הפלסטינים וההתערבות האיראנית: נמשכים המגעים להסכם עם סעודיה

השר לעניינים אסטרטגיים קיים סדרת פגישות בוושינגטון, במטרה לקדם את נרמול היחסים מול הסעודים. במקביל, נתניהו מקווה לפגישה עם ביידן בחודש הבא. ברקע המגעים, שר החוץ האיראני נפגש עם יורש העצר הסעודי

זמן צפייה: 05:01

בזמן שהמגעים לנורמליזציה עם סעודיה בתיווך אמריקני הולכים ומתחממים, בישראל מעלים הילוך בשיחות עם האמריקנים, אך במקביל גם באיראן עוקבים אחר התפתחויות בעניין. השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר הגיע השבוע לוושינגטון בשליחות ראש הממשלה בנימין נתניהו, ועושה רושם שהמגעים מתקדמים.

הפגישה בין דרמר למזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, ופגישות נוספות אותן הוא עורך, התקיימה כחלק מהמאמץ להגיע להסכם נורמליזיציה עם סעודיה, ובהודעה מטעם האמריקנים נטען כי השניים שוחחו על השתלבותה של ישראל במזרח התיכון, וזה אולי עוד איתות לכך שהצדדים מוכנים לפעול בנושא הזה. לאחר מכן התבצעה שיחת טלפון בין שר החוץ הסעודי לבין בילנקן, ובהודעה האמריקנית שיוצאת לאחריה נטען כי הם שוחחו על נושאים שונים.

סעודיה, ג'ו ביידן, מוחמד בן סלמאן, בנימין נתניהו
ג'ו ביידן, מוחמד בן סלמאן, בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

לא רק הסוגייה הסעודית מעניינת את ארה"ב אלא גם הפלסטינים. האמריקנים מודאגים מאוד מהמציאות ביהודה ושומרון, וגם העניין הזה עולה בצל המהלכים של הקבינט המדיני ביטחוני וההטבות למען הרשות הפלסטינית. עוד סוגייה משמעותית עבור ראש הממשלה, הוא מקווה לבצע פגישה בינו לבין נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כבר בחודש ספטמבר הקרוב, עת הוא מגיע לארה"ב לעצרת האו"ם. הנאום אמור להתקיים ב-21 בספטמבר אך עדיין לא נקבעה פגישה. בארה"ב טוענים שהם רוצים לקיים פגישה כזאת בוושינגטון, ולא בשוליי עצרת האו"ם.

בשביל הסכם נרמול היחסים, יש כמה "צפרדעים" גדולות שישראל תצטרך לבלוע. כך לדוגמה אספקת נשק בכמות גבוהה לסעודים. בנוסף, העשרת אורניום בסעודיה, ומערכת הביטחון צפויה להתנגד לכך. השאלה הגדולה ביותר היא כמה הנחה יעשה ביידן לנתניהו בנושא ההטבות לפלסטינים, והאם נתניהו בעזרת הקואליציה הנוכחית יוכל לפעול כך.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

במקביל, כחצי שנה לאחר חידוש היחסים בין סעודיה לאיראן, הם מגיעים לשיא עם ביקור שר החוץ האיראני במדינה, שם הוא נפגש עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן, שם הם דנים על הסוגייה הפלסטינית ומעבירים מסר ברור על ישראל.

במהלך הפגישה טען שר החוץ האיראני כי כל נרמול יחסים עם ישראל הוא דבר לא טוב למוסלמים, וכי הדבר הכי חשוב לאומה האסלאמית זו הסוגייה הפלסטינית, אל אקצא והר הבית. עוד הוא טוען כי כל העמים באזור צריכים להיות מאוחדים נגד מה שמסכן אותם. יורש העצר הסעודי השיב כי היציבות באזור והורדת המתיחות הם אינטרס משותף ואת סעודיה מעניין שלא יתקפו אותה. יורש העצר לא התייחס לעניין הישראלי. מדובר על מפגש אינטרסים של שני הצדדים, ואין בניהם אהבה גדולה.