציפיים בגבול לבנון".

"צריך להביא לחתימתו של הסכם שיאפשר לישראלים לחזור לבתיהם בצפון עם ערבויות ביטחוניות כי לא מדובר ב-6 באוקטובר של חיזבאללה, היושב ממש על הקו הכחול", הסביר הגורם בהמשך.

שריפה באזור קריית שמונה בעקבות ירי רקטות
שריפה באזור קריית שמונה בעקבות ירי רקטות | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

ההסלמה המשמעותית שנרשמה השבוע בגבול הצפון מגיעה ברקע חיסולו של בכיר חיזבאללה טאלב עבדאללה, הידוע בכינוי "אבו טאלב". צה"ל אישר ביום שלישי כי עבדאללה אכן חוסל, וציין שמדובר במפקד הבכיר ביותר שחוסל בלבנון מאז פרוץ המלחמה. ביום רביעי, חג שבועות, חיזבאללה שיגר לעבר ישראל למעלה מ-200 טילים כתגובה לחיסול. בעקבות השיגורים פרצו שריפות רבות ברחבי הגליל, אשר סיכנו יישובים ומתקנים אסטרטגיים באזור.