ראש שב"כ יצא לקהיר; בכיר הבית הלבן: "רואים התקדמות"

לשכת נתניהו הודיעה כי המשלחת בהובלת ראשי המוסד ושב"כ שבה מקטר: "דנה על יישום המתווה תוך הבטחת יעדי המלחמה". הערב: ראש שב"כ ונציגי צה"ל יצאו למצרים. חמאס: "המתווכות לא הודיעו לנו על שום התפתחות במו"מ. ישראל מנסה להרוויח זמן". דיווח: ישראל וחמאס הסכימו על ממשל פלסטיני זמני בעזה בשלב השני לעסקה

זמן צפייה: 01:25

נמשכים המגעים לעסקת חטופים: המשלחת הישראלית בהובלת ראשי המוסד ושב"כ שבה היום (חמישי) מקטר. בלשכת ראש הממשלה אמרו כי "המשלחת דנה על יישום המתווה תוך הבטחת יעדי המלחמה". בתוך כך, ראש שב"כ רונן בר ונציגי צה"ל יצאו לקהיר להמשך השיחות. חמאס האשים: "עד עתה המתווכות לא הודיעו לנו על שום דבר חדש בנוגע למשא ומתן להפסקת אש. ישראל ממשיכה במדיניות הדחייה והניסיון להרוויח זמן במטרה להכשיל את סבב המשא ומתן הזה כשם שהוא עשה בסבבים קודמים וזה לא יעבוד על העם שלנו וההתנגדות שלו".

היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ייק סאליבן אמר בתדרוך לעיתונאים: "רואים התקדמות במו״מ לשחרור חטופים, יש אפשרות שיושג הסכם אבל אי אפשר להבטיח את זה. לדעתנו כל המחלוקות שנותרו ניתנות לפתרון וצריכות להיפתר. המצב חיובי יותר היום משהיה בחודשים האחרונים".

קרובי חטופים בצעדה בתל אביב
קרובי חטופים בצעדה בתל אביב | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם הערב בטקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1, פירט שוב את 4 "הקווים האדומים" שלו, והוסיף: "בלי הלחץ הצבאי לא היינו יכולים להגיע לשחרור החטופים הראשון, ורק עם הלחץ הזה נגיע לשחרור השני. לא עמימות והססנות הביאו את ההישגים שלנו עד היום, רק בהירות ונחישות יביאו את שחרור חטופינו והשגת שאר מטרותינו. אני מחויב למתווה לשחרור חטופינו, אבל מרצחי החמאס עדיין ממשיכים לדבוק בדרישות שסותרות את המתווה, שמסכנות את ביטחון ישראל, כראש ממשלת ישראל אינני מוכן להסכים לדרישות אלה".

עוד אמר ראש הממשלה: "120 אחינו ואחיותינו, שמוחזקים בשבי החמאס, עומדים כל הזמן לנגד עינינו. יש לנו חובה מוסרית להשיב את כולם לישראל - את החיים והחללים כאחד. זוהי משימה קדושה", אך פירט את 4 "הקווים האדומים שלו": "כל מתווה חייב לאפשר לישראל לחזור להילחם עד להשגת כל מטרות המלחמה; לא נאפשר הברחות נשק לחמאס ממצרים, בראש ובראשונה על ידי שליטה ישראלית בציר פילדלפי ובמעבר רפיח; לא נאפשר את חזרתם של מחבלים חמושים, וכניסת אמצעי לחימה לצפון הרצועה. רק כך נשמר את ההישגים שהשגנו במלחמה עיקשת ובדמם היקר של לוחמינו".

לפי ראש הממשלה, העקרון הרביעי הינו: "אני עומד על כך שכבר בשלב הראשון של המתווה, מספר מקסימלי של חטופים חיים ישוחררו". הוא הוסיף: "אלה הם עקרונות-ברזל שלנו. אני בטוח שאם נעמוד עליהם נשיג עסקה שגם תשחרר את חטופינו וגם תבטיח שנמשיך להילחם עד השלמת כל יעדינו. הדרך לשחרר את חטופינו היא להמשיך ללחוץ על החמאס בכל הכוח".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בבה"ד 1
ראש הממשלה בנימין נתניהו בבה"ד 1 | צילום: דובר צה"ל

הבוקר דווח ב"וושינגטון פוסט" כי ישראל וחמאס הסכימו כי אף אחד מהצדדים לא ישלוט ברצועה אחרי השלמת השלב הראשון, וכי יוקם "ממשל ביניים" פלסטיני בשלב השני. לפי הדיווח, כוח של הרשות הפלסטינית שיאומן על-ידי ארה"ב יהיה אחראי על הביטחון השוטף הפנימי בתוך הרצועה, וייתמך על-ידי מדינות ערביות מתונות. כ-2,500 אנשי הרשות הפלסטינית בעזה יהיו חלק מהמערך, וזהותם כבר נבדקה על-ידי ישראל. כמו כן, בחמאס הודיעו למתווכות כי הם "מוכנים לוותר על הסמכות להסדרה של הממשל הזמני כחלק מההסכם", כך לפי גורם אמריקני שצוטט בדיווח.

28f8b534 89a4 4534 84e9 29be0a
כוחות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל
כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

בכיר ישראלי אמר אתמול לחדשות 13 כי הצדדים "קרובים לסיכום על עקרונות העסקה". בדיונים בקטר השתתפו ראש ה-CIA האמריקני, וויליאם ברנס, ראש ממשלת קטר, מוחמד אאל ת'אני ובכירים מצריים. במהלך הפסגה בקטר, הפערים המשמעותיים בין ישראל לחמאס הצטמצמו - ובהם התקדמות בשיחות בנוגע לנוכחות צה"ל בציר פילדלפי. לפי ההסכמות, ישראל תיסוג מאזורי אוכלוסייה עמוסים לאורך הציר, ומנגד, המתווכות, מצרים וקטר, התחייבו לקיים צעדים למניעת ההברחות לרצועת עזה. כמו כן, יחל משא ומתן על שמות האסירים ששוחררו וקווי הנסיגה המדויקים. המשא ומתן יימשך בזמן השלב השני - ובו הצדדים ינסו להגיע לעסקה כוללת.

ראש המוסד, ראש ממשלת קטר וראש ה-CIA דדי ברנע ויליאם ברנס
ראש המוסד, ראש ממשלת קטר וראש ה-CIA | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90/רויטרס

במקביל, חמאס דורש שתושבי עזה יחזרו לצפון הרצועה ללא בידוק כלל. ישראל לא מסכימה לתנאי זה, והציעה למתווכות לפנות לאו"ם - על מנת שיבצעו את הבידוק במקום צה"ל. מטעם לשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "ישראל לא מוותרת על בידוק ומניעת מעבר מחבלים ואמצעי לחימה צפונה". גורמים המעורים בפרטים במשא ומתן אומרים לחדשות 13 כי ישראל לא תסתמך בלעדית על האו"ם בבידוק האזרחים בעת עלייתם צפונה. בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן צפויים להיפגש בעוד כשבועיים בוושינטגון - ולדון בסוגיות מרכזיות במשא ומתן.

מקורות מצריים וקטריים מסרו לחדשות 13 כי "אפשר לגשר על הפערים ולהיכנס למשא ומתן על הפרטים לעסקה", והמחלוקות העיקריות כעת סובבות סביב המעבר בין השלב הראשון לשני בעסקה. חמאס דורש שהתקופה למשא ומתן בין הסבבים תיארך מספר חודשים - וישראל מעוניינת במספר שבועות בודדים. בתוך כך, מקורות פלסטיניים מסרו לחדשות 13 כי "חמאס מבקש הבהרות מהמתווכות לגבי מנגנון לסיום המלחמה" - ומנגד, ישראל מעוניינת במנגנון לחידוש הלחימה אם חמאס יפר את ההסכם.