לפיד: "קוראים למדינות שתמכו בהצעה הפלסטינית לשקול את עמדתן"

ראש הממשלה התייחס להעברת הצעת ההחלטה באו"ם לחוות דעת של בית הדין הבינלאומי במטרה שייקבע כי הכיבוש ביהודה ושומרון אינו חוקי, ואמר כי היא עלולה לגרום להסלמה. "הפלסטינים מבקשים להחליף משא ומתן בצעדים חד צדדים"

יאיר לפיד
יאיר לפיד | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

ראש הממשלה יאיר לפיד קורא הערב (שבת) למדינות שתמכו בהצעה הפלסטינית באו"ם לחוות דעת של בית הדין הבינלאומי במטרה שייקבע כי הכיבוש ביהודה ושומרון אינו חוקי - לשקול את עמדתן. "ישראל דוחה בתוקף את הצעת ההחלטה הפלסטינית", מסר לפיד, "מדובר שוב, במהלך פלסטיני חד צדדי, החותר תחת עקרונות היסוד לפתרון הסכסוך והעלול לפגוע בכל אפשרות לתהליך עתידי".

"הפלסטינים מבקשים להחליף משא ומתן בצעדים חד צדדים", הוסיף ראש הממשלה, "הם שוב עושים שימוש באו"ם על מנת לתקוף את ישראל. מהלך זה לא ישנה את המציאות בשטח, לא יתרום דבר לעם הפלסטיני, ועלול לגרום להסלמה. תמיכה במהלך הפלסטיני היא פרס לארגוני הטרור והקמפיין האנטי ישראלי".

לסיום מסר לפיד: "אנו מודים למדינות הרבות שלא תמכו בהחלטה והבהירו כי זו לא הדרך לקידום יציבות ופתרון הסכסוך. אנו קוראים לכלל המדינות שתמכו אתמול בהצעה לשקול את עמדתן בשנית ולהתנגד לה במסגרת ההצבעה בעצרת הכללי. הדרך לפתרון הסכסוך אינה עוברת דרך מסדרונות האו"ם או גופים בינ"ל אחרים".

שר הביטחון בני גנץ מסר: "ההליכה של הפלסטינים לצעדים בבית הדין בהאג היא גול עצמי שירחיק אותם מכל הישג מדיני. כוונת האו"ם לאפשר זאת רק תפגע ביציבות באזור וביכולת להגיע להבנות בעתיד. זהו צעד פוליטי, שאינו מעוגן במציאות בשטח. כשר הביטחון הובלתי מהלכים למניעת צעדים כאלו וגם בעתיד אפעל כדי למנוע אותם מכל תפקיד שבו אכהן".

יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן
יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן | צילום: רויטרס

במערכת הביטחון ובמשרד החוץ ניסו לבלום את ההצעה הפלסטינית לכל אורך השבוע האחרון. נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח אתמול עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, לבקשת רה"מ לפיד, בניסיון לדחות את ההצבעה באו"ם. בישראל ראו את המהלך ככזה שיש לו אמירה בינלאומית מאוד משמעותית, והוא יכול גם לסכן משפטית גורמי ביטחון. גם האמריקנים היו מעורבים בנושא, וניסו לטרפד את ההצעה הפלסטינית.

בכירים ישראלים שוחחו השבוע עם שני בכירים בסביבתו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן - חוסיין א-שייח' ומג'אד פראג'. בשיחות הללו ישראל למעשה הזהירה את הרשות ממה יקרה אם המהלך הזה יקודם, כשברקע הקמתה של ממשלת ימין, עם גורמים קיצוניים בה.

בין היתר נאמר בשיחות כי העיתוי הפוליטי, ערב הקמת ממשלה חדשה, יפגע משמעותית ביכולת לקדם מהלכים לרווחת הרשות הפלסטינית, היות והממשלה שתקום לא תוכל להבליג על מהלך שכזה. בתוך כך, בישראל הביעו באותן שיחות עם בכירי הרשות חשש שהדבר הזה יוביל להסלמה בשטח, סוגייה שעלתה גם בדיונים הביטחוניים שנערכים בימים האחרונים.

התשובה של מקורבי אבו מאזן היא שהמהלך הזה מגיע, בין היתר, בעקבות מותם של פלסטינים רבים בתקופה האחרונה מירי צה"ל, כמו גם עליה בפשיעה הלאומנית היהודית. גורם מדיני אמר לחדשות 13 לפני העברת הצבעה: "זה יכריח את הממשלה אצלנו להקשיח עמדות ויהיו גורמים בממשלה שרק ישמחו להקשיח עמדות".