גנץ לשר ההגנה האוקראיני: "לא נוכל לספק מערכות נשק"

לאחר שהאוקראינים דחו את השיחה מספר פעמים, שר הביטחון שוחח עם אולכסיי רזניקוב, ובשיחה שלשכתו של גנץ תיארה כחיובית שר הביטחון אמר כי "לישראל מגבלות אופרטיביות" שבגינן לא תוכל לסייע לאוקראינה עם נשק התקפי

שר ההגנה האוקראיני אולכסיי רזניקוב ושר הביטחון בני גנץ
שר ההגנה האוקראיני אולכסיי רזניקוב ושר הביטחון בני גנץ | צילום: רויטרס / יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר ששיחתם נדחתה במשך מספר שבועות, שר הביטחון בני גנץ שוחח היום (שני) עם שר ההגנה האוקראיני אולכסיי רזניקוב. מלשכת שר הביטחון נמסר כי גנץ הדגיש שלישראל מגבלות אופרטיביות שבגינן לא תוכל לספק לאוקראינה מערכות נשק.

במקביל ביקש שר הביטחון להביע את תנחומיו הכנים לאבדות בנפש והמשבר ההומניטארי הקשה מהם סובל העם האוקראיני כתוצאה מהמלחמה, והדגיש את העמידה של ישראל לצידה של אוקראינה וכן את המאמצים ההומניטארים שננקטו עד כה ואת הנכונות של מערכת הביטחון להמשיך ולתמוך באוקראינה בהיבטי מיגון אוכלוסייה והצלת חיים.

השרים סיכמו על קיום שיח מיידי בין דרגי המקצוע במטרה שישראל תוכל לסייע באספקת מערכות התרעה אזרחיות. בסיום השיחה שהתנהלה באווירה חיובית, סיכמו השניים להמשיך ולעמוד בקשר בשבועות הקרובים ולדון בסוגיות נוספות שעל הפרק.

חייל אוקראיני וכלב בחזית
חייל אוקראיני וכלב בחזית | צילום: רויטרס

ביום שישי האחרון דווח ב"שישי עם אילה חסון" כי ישראל מעוניינת להעביר מערכות התראה לאוקראינה שיסייעו בהתגוננות מפני איומים אוויריים ונוספים - לשם כך בוצעה פנייה לרשויות האוקראיניות כדי לקבל פרטים ואיפיון שיסייעו בבניית המערכת, לפי מקורות ישראלים, אוקראינה לא משתפת פעולה עם ישראל בנושא הזה.

התקפה רוסית על אוקראינה
התקפה רוסית על אוקראינה | צילום: רויטרס

החשש הישראלי שהסירוב האוקראיני מגיע בעקבות הזעם שלהם על כך שישראל עומדת על סירובה להעביר להם נשק וסיוע התקפי, חרף הפצרות חוזרות ונשנות. ביום חמישי האחרון שוחחו ראש הממשלה יאיר לפיד ושר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה. על פי גורם אוקראיני, הם התרשמו כי לפיד יהיה מוכן לאחר הבחירות לבחון מחדש את המדיניות הישראלית בנושא הסיוע לאוקראינה. מלשכת ראש הממשלה לא נמסרה תגובה.

השבוע צפוי ימריא הנשיא יצחק הרצוג לביקור מדיני בוושינגטון, שם יפגש עם הנשיא האמריקני ג'ו ביידן - וההערכה היא כי גם בפגישתם יעלה נושא זה והצפייה האמריקנית לסיוע ישראלי.