"ההערכה במצרים - עסקה בשבוע הבא": בישראל ממתינים לתשובת חמאס

אחרי שרה"מ אמר כי ישראל "לא תשחרר אלפי מחבלים", בבית הלבן הדגישו כי "נתניהו יכול לדבר בשם עצמו; השיחות גורמות לנו להאמין שיש סיכוי טוב להגיע לעסקה". דיווח בקטר: "צפי לעסקה בתחילת השבוע הבא". גורם ישראלי: "ממתינים לתשובת חמאס. אם ישיב בחיוב - ההערכה היא שהעסקה תצא לפועל מהר מאוד"

זמן צפייה: 02:49

דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר הערב (שלישי) כי "אחרי השיחות בימים האחרונים - אנו מאמינים שיש סיכוי טוב להגיע לעסקת חטופים". דבריו נאמרו שעות לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום כי "ישראל לא תוציא את צה"ל מרצועת עזה ולא תשחרר אלפי מחבלים". קירבי הדגיש: "אני לא יכול לדבר בשם נתניהו. אני יכול להגיד שהשיחות שהיו בימים האחרונים, כולל עם ישראל, גורמות לנו להאמין שיש סיכוי טוב להגיע להסכם שיביא לרגיעה ולשחרור חטופים. זה גם מה שהישראלים רוצים - לראות את החטופים בבית".

בתוך כך, בקטר דווח כי "במצרים מעריכים שקיים צפי לעסקה כבר בתחילת השבוע הבא". גורם ישראלי בכיר אמר לחדשות 13: "אנחנו ממתינים לתשובת חמאס. אם ישיב בחיוב - ההערכה היא שהעסקה תצא לפועל מהר מאוד. זה אינטרס של שני הצדדים".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-3001242014' autoplay='0' credit='נריה קראוס' desc='משפחות החטופים נפגשו עם ראש ממשלת קטר בוושינגטון' poster='' kid='1_vq54sl8z' duration='92']

בתוך כך, אמר בכיר בחמאס לרויטרס - יממה אחרי הפרסום בחדשות 13 - כי העסקה כוללת שלושה שלבים: בשניים הראשונים ישוחררו נשים, ילדים, גברים וחיילים; בשלב השלישי והאחרון יוחזרו גופות. מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי, זיאד א-נח'אלה, הבהיר כי ארגונו עלול להציב תנאים נוספים לעסקה: "לא נהיה מעורבים בשום הבנות אם הן לא יכללו הפסקה מלאה של האש, נסיגה של כוחות צה"ל מעזה, ערבויות לשיקום הרצועה ופתרון מדיני ברור שיכלול את זכויות העם הפלסטיני".

בינתיים, ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמאעיל הנייה, המריא היום לביקור בקהיר כחלק ממשלחת הארגון שנועדה לדון במתווה שנרקם בפסגה המדינית בפריז. על אף שחמאס דחה את עקרונות המתווה אמש - הנייה הודיע: "קיבלנו את ההצעה שנדונה בפגישה בפריז - נלמד אותה ונחזיר עליה תשובה".

אסאמעיל הנייה, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס
אסאמעיל הנייה, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס | צילום: רויטרס

הוא הוסיף: "חמאס פתוחה לדון בכל יוזמה או רעיון רציני, בתנאי שיביא להפסקה כוללת של התוקפנות ויבטיח מחסה לבני עמנו שנאלצו לעקור מבתיהם. אנו מצפים שעסקה תביא לשיקום והסרת המצור ולחילופי אסירים". שעות ספורות לאחר מכן הבהיר ראש הממשלה נתניהו בביקור במכינה בעלי כי ישראל "לא תוציא את צה"ל מרצועת עזה ולא תשחרר אלפי מחבלים. זה לא יקרה", והדגיש: "זה לא 'עוד סבב', לא עוד מבצע - אלא ניצחון מוחלט. אני שומע אמירות על כל מיני עסקאות, אז אני רוצה להבהיר: לא נסיים את המלחמה הזאת עם פחות מהשגת כל יעדיה: חיסול החמאס, החזרת כל חטופינו והבטחה שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל".

[brightcove_iframe video_id='news-part-243011527' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו במכינת עלי: "לא נשחרר אלפי חטופים"' poster='' kid='1_7fa7ln6q' duration='69']

דבריו נאמרו ברקע איומיו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי "עסקה מופקרת" תביא לפירוק ממשלת הימין. מנגד, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הצהיר כי מפלגתו תתן לממשלה "רשת ביטחון לכל עסקה שתחזיר את החטופים לביתם ולמשפחתם", כיוון שלטענתו "הסעיף הראשון בחוזה בין המדינה לאזרחיה, שאומר שהמדינה אחראית לחייהם - הופר ב-7 באוקטובר. את החטופים אנחנו צריכים להחזיר לביתם - זו מחוייבותנו".