נסראללה על המו"מ הימי: "ימים מכריעים לפנינו"

בטלוויזיה הלבנונית דיווחו כי ארה"ב העבירה ללבנון הצעה בכתב לסימון הגבול הימי עם ישראל, שכוללת מספרים וציוני מקום שיסמנו את הגבול הימי עם ישראל - ואלו צפויים להעביר תשובה למתווך האמריקני הוכשטיין בימים הקרובים. נסראללה: "ניצבים מול ימים מכריעים בנושא"

זמן צפייה: 02:53

השגרירה האמריקנית בלבנון, דורותי שיא, אמרה היום (שבת) כי העבירה את ההצעה האמריקנית לגבול הימי עם ישראל ליו"ר הפרלמנט, נביה ברי, לנשיא המדינה ולראש הממשלה, כך דווח היום בערוץ אלג'דיד במדינת הארזים. לפי הדיווח, "כל המקורות אישרו שהאווירה חיובית".

 בתוך כך, אמר מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה: "אנחנו מול ימים מכריעים בנושא. נראה מה תהיה תגובת ישראל. בימים הקרובים נראה מה תהיה עמדת לבנון, ואיך יתפתחו הדברים. אנחנו מקווים שזה יתפתח לטובה עבור לבנון. גם מי שדיבר על מענקים והלוואות, הבין שזה בעייתי. אם זה יגיע לתוצאה טובה, זה יהיה תוצאה של אחדות וסולידריות. יש החושבים שזה ניצחון של מישהו או מפלגה - אך כשמשתמשים בכוח, מגיעים לנקודה הזו". בצה"ל ערוכים לפרובוקציה שתבוא מכיוון חיזבאללה, כמו ארבעת המל"טים ששוגרו לעבר אסדת "כריש", שהופלו בידי חיל האוויר וחיל הים.

נסראללה נואם בעצרת חיזבאללה | צילום: רויטרס

נסראללה דיבר בנאומו על נושא הגבול הימי, כשלדבריו אחרי חודשים של מאמצים ומאבק מדיני בשטח, "ראינו היום בתקשורת ששלושת המנהיגים קיבלו את הנוסח הכתוב לטיפול בנושא. זה צעד חשוב מאוד. החשיבות של מה שקרה היום, זה שיש נוסח כתוב שהוגש לשלושת המנהיגים, ויתורגם מאנגלית לערבית. תמיד אמרתי שזה תפקיד ואחריות המדינה, שתקבל החלטה".

על פי דיווחים, ההצעה שהעבירו האמריקנים מורכבת מעשרה עמודים אשר כוללים בעיקר מספרים וקואורדינטות, ואינה כוללת מפות גרפיות לסימון הגבול הימי. ייתכן כי בנוסח הסופי יכללו גם מפות לסימון הגבול. ההצעה האמריקנית שמרה על ההפרדה בין הסימון הימי לסימון היבשתי, כאשר על פי ההסכם לא ידונו בשום קואורדינטות הנוגעות לקו החוף של לבנון או של ישראל, זאת משום שלא מעוניינים לכלול נקודות שישפיעו על הגבול היבשתי.

המתווך עמוס הוכשטיין עם נשיא לבנון מישל עון
המתווך עמוס הוכשטיין עם נשיא לבנון מישל עון

כעת ההצעה תוצג בפני הצוות הטכני והצבאי בלבנון, אשר יבדקו את המספרים ואת הקואורדינטות ויכתבו הערות. לאחר מכן תועבר ההצעה עם ההערות לשלושת המנהיגים במדינה, לפני שאלו יעבירו את התשובה הסופית למתווך האמריקני עמוס הוכשטיין. ייתכן כי בימים הקרובים ההצעה תעבור בין ישראל ללבנון לארה"ב כאשר כל אחת תכתוב את הערותיה, עד אשר כל הצדדים יגיעו להסכמה וההסכם ייחתם. ישראל מעוניינת להגיע להסכמות עם לבנון בדבר הגבול הימי, וככל הנראה בימים הקרובים הוא יאושר בקבינט המדיני ביטחוני.

אסדת הגז ''כריש''
אסדת הגז ''כריש'' | צילום: אבו עלי אקספרס

ההסכם מהווה מעין פשרה בחלוקת המים הכלכליים, פשרה כזו שישראל יכולה לחיות איתה. חתימת ההסכם חשובה לישראל בעיקר כדי להפעיל את אסדת "כריש" בשקט, אשר מולה תוקם אסדת הגז הלבנונית. הרצון בישראל הוא להגדיר מאזן אימה בין המדינות, באופן כזה של אסדת גז מול אסדת גז, כדי שלשני הצדדים יהיה מה להפסיד.

עמדות חיבזאללה בגבול לבנון
עמדות חיבזאללה בגבול לבנון | צילום: דובר צה''ל

בשבוע שעבר התנהלו דיונים בשולי העצרת הכללית של האו"ם, אשר הביאו להבנות בעניין סימון הגבול הימי בין ישראל ללבנון. מקורות לבנונים מסרו לסוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" בשפה הערבית שסגן יו"ר הפרלמנט של לבנון, אליאס בו-סעב, קיים בניו יורק שורה של פגישות עם הוכשטיין, ובמהלכן דנו הצדדים בתשובתה של לבנון להצעה של הוכשטיין, אשר מתבססת על קו מספר 23 כקו הגבול הימי, ביחד עם שדה 'קאנא' וביחד עם חלק הנמצא דרומית לקו 23 ולשדה 'קאנא'.

בנוסף, המקורות הבהירו כי לבנון לא הגישה שום ויתורים בנוגע לנקודה B1, אשר נמצאת צפונית לראש הנקרה, וממנה אמור לצאת קו הגבול הימי. עוד הוסיפו המקורות כי לבנון סירבה שיהיה כל קשר בין סימון הגבול היבשתי לסימון הגבול הימי, ומסרו כי לבנון השיגה במו"מ את כל מה שהלבנונים צריכים - ולכן נשאר רק שישראל תקבל החלטה בנושא.

ראש הממשלה יאיר לפיד, טס היום מעל אסדת כריש
ראש הממשלה יאיר לפיד, טס מעל אסדת כריש | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

כמו כן, המקורות הלבנונים מסרו כי האמריקנים הדגישו בפני הלבנונים שישראל עורכת כעת ניסויים בהזרמת גז מהיבשה לכיוון ספינת הקידוח בשדה 'כריש', ולא להיפך, והמקורות טענו כי האמריקנים העבירו ללבנונים מסר מישראל לפיו הפקת הגז משדה 'כריש' תתבצע החל מתחילת חודש אוקטובר.