גורמים מדיניים: "ארה"ב פגעה בעסקה, שתבדוק מי תמך בהחלטתה"

משבר חסר תקדים: ממשל ביידן החליט שלא להטיל וטו על ההחלטה במועצת הביטחון של האו"ם בדבר הפסקת אש. בתגובה, נתניהו ביטל את יציאת המשלחת לשיחות על רפיח. גורמים מדיניים: "בימים האחרונים חל שינוי בהתנהלות האמריקנית"

זמן צפייה: 02:04

שיא חדש במשבר בין ישראל לארה"ב: ממשל ביידן החליט היום (שני) שלא להטיל וטו על ההחלטה במועצת הביטחון של האו"ם בדבר הפסקת אש. בתגובה, נתניהו ביטל את יציאת המשלחת הישראלית לשיחות על רפיח בוושינגטון. גורמים מדיניים בסביבת ראש הממשלה אמרו לחדשות 13 כי "ארה"ב צריכה לבדוק מי בירך על ההחלטה שלה". אחד מהם הוסיף כי וושינגטון "פגעה בקידום עסקת חטופים". גורם אחר אמר כי "משהו השתנה בימים האחרונים בהתנהלות האמריקנית. היינו חייבים לתת איתות חזק על זה".

מוקדם יותר, כאמור, אישרה מועצת הביטחון של האו"ם ברוב של 14 מדינות החלטה שקוראת להפסקת אש בלחימה למשך שארית חודש רמדאן, לצד קריאה לשחרור החטופים. בפעם הראשונה מאז פרוץ המלחמה, ארה"ב לא הטילה וטו על ההחלטה - אך גם לא הצביעה בעדה.

בכיר אמריקני אמר ברקע המשבר בין המדינות: "תגובת ישראל מוגזמת, בסוף השבוע חלה התקדמות בשיחות על הפסקת אש ועסקה". עוד הוסיף הבכיר: "ביידן לא מתכנן להתקשר לנתניהו נכון לרגע זה, וגם נתניהו לא דיבר עם הנשיא ביידן עדיין. ייתכן כי מתחים פוליטיים מקומיים בישראל הם האחראים להחלטתו של נתניהו". כמו כן, בהתייחסו לסוגיית רפיח, אמר: "המתקפה הישראלית באזור לא נראית קרובה, יש עדיין זמן לפתור דברים מול ארה"ב".

דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר על אי-הטלת הווטו: "ההצבעה שלנו לא משנה את המדיניות שלנו. אנחנו עדיין תומכים בהפסקת אש במסגרת עסקