אופטימיות בקהיר לקראת הפסגה בקטר; ישראל: "יש עוד מה לפתור"

ראשי המוסד ושב"כ המריאו לפסגה המרובעת בדוחא. בקהיר דווח על "הסכמות רבות" - אך בצוות המו"מ ציננו את ההתלהבות: "האופטימיות מוקדמת". בכיר בחמאס: "מסרנו תשובה 'חיובית' למתווכות". גורם מצרי: "התקדמות בנוגע לנסיגת צה"ל מציר פילדלפי"

זמן צפייה: 03:51

גורם בכיר בקהיר אמר היום (שלישי) לרשת "אל-קהארה" המצרית כי המשא ומתן לעסקה בין ישראל לחמאס יחודש מחר בקטר וביום חמישי בקהיר. לדברי הבכיר, "יש הסכמות על סעיפים רבים" בין הצדדים. לפי אותו גורם, "מצרים הביעה את עמדותיה הנחרצות לגבי הצורך בהגעה להפסקת אש מיידית והקלה על כניסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה". בתוך כך, ראש ה-CIA, וויליאם ברנס, הגיע לקהיר לסבב השיחות. בכירים בצוות המו"מ אמרו לקראת יציאת ראש המוסד לקטר מחר כי  "האופטימיות המצרית מוקדמת. לפנינו מו"מ ארוך, מורכב וקשה. יש עוד נושאים שלא נפתרו".

בכיר בחמאס אמר ל"אל-חדת'" הסעודי: "מסרנו למתווכות תשובה 'חיוביות באופן מסוים', כעת ממתינים לישראל. גורם מצרי: "הושגה התקדמות בנוגע לנסיגת צה"ל מציר פילדלפי". גורם בכיר לחדשות 13: "ישראל תתקשה להסכים לנסיגה מציר פילדלפי". הסוגיות פתוחות: פריסת הכוחות בעזה בשלב הראשון וזהויות המחבלים שישוחררו.

מוקדם יותר, לפי דיווחים ערביים, אמר בכיר בחמאס כי הארגון דורש "ערבויות להפסקת אש קבועה". הוא הוסיף כי בארגון הטרור "לא יסכימו לשום דרישה למניעת חזרת אזרחים בעזה לבתיהם, ודוחים על הסף כל הצעה שכוח זר או ערבי ייכנס לרצועה". גורם אחר בחמאס אמר לרשת "אל-ערבייה" כי "ההדלפות בכלי התקשורת, שלפיהן חמאס חזר בו מהדרישה להפסקת אש מלאה וקבועה - לא מדויקות".

מפגינים למען החטופים בת"א
מפגינים למען החטופים בת"א | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
מפגינים למען החטופים בת"א
מפגינים למען החטופים בת"א | צילום: רויטרס
מפגינים למען החטופים בת"א
מפגינים למען החטופים בת"א | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בתוך כך, אמש פורסם במהדורה המרכזית כי ברקע הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו השבוע - שבה הוא התעקש על ארבעה עקרונות שמהווים "קווים אדומים" שעליהם ישראל "לא תוותר" - בירושלים דורשים זכות וטו על חלק מהאסירים שישוחררו. יצוין כי לאורך המו"מ ישראל הביעה התנגדות לשחרור מחבלים מסוימים. בכירים בצוות המשא ומתן אמרו לחדשות 13 כי "הודעת ראש הממשלה הזויה. המניע שלה לא ברור. נתניהו תקע מקלות בגלגלי העסקה".

שעות ספורות לאחר מכן מתח בכיר הבית הלבן, ג'ון קירבי, ביקורת על נתניהו וחמאס: "ההודעות משני הצדדים לא תואמות את מה שמתרחש מתקיים בחדרים הסגורים".  עם זאת, הוא אמר כי "אמנם יש פערים, אך לא היינו שולחים צוות אם לא היינו חושבים שיש סיכוי להסכם".

תמונות החטופים מוצגות בתל אביב
תמונות החטופים מוצגות בתל אביב | צילום: רויטרס

בימים האחרונים גורמים בישראל הביעו אופטימיות וטענו כי חלה התקדמות משמעותית במסגרת המגעים לעסקה. לאחר חזרת ראש המוסד דדי ברנע מסבב הפגישות בקטר ביום שישי, בכירים ישראלים המעורים בשיחות שהתקיימו, מסרו לחדשות 13 כי הפגישות היו טובות ונותרו מספר סוגיות שנמצאות במחלוקת אך נחשבות לכאלה שניתן לפתור.