לפיד: "אם ייחתם הסכם הגרעין - הוא לא מחייב את ישראל"

בעוד שההסכם בין איראן לבין המעצמות מתקרב לקראת חתימה, ראש הממשלה אמר כי מדובר בהסכם רע, והדגיש כי ישראל תפעל כדי למנוע מאיראן להפוך למדינה גרעינית. "אנחנו לא מתכוננים לחיות כשמעל ראשנו יש איום גרעיני של משטר איסלאמי קיצוני ואלים"

זמן צפייה: 02:51

בעוד שהסכם הגרעין עם איראן מתגבש, ראש הממשלה יאיר לפיד אמר היום (רביעי) כי גם את ההסכם ייחתם - הוא לא מחייב את ישראל. "לפני שבוע אירופה הציעה לאיראן את מה שהם קראו לו "ההצעה האחרונה" לחזרה להסכם הגרעין", אמר לפיד, "הם הכריזו שההצעה הזו היא Take it or leave it. האיראנים, כמו תמיד, לא אמרו 'לא', הם אמרו 'כן, אבל', והעבירו טיוטה משלהם עם תיקונים ודרישות נוספות".

"מאז מתקיים על זה דיון", הוסיף לפיד, "שוב האיראנים מעלים דרישות, ושוב מנהלי המו"מ מוכנים לעשות עוד ועוד ויתורים, שוב. זה לא קורה בפעם הראשונה. מדינות המערב מציבות קו אדום, האיראנים מתעלמים ממנו, אז מזיזים את הקו האדום. אם האיראנים didn’t take it, איך קורה שהעולם didn’t leave it?".

עוד אמר ראש הממשלה: "מה שמונח כרגע על השולחן הוא הסכם רע, שייתן לאיראן 100 מיליארד דולר לשנה. הכסף הזה לא יבנה בתי ספר ולא בתי חולים. אלה 100 מיליארד דולר לשנה שישמשו לערעור היציבות במזרח התיכון והפצת טרור ברחבי העולם. הכסף הזה יממן את משמרות המהפכה וכוחות הבסיג' שמדכאים את העם האיראני, הוא יממן עוד התקפות על בסיסים אמריקאים במזרח התיכון, ישמש לחיזוק החיזבאללה, החמאס והג'יהאד האסלאמי. זה כסף בדיוק לאותם אנשים שמנסים לרצוח סופרים והוגי דעות בניו יורק, וכמובן שישמש לחיזוק תוכנית הגרעין".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2208241440' autoplay='0' credit='עומר מירון' desc='לפיד: "אם ייחתם הסכם הגרעין - הוא לא מחיב את ישראל"' poster='' kid='1_j4u2r8fw' duration='']

לפיד הדגיש: "ישראל לא נגד כל הסכם. אנחנו נגד ההסכם הזה - מפני שזה הסכם רע; מפני שאי אפשר לקבל אותו כמו שהוא כתוב עכשיו. בעינינו, הוא לא עומד בסטנדרטים שהנשיא ביידן קבע: למנוע מאיראן להפוך למדינה גרעינית. ההסכם הזה מסכן את עצמאות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. הוא יוצר לחץ פוליטי לסגור את התיקים הפתוחים ללא השלמת חקירה מקצועית".

"השבוע שאלו את רפאל גרוסי, יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית, אם הוא קיבל תשובות מספקות מהאיראנים על החקירות הפתוחות", המשיך לפיד. "זה מה שהוא ענה: 'בשום פנים ואופן לא. נכון לעכשיו, איראן לא סיפקה את התשובות הטכניות האמינות והנדרשות כדי להסביר את מקור הימצאותן של שאריות רבות של אורניום. תנו לנו תשובות: אם היה שם חומר רדיואקטיבי או אם היה ציוד שם, אז היכן הוא נמצא עכשיו?'".

ראש הממשלה יאיר לפיד
ראש הממשלה יאיר לפיד | צילום: קובי גדעון / לע''מ

עוד אמר לפיד: "איך אפשר לחתום על הסכם עם איראן כשזה מה שאומר הגוף האחראי על הפיקוח ההסכם? איך אפשר לחתום איתם על הסכם שנותן להם 100 מיליארד דולר לשנה פרס על זה שהם הפרו את כל ההתחייבויות שלהם? הסרת הסנקציות הגורפת על מגזרים כמו הבנקאות, מול גופים פיננסיים שמוכרזים היום כמסייעים לטרור, פירושה שלאיראנים לא תהיה שום בעיה להלבין כספים. הם יסייעו לעוד מדינות שיש עליהן סנקציות לעקוף אותן. הם יוכלו ליצור מסלול ישיר למימון הטרור".

