לפיד לחברי קונגרס: "אתנגד לכל הסכם הכולל העשרת אורניום בסעודיה"

פרסום ראשון: ראש האופוזיציה נפגש עם עם משלחת של חברי קונגרס דמוקרטים שנמצאת בישראל, ואמר להם כי ההסכם עליו דווח בארה"ב מסכן את ביטחון ישראל והאזור. "אסור לתת לסעודיה את כל מעגל העשרת האורניום"

זמן צפייה: 04:56

פרסום ראשון: הדיווחים על הסכם מתגבש עם סעודיה כבר מציפים מחלוקת ראשונה בישראל, והערב (חמישי) פורסם לראשונה במהדורה המרכזית כי ראש האופוזיציה יאיר לפיד כבר החל לפעול נגד ההסכם, והוא עושה את זה בזירה שמוכרת היטב לראש הממשלה בנימין נתניהו - הקונגרס האמריקני.

על פי פרטי ההסכם שפורסמו בארצות הברית, סעודיה דורשת לפתח גרעין אזרחי - מה שמדאיג מאוד את מערכת הביטחון. לפיד, אשר שמר עד כה על שתיקה בקשר למגעים, נפגש הבוקר עם משלחת של חברי קונגרס דמוקרטים שנמצאת בישראל, ואמר להם: "אני אתנגד לכל הסכם הכולל העשרת אורניום בסעודיה. ההסכם כפי שהוא כרגע מסכן את ביטחון ישראל והאזור. אסור לתת לסעודיה את כל מעגל העשרת האורניום".

את העמדה הזו השמיע לפיד בפני הגורמים האמריקנים, אחרי שהוא נפגש ושוחח עם גורמי ביטחון שונים - בעיקר כאלה שכיהנו בתפקיד רשמי עד לא מזמן. למרות הדיווחים השונים, הדברים עוד עדיין לא בשלים ולכן לא ניתן לומר בשלב הזה מה תכלול אותה עסקה בין ארה"ב לסעודיה גם בהיבט הגרעיני.

בצמרת המדינית בישראל שומרים כאמור על עמימות בנושא, כאשר בכירים מדיניים אומרים כי ניתן יהיה לפתור את המורכבויות. מנגד, גורמי הביטחון, בצה"ל ובגופים הרלוונטיים השונים, עדיין לא מעורבים לגמרי בנושא, והעמדה של לפחות חלק מגורמי הביטחון די דומה לזו שמציג ראש האופוזיציה.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

מבחינת הסעודים, העשרת אורניום זה לא דבר שהם מתכוונים לוותר עליו, וזה תנאי הכרחי לכל הסכם. הבית הלבן קיווה שישראל תסייע לו, גם מצד האופוזיציה, עם אמירה כללית שצעד שכזה לא יסכן את ביטחונה של ישראל, מה שעשוי לאפשר למספיק דמוקרטים ומספיק רפובליקנים לתמוך בהסכם נרחב כזה בסנאט.

הסכם שכזה עשוי לדרוש רוב של שני שלישים בסנאט, ולכן לא מספיקים רק הדמוקרטים או הרפובליקנים - אלא יש צורך בשני המחנות. ברגע שלפיד אומר שהדבר יסכן את ביטחון ישראל, זה עשוי לגרום ללא מעט דמוקרטים ולא מעט רפובליקנים לא לתמוך כי הם לא רוצים לסכן את ביטחון ישראל, והדברים של לפיד מאוד משמעותיים. בנוסף צריך לזכור כי בשורה התחתונה ,כל זמן שהסעודים מתעקשים על העניין הזה, יש מצב שההסכם הזה לא יצא אל הפועל.

יש לציין כי גם לפלסטינים יש רשימת דרישות במקרה של הסכם עם סעודיה, והם העבירו לסעודים את דרישותיהם, הכוללות לא מעט דרישות שקשורות לסמלי ריבונות ולמסגד אל-אקצא - כאשר מבחינתם הדרישה היא שישראל לא תוכל לקחת להם אותם בזמן של משבר.

Whatsapp Image 2023 07 30 At 1
רה''מ נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: אביר סולטן, פול

מהליכוד נמסר בתגובה לדברי לפיד: "ראש הממשלה בנימין נתניהו הביא 4 הסכמי שלום היסטוריים שרק חיזקו את ביטחונה ומעמדה של מדינת ישראל - וכך ימשיך לעשות. מוטב שלפיד, שמסר לחיזבאללה מאגרי גז ישראליים בחינם, לא יטיף לראש הממשלה נתניהו שימשיך לשמור על הביטחון והאינטרסים החיוניים של ישראל בכל הסדר שלום".