כוכבי: "ההסכם שומר היטב על האינטרסים הביטחוניים של ישראל"

הקבינט כונס בעקבות נסיגתה של לבנון מטיוטת ההסכם על הגבול הימי, כאשר שקד וסער מחו ואמרו כי לא ניתן שרה"מ יאשר בעצמו את ההסכם. לפיד יצא במהלך הדיון כדי לקבל עדכונים מהאמריקנים - וגורם מדיני בכיר אומר כי הסיכוי שההסכם ייחתם לפני הבחירות קלוש

זמן צפייה: 01:43

הקבינט המדיני-ביטחוני כונס הערב (חמישי) בעקבות נסיגתה של לבנון מטיוטת ההסכם האמריקאית, ובשורה התחתונה יש תמימות דעים בממשלה לגבי הרצון להגיע להסכם - אך אין מוכנות לקבל את הדרישות הלבנוניות. הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר לשרים: "זה הסכם טוב ששומר היטב על האינטרסים הביטחוניים של ישראל". ראש המוסד דוד ברנע אמר לשרים כי קיים חשש שנסראללה יצטרך לבצע פעולה ולו סמלית כדי להוכיח שהוא עומד באיומיו.

שרת הפנים איילת שקד הייתה יחסית לעומתית בתוך הדיון, ואמרה כי צריך אישור של הכנסת להסכם. "הציבור לא מכיר את הפרטים", אמרה שקד, "וצריך להפיק את הגז מאסדת כריש בכל מקרה ולנתק את הקשר בין כריש וההסכם. בשום אופן אסור להיכנע לתכתיבים של נסראללה".

שרת התחבורה מרב מיכאלי שאלה האם ניתן להסמיך את ראש הממשלה יאיר לפיד להחליט בעצמו על ההסכם, כאשר שקד ושר המשפטים גדעון סער מחו על כך ואמרו כי לא ניתן שרה"מ יאשר בעצמו, וכי חייבים להביא את הנושא לאישור הממשלה.

השרה שקד קראה בדיון להפיק מיד מאסדת כריש, עוד לפני ההסכם, ושרת האנרגיה קארין אלהרר השיבה לה: " מבחינתי להפיק לפני כמה ימים. ברגע שאפשר - נפיק. אמרתי את זה מאה פעם". בשלב הזה אמרה שקד כי "זה נראה כמו פרוטקשן לחיזבאללה", ורה"מ לפיד ענה לה: "אומרים כמה פעמים שנפיק ברגע שאפשר, למה להדהד דברים לא נכונים?".

השרים עודכנו בתחילת הדיון שלא תהיה הצבעה הערב, כי עדיין אין הסכמות בין הצדדים, ורה"מ לפיד יצא במהלך הדיון כמה פעמים כדי לקבל עדכונים מהצד האמריקני. השרים עודכנו שיהיה דיון המשך, והיועצת המשפטית לממשלה הסבירה להם על הפרקטיקה של אישור עניין כזה בתקופת בחירות. גורם מדיני בכיר אמר הערב לחדשות 13 כי הסיכוי שההסכם ייחתם לפני הבחירות - קלוש.

ראש הממשלה יאיר לפיד, טס היום מעל אסדת כריש
ראש הממשלה יאיר לפיד, טס מעל אסדת כריש | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

כזכור, ראש הממשלה יאיר לפיד עודכן היום בפרטי השינויים המהותיים החדשים שלבנון מבקשת לעשות בהסכם, והורה לצוות המו"מ לדחותם, כך אמר גורם מדיני בכיר. רה"מ לפיד הבהיר כי ישראל לא תתפשר על האינטרסים הביטחוניים והכלכליים שלה בשום אופן - גם אם זה אומר שלא יהיה הסכם בקרוב.

עוד הוסיף הגורם הבכיר: "ישראל תפיק מאסדת כריש גז ברגע שהדבר יהיה אפשרי. אם חיזבאללה או מישהו אחר ינסה לפגוע באסדת כריש או לאיים עלינו - המו"מ על הקו הימי ייפסק לאלתר וחסן נסראללה יצטרך להסביר לאזרחי לבנון למה אין להם אסדת גז ועתיד כלכלי".