"אנחנו מנהלים דיאלוג פתוח עם הממשל האמריקאי על כל הסוגיות שבמחלוקת. אני מעריך את הנכונות שלהם להקשיב ולעבוד יחד. ארה"ב היתה ונשארה בעלת בריתנו הקרובה ביותר והנשיא ביידן הוא מטובי הידידים שהיו לישראל מעודה. דיברתי בימים האחרונים גם עם נשיא צרפת וקנצלר גרמניה. עם בריטניה יש לנו שיח קרוב כמעט ברמה יומיומית. אמרתי להם שהמו"מ הגיע לרגע שבו צריך לעצור ולהגיד 'עד כאן'".

"עם זאת, הבהרנו לכולם: אם ייחתם ההסכם, הוא לא מחייב את ישראל. אנחנו נפעל כדי למנוע מאיראן להפוך למדינה גרעינית. אנחנו לא מתכוננים לחיות כשמעל ראשנו יש איום גרעיני של משטר איסלאמי קיצוני ואלים. זה לא יקרה, כי אנחנו לא ניתן לזה לקרות".

שיחות הגרעין בין איראן למעצמות
שיחות הגרעין בין איראן למעצמות | צילום: רויטרס

לדבריו של ראש הממשלה הצטרף גורם מדיני בכיר, שאמר כי ישראל "לא נגד כל הסכם. לא אהבנו את ההסכם המקורי, ובהסכם שמונח כעת על השולחן יש יותר ויתורים ביחס להסכם המקורי". עוד אמר הגורם כי "האמריקנים דיברו על הסכם ארוך וחזק יותר (Longer and stronger), וזה לא קיים בהסכם הנוכחי. לא Longer ולא Stronger". יש להדגיש כי בממשלה ובמערכת הביטחון הישראלית יש עמדה אחידה המתנגדת לחזרה להסכם הגרעין, המבוססת על המודיעין שיש למדינת ישראל ועל תהליך קבלת ההחלטות שנעשה לפני שפנתה ישראל לאמריקנים והשותפים האחרים. קיים חשש שהשלכות רבות של הסרת הסנקציות על איראן לא נלקחו בחשבון.

לדעת הגורם המדיני הבכיר, "הדרך הטובה להגיע להסכם היא לשים איום צבאי אמין על השולחן. ב-2015, ארה"ב הוציאו את פצצות חודרות הבונקרים כדי להראות לאיראן מה יקרה אם תסרב. זה לא כמו מה שקורה עכשיו. יכולות צבאיות של ארה"ב צריכות להיות חלק מהשיחה אם רוצים הסכם longer & stronger, ולישראל גם יכולות משל עצמה".

עוד הוסיף כי ירושלים נמצאת בקשר שוטף עם הממשל בוושינגטון, וראש המטה לביטחון לאומי אייל חולתא נמצא שם כעת. מחר צפוי שר הביטחון בני גנץ להמריא לוושינגטון וייפגש עם ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ולויד אוסטין - מזכיר ההגנה האמריקני. "לנו ולאמריקנים יש את אותה מטרה", אמר הגורם. "שלאיראן לא תהיה יכולת גרעינית. השיח בינינו הוא על הדרך להגיע למטרה הזו". לדבריו, "אי אפשר להבדיל בין הפעולות של איראן באזור לתוכניתה הגרעינית - במיוחד כאשר מועברים לרפובליקה האיסלאמית סכומי כסף עצומים. איראן מעבירה יותר ממיליארד דולר בשנה לארגוני הטרור השלוחים שלה".

הגורם המדיני התייחס גם לשאלה האם יתקיים נאום של ראש הממשלה יאיר לפיד בקונגרס - ואמר כי לא צפוי נאום: "בגלל נאום נתניהו בקונגרס ב-2015, הוציאו את ישראל מחדר הדיונים. זה לא מועיל. היחסים עם ארה"ב הם אבן יסוד במדיניות שלנו. אסור לסכן אותם". בתוך כך, קיים ראש הממשלה לפיד שיחות עם נשיא צרפת עמנואל מקרון וקנצלר גרמניה אולף שולץ: "לא תמיד יש הסכמות - אבל העולם קשוב לעמדת ישראל". בשיחות העלה לפיד את השאלה אם נציגי האיחוד האירופי במשא ומתן עם איראן משתמשים במנדט שניתן להם בדרך הנכונה.

הגורם המדיני הבכיר התייחס בדבריו גם לסוגיית הקו הימי והעימות עם לבנון בנושא: "זה אינטרס ישראלי שלבנון תוכל להפיק גז ולבנות מחדש את הכלכלה שלה. אם נוכל להגיע לשלב בו שתי המדינות יוכלו להפיק גז – אנחנו בעד. זה הפתרון המועדף במו"מ. לכן אני לא רואה סיבה שהפקת הגז תהפוך לעימות. חיזבאללה הוא ארגון הטרור הכי גדול בעולם. ישראל חזקה ולכן זה לא רעיון טוב שיהיה עימות בנושא שבו ניתן להגיע לפתרון".