בכיר אמריקני: "מאמינים שהמגעים לעסקת החטופים בשלבי סגירה"

גורם בכיר בממשל האמריקני הביע אופטימיות, והוסיף: "אין זמן לבזבז במו"מ. ביידן ונתניהו ידונו בפגישתם בפערים האחרונים. אם נרגיש שרה"מ מעכב, נגיד זאת - אך זה לא המצב כעת". בחמאס הגיבו: "נתניהו משקר, הוא לא פועל על מנת לשחרר את החטופים"

כיכר החטופים, תל אביב
כיכר החטופים, תל אביב | צילום: רויטרס

ברקע ביקורו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בוושינגטון ולקראת פגישתו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, בכיר בממשל האמריקני הביע הערב (רביעי) אופטימיות בנוגע למגעים לעסקה: "בארצות הברית מאמינים שהם בשלבי סגירה. אין זמן לבזבז במשא ומתן. בפגישתם, ידונו נתניהו וביידן בפערים האחרונים שנותרו".

הגורם הדגיש כי אינו סבור שנתניהו הוא זה שמעכב את העסקה - אך אם ירגישו שמעכב, יגידו זאת. עם זאת, הוא סירב להתייחס לתוכן נאומו של נתניהו. כמו כן, הבכיר טען כי "בעסקה ישוחררו גברים מעל גיל 50, נשים, חולים, פצועים וילדים ב-42 ימיה הראשונים".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נואם בקונגרס האמריקני
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נואם בקונגרס האמריקני | צילום: רויטרס
הנשיא ביידן. גינה את ניסיון ההתנקשות: "מעשה חולני"
הנשיא ביידן

בחמאס תקפו את נתניהו, וטענו כי הוא "משקר ואינו פועל לשחרר את החטופים כפי שאומר - כדי להוליך שולל את הציבור בישראל ובארצות הברית. הוא סיכל את כלל ניסיונות ההגעה לעסקה עד עתה". בכיר בחמאס אף טען כי "נאומו של נתניהו בקונגרס מוכיח כי אינו מעוניין בעסקה".

עם זאת, ברקע דחיית יציאת המשלחת הישראלית לשיחות בקטר, בכיר ישראל המעורה במגעים אמר הערב לחדשות 13 כי אמנם חל שינוי ביחס להסכם מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך הדגיש כי "צוות המו"מ הזהיר אותו שהתנאים החדשים יובילו למשבר". הצוות הסביר לנתניהו כי שתי הדרישות החדשות באשר לציר פילדלפי ומעבר רפיח ייצרו, קרוב לוודאי, משבר. עם זאת, הצוות לא ידע לחזות אם בסוף המשבר תהיה עסקה או פיצוץ. ראש הממשלה החליט לקחת סיכון ולהעביר תשובה למתווכות עם שתי הדרישות הללו. הדרישה השלישית שבה נתניהו הביע התגמשות היא שלא יעברו חמושים מדרום הרצועה לצפונה.

הבכיר הוסיף כי "אמירת נתניהו על 'תנאים מבשילים' היא מניפולציה". עוד אמר כי דבריו של השר אלי כהן על "שבועיים לעסקה" הם שרלטנות - וכי ההודעה על צאת המשלחת לקטר מחר הייתה גם היא מניפולציה, שכן 'לא הייתה כלל הזמנה'". מוקדם יותר מסר גורם מדיני כי "המשלחת הישראלית תצא לשיחות לאחר פגישת רה"מ נתניהו עם הנשיא ביידן, בה ידונו במתווה וכיצד ניתן לקדמו". הגורם הבהיר: "צוות המו"מ ממשיך ללא הרף את השיחות עם המתווכות".