בלינקן: "נגבש תגובה הולמת להחלטת בית הדין בהאג"

פרסום ראשון: הרכב השופטים בתביעת ביה"ד בהאג נגד נתניהו וגלנט השתנה "בשל ניגוד עניניים" - לאחר שהשופטת מטעם מקסיקו הכריזה כי יש לה קשר לתיק נגד ישראל בשל העובדה שבעלה עובד משרד החוץ. במקומה, ימונה שופט צרפתי בשם ניקולה גויוב. מזכיר ההגנה האמריקני: "נגבש תגובה הולמת נגד ביה"ד". נתניהו: "התובע עושה דמוניזציה לישראל"

זמן צפייה: 03:15

פרסום ראשון: הרכב השופטים בתביעה של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט השתנה "בשל ניגוד עניינים" - זאת לאחר שהשופטת מריה דל סוקורו פלורס ליירה מטעם מקסיקו הכריזה כי יש לה קשר לתיק נגד ישראל, בשל העובדה שבעלה עובד משרד החוץ. כך פורסם היום (שלישי). במקומה, לדיוני בית הדין על צווי המעצר יצטרף שופט צרפתי בשם ניקולה גויוב.

בתוך כך, מזכיר ההגנה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס היום לצווי המעצר שבית הדין בהאג מבקש להוציא נגד רה"מ נתניהו ושר הביטחון גלנט, ואמר כי "הממשל יעבוד עם הקונגרס על מנת לגבש תגובה הולמת לצעד שעליו הכריז בית הדין".

בלינקן והתובע בהאג
בלינקן והתובע בהאג | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, נתניהו אמר בריאיון לרשת ABC האמריקנית כי הבקשה של התובע הראשי בהאג, קארים קאן, להוציא צווי מעצר בינלאומיים נגדו ונגד שר הביטחון יואב גלנט בשורה אחת עם בכירי חמאס, היא "ניסיון חיסול". נתניהו הוסיף: "לא עצרנו סיוע, התובע עושה דמוניזציה לישראל".

"אנחנו מספקים עכשיו כמעט מחצית מהמים ברצועת עזה. סיפקנו רק 7% לפני המלחמה. זה הפוך לגמרי ממה שהוא אומר, אנחנו מרעיבים אנשים?", אמר נתניהו בתוכנית "בוקר טוב אמריקה". עוד הוסיף: "סיפקנו 500 אלף טונות של מזון ותרופות עם 20 אלף משאיות סיוע".

רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת
רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בריאיון לרשת CNN האמריקנית אתמול, קאן הודיע על כוונת בית הדין הפלילי הבינלאומי להוציא את צווי המעצר נגד נתניהו וגלנט, לצד צווי מעצר שיוצאו נגד בכירי חמאס יחיא סינוואר, מוחמד דף ואסמעיל הנייה, "באשמת פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות".

קאן טען כי "על בסיס ראיות שנאספו ונבדקו על-ידי משרדי, יש לי יסוד סביר להאמין כי סינוואר, דף והנייה נושאים באחריות פלילית לפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות שבוצעו בשטח ישראל ורצועת עזה מ-7 באוקטובר 2023, ביניהם: לקיחת בני ערובה כפשע מלחמה; אונס, מעשי אלימות מינית אחרים, עינויים ורצח כפשעים נגד האנושות, כמו גם מעשים לא אנושיים ויחס אכזרי בהקשר של שבי".

מנגד, התובע בהאג טען כי גם רה"מ נתניהו ושר הביטחון גלנט נושאים באחריות פלילית לפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות שבוצעו ברצועת עזה החל מה-8 באוקטובר 2023 לפחות, ביניהם הרעבת אזרחים כשיטת לחימה; גרימת סבל רב במזיד, או פגיעה חמורה בגוף או בבריאות; מעשים לא אנושיים כפשעים נגד האנושות; השמדה, רצח, לרבות בהקשר של מקרי מוות שנגרמו מרעב, הרג מכוון ורדיפה כפשע מלחמה ופגעים נגד האנושות, ועוד.