לקראת הכרעה בהאג: אלה ההמלצות של צה"ל לצמצום הנזק הבינלאומי

בעוד עשרה ימים צפוי בית הדין בהאג להכריע בנושא צווי המעצר הבינלאומיים לראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט. כחלק מההתמודדות עם הנושא, צה"ל גיבש לדרג המדיני שורת המלצות לצמצום הפגיעה בישראל, בהן הקמת בתי חולים לתושבי הרצועה, ופינוי צירים הומניטריים נוספים

זמן צפייה: 01:13

בעוד עשרה ימים צפויות להתקבל שתי הכרעות בבית הדין הבינלאומי בהאג, שבהן נושא הוצאת צווי מעצר בינלאומיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. הסוגיה מטרידה מאוד את נתניהו, והוא מנהל דיונים רבים בעניין. כחלק מהתמודדות, צה"ל גיבש מסמך בו מספר המלצות לדרג המדיני - כיצד יהיה אפשר לצמצם את הפגיעה הבינלאומית בישראל, כך פורסם הערב (ראשון) במהדורה המרכזית.

בין הצעדים, פתיחה של צירים הומניטריים נוספים שיאפשרו את הגעת הסיוע לתושבי רצועת עזה, בנוסף, לאפשר פינוי פסולת בעזה כדי לשפר את המצב התברואתי, וגם -  הקמת בתי חולים נוספים לאזרחים. חלק מההמלצות גובשו לאור דרישות בינלאומית.

התובע בהאג, כרים קאן
התובע בהאג, קרים חאן

התובע בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, כרים קאן, אמר בחודש שעבר בריאיון לרשת CNN האמריקנית כי בית הדין מבקש להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט - אותם הזכיר בשורה אחת עם מנהיג חמאס יחיא סינוואר, שגם נגדו יבקש להוציא צו מעצר "באשמת פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות".

בכירי המשפטנים במטה לביטחון לאומי ובמשרד החוץ מקיימים כעת דיונים בהולים, גורם מדיני בסביבת נתניהו מסר: "מדובר בהחלטה שאם תצא לפועל - היא ביזיון בקנה מידה עולמי. אין גבול לצביעות". גורם בחמאס: "החלטת התובע בהאג משווה בין הקורבן לתליין - ומעודדת את המשך הכיבוש".

קאן הודיע כי בכוונת בית הדין להוציא גם צווי מעצר נגד מוחמד דף, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, ואסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס. "על בסיס ראיות שנאספו ונבדקו על-ידי משרדי, יש לי יסוד סביר להאמין כי סינוואר, דף והנייה נושאים באחריות פלילית לפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות שבוצעו בשטח ישראל ורצועת עזה מ-7 באוקטובר 2023, ביניהם: לקיחת בני ערובה כפשע מלחמה; אונס, מעשי אלימות מינית אחרים, עינויים ורצח כפשעים נגד האנושות, כמו גם מעשים לא אנושיים ויחס אכזרי בהקשר של שבי", כתב התובע.