גורם מדיני בכיר: לפיד הורה לדחות את הדרישות הלבנוניות החדשות

גורם מדיני בכיר אמר כי ראש הממשלה עודכן בפרטי השינויים החדשים שלבנון מבקשת לעשות בהסכם, והורה לצוות המו"מ לדחותם. לפיד הבהיר כי ישראל לא תתפשר האינטרסים הבטחוניים והכלכליים שלה בשום אופן גם אם זה אומר שלא יהיה הסכם בקרוב

זמן צפייה: 04:06

ראש הממשלה יאיר לפיד עודכן בפרטי השינויים המהותיים החדשים שלבנון מבקשת לעשות בהסכם, והורה לצוות המו"מ לדחותם, כך אמר היום (חמישי) גורם מדיני בכיר. ראש הממשלה לפיד הבהיר שישראל לא תתפשר על האינטרסים הביטחוניים והכלכליים שלה בשום אופן גם אם זה אומר שלא יהיה הסכם בקרוב. במקביל מוסיף הבכיר כי "הסיכויים להסכם עם לבנון עד הבחירות - נמוכים".

עוד הוסיף הגורם הבכיר כי "ישראל תפיק מאסדת כריש גז ברגע שהדבר יהיה אפשרי. אם חיזבאללה או מישהו אחר ינסה לפגוע באסדת כריש או לאיים עלינו - המו"מ על הקו הימי ייפסק לאלתר וחסן נסראללה יצטרך להסביר לאזרחי לבנון למה אין להם אסדת גז ועתיד כלכלי".

ראש הממשלה יאיר לפיד, טס היום מעל אסדת כריש
ראש הממשלה יאיר לפיד, טס מעל אסדת כריש | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

הדרישות הלבנוניות המרכזיות הן באשר לקו המצופים, ניסוחים משפטיים שקשורים לנוסח באו"ם והערות על אופן חלוקת וקבלת התמלוגים מחברת הגז שקודחת.

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו אמר בתגובה: "נסראללה איים - ולפיד התקפל. רק הלחץ הכבד שאני וחבריי הפעלנו גרם לו לסגת מהסכם הכניעה שלו, בינתיים. ישראל זקוקה להנהגה אחרת, לראש ממשלה מנוסה וחזק שעומד בלחצים ולא מתקפל מול איומים. אנחנו לא ניתן לישראל להיכנע לנסראללה. בכל מקרה, ההסכם הלא חוקי הזה, שנעשה ללא אישור הכנסת, לא יחייב אותנו".

ראש ממשלת המעבר הלבנונית, נג'יב מיקאתי, התייחס מוקדם יותר היום להסכם הימי המתגבש בין ישראל ללבנון, ואמר: "חשיבותו של ההסכם הזה היא אסטרטגית אך היום אני אישית שמח משני דברים: הראשון הוא שנמנע ממלחמה ודאית באזור והשני, דבר חשוב, הוא שנתאחד ותהיה החלטה אחת בלבנון ונוכל להגיע למה שכולנו שואפים אליו".

ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי | צילום: רויטרס

שר הביטחון בני גנץ אמר מוקדם יותר היום בטקס הזיכרון הממלכתי לחללי מלחמת יום הכיפורים: "הסכם על הגבול הימי יפגע באינטרסים של איראן – אנחנו ערוכים להגן על התשתיות שלנו ועל ריבונותנו. אם חיזבאללה יבקש לפגוע בהן – יהיה לכך מחיר צבאי כבד למדינת לבנון".

נשיא לבנון מישל עון התייחס גם הוא לסוגיית ההסכם ואמר: "ההערות של לבנון ימנעו כל פרשנות שלא תואמת למסגרת אותה קבעה לבנון, לתהליך רישום הגבולות במהלך המשא ומתן". עוד הוא הוסיף כי "הערותיה של לבנון על ההצעה האמריקנית יערבו לזכויות הקידוח שלה באזור הכלכלי הנתון לשליטתה".