המטרייה הנשיאותית של ביידן - והחיבוק חסר התקדים מארה"ב

התנהלות כמו של ביידן לא הייתה מעולם. זו לא רק עזרה דיפלומטית ואספקה של חימוש. מדובר במעין ברית הגנה לכל דבר. אמנם יש לזה מחיר - אבל איזו עוד מדינה בעולם קיבלה מטרייה נשיאותית כזאת מהמעצמה החזקה בעולם?

זמן צפייה: 01:48

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמנם מחבק ומתייצב לצידנו לאורך כל ימי המלחמה עד כה, והיום (רביעי) אפילו הגיע לביקור היסטורי ראשון של נשיא אמריקני בישראל בזמן מלחמה - אבל זה לא תמיד היה ככה.

במלחמת השחרור ארה"ב עמדה מן הצד, אפילו הטילה אמברגו על מכירת נשק. לא קיבלנו ממנה דבר. במבצע קדש, ארה"ב הציבה אולטימטום לישראל: תיסוגו מיד מסיני, או שתיתקלו בזעם של מעצמת העל. במלחמת ששת הימים, הנשיא ג'ונסון רתח על ישראל שהחלה במתקפת מנע. ב-1973 האמריקנים הקשו מאוד על ישראל, אך לבסוף שלחו רכבת אווירית שסייעה לניצחון. במלחמת לבנון הראשונה הנשיא רייגן כעס - ועסקות נשק נעצרו.

אבל ב-25 השנים האחרונות זה כבר נראה אחרת, ובכל זאת  הנשיא ג'ורג' בוש ה חית על ישראל הוראה במבצע "חומת מגן ואמר כי "זה צריך להיפסק". ישראל לא הפסיקה. כמו כן, במלחמת לבנון השנייה, ארה"ב עמדה לצד ישראל לאורך כל המלחמה - אבל הפעילה לחץ כבד שלא תפציץ תשתיות של לבנון. ישראל נעתרה. במבצעים קודמים בעזה, ארה"ב עמדה לצידנו אבל ניסתה למתן, לעצור, להגיע להפסקת אש.

שלט המקבל את בואו של הנשיא ביידן לישראל, בנתיבי איילון
שלט המקבל את בואו של הנשיא ביידן לישראל, בנתיבי איילון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב
הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב | צילום: רויטרס

לכן, התנהלות כמו של ביידן לא הייתה מעולם. זו לא רק עזרה דיפלומטית ואספקה של חימוש. מדובר במעין ברית הגנה לכל דבר. אוקראינה הייתה מאוד רוצה בזה, ויש לכך מחיר - אבל איזו עוד מדינה בעולם קיבלה מטרייה נשיאותית כזאת מהמעצמה החזקה בעולם?