האיתות מחמאס על עסקת החטופים: "לא מרוצים מההסכמות בפריז"

המתווכות במגעים לעסקה העבירו לישראל מסר שלילי מארגון הטרור, לפיו הקווים הכלליים שגובשו בפסגת פריז לא פוגשות את המקסימום שעליו הם יכולים להסכים - וחוצים את הקווים האדומים שלהם. הדברים מגיעים ברקע אמירות דומות שהשמיעו בכירי הארגון בימים האחרונים - אך בישראל עדיין מתעקשים כי לשני הצדדים יש אינטרס להגיע להסכמות לפני הרמדאן

זמן צפייה: 01:17

ישראל קיבלה ביממה האחרונה מסר שלילי מהמתווכות במו"מ לעסקת חטופים, לפיו בחמאס מאותתים שההסכמות שהושגו בפסגת פריז לא מקובלות עליהם - כך פורסם הערב (שני) במהדורה המרכזית. האיתות השלילי מגיע ברקע דברים דומים שאמרו בימים האחרונים בכירים בארגון הטרור.

לצד זאת, טרם התקבלה תשובה רשמית מטעם חמאס - וגורמים בישראל שבים ומדגישים כי לשני הצדדים יש אינטרס להגיע להסכמות לפני רמדאן, שיחול בעוד שבועיים.

בתוך כך, הותר הערב לפרסום כי בצל פעולה ישראלית אפשרית ברפיח, הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי וראש שב"כ רונן בר ערכו ביקור במצרים בשבוע שעבר, במטרה להרגיע את החששות של בכירי השלטון בקהיר.

יחיא סינוואר, אסמאעיל הנייה, חמאס, עזה
יחיא סינוואר ואסמאעיל הנייה בעזה | צילום: רויטרס

כפי שמסתמן בימים האחרונים, בישראל מסכימים במסגרת המגעים לעסקת חטופים על שחרור 10 אסירים פלסטינים תמורת כל חטוף, וכי חטוף אחד ישוחרר בכל יום. סלע המחלוקת המשמעותי, עליו חמאס חזר גם באיתותים שהעביר ביממה האחרונה למתווכות, הוא הדרישה של לסיים את המלחמה, תוך נסיגה מלאה של צה"ל מצפון הרצועה.

בחדשות 13 פורסם מסמך העקרונות שגובש בפריז בין ישראל לחמאס. סעיפי המסמך העיקריים כוללים שחרור של כ-40 חטופים - נשים, מבוגרים מעל גיל 50 וחולים - תמורת מאות מחבלים הכלואים בישראל והפוגה של 6 שבועות בלחימה.

מפגינים למען השבת החטופים מוחים מול הקריה
מפגינים למען השבת החטופים מוחים מול הקריה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

אמש פורסם במהדורה המרכזית כי ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס שיחת ועידה עם חלק מהשרים ועם ראש המוסד דוד ברנע והצוות שחזר מהוועידה בפריז, כשבמהלך השיחה הוא נזף בראש המוסד ובצוות המו"מ. בין היתר אמר ראש הממשלה: "ככה לא מנהלים משא ומתן, צריך להיות קשוחים". נתניהו אמנם אמר את הדברים בלשון רבים, אך ברור למי הוא מתכוון, שכן מי שמנהל את המו"מ הוא ראש המוסד.

ראש הממשלה כיוון את הדברים גם לצוות המו"מ הזוטר יותר, שעושה בשעה זו את דרכו לקטר, וישנה מחלוקת לגבי השאלה מה הוביל את ראש הממשלה לומר את הדברים. ישנם גורמים ישראלים שטוענים כי היה זה סביב ויכוח אודות כמות הסיוע ההומניטרי שישראל תאפשר להכניס לרצועה, אך גורמים אחרים המעורים במו"מ אמרו לחדשות 13 כי "נתניהו עשה הצגה לקראת יציאת המשלחת הזוטרה יותר לקטר" והוסיפו כי במספר דיונים ושיחות, כולל השיחה הזו, דרש ראש הממשלה כתנאי להתקדמות לדעת מי מהחטופים בחיים.