לשכת רה"מ נגד ההבנות בין ארה"ב לאיראן: "הכסף יגיע לטרור"

המתיחות בין משרד רה"מ לממשל ביידן נמשכת. על רקע הדיווחים בנוגע למגעים שעשויים להביא לגיבוש הסכם בין ארצות הברית ואיראן, אמרו בלשכת נתניהו שלפיה "עמדתה של ישראל ידועה. הסדרים שלא מפרקים את תשתיות הגרעין של איראן לא עוצרים את תוכנית הגרעין שלה, ורק מעניקים לה כספים שיגיעו לגורמי טרור"

נתניהו וביידן
הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו | צילום: רויטרס

בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו מתחו הערב (שבת) ביקורת על ממשל ביידן, בעקבות הדיווחים בסוף השבוע על מגעים לגיבוש הסכם בין ארצות הברית לאיראן: "עמדתה של ישראל ידועה, שלפיה הסדרים שלא מפרקים את תשתיות הגרעין של איראן לא עוצרים את תוכנית הגרעין שלה ורק מעניקים לה כספים שיגיעו לגורמי טרור בחסות איראן".

אתמול דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי איראן האטה משמעותית את קצב העשרת האורניום שלה, ודיללה חלק מהמלאי. עם זאת, הכחישו גורמים איראנים את הדיווח ואמרו כי "תוכנית הגרעין מתקדמת כרגיל" על אף הדיווחים כי ההאטה נעשית כחלק מהסכם הולך ומתגבש לקראת העצרת הכללית של האו"ם, שתתכנס בחודש הבא.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90/Shutterstock

הדיווחים על ההבנות בין ארה"ב לאיראן מגיעים לקראת כינוס העצרת הכללית של האו"ם בחודש הבא בהשתתפות האמריקנים, האיראנים וחמש המדינות הנוספות שחברות במועצת הביטחון: בריטניה, סין, צרפת, רוסיה וגרמניה. ההסכם שיוצג שם לרפובליקה האיסלאמית צפוי לכלול מספר סעיפים, שאם תסכים לו - תקבל איראן סיוע של שישה מיליארד דולר ל"צרכים הומניטריים".

Whatsapp Image 2023 08 07 At 1
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

סעיפי ההסכם כוללים: התחייבות שלא להעשיר אורניום ליותר מ-60%, ולנטוש את הרעיון של אורניום מועשר ב-90% - רמת ההעשרה הנדרשת לפיתוח נשק גרעיני; שחרור האזרחים האמריקנים מהכלא; הפסקת התקיפות של יעדים אמריקנים בסוריה על ידי מילציות איראניות והגבלה של אספקת נשק איראני לרוסיה במלחמתה נגד אוקראינה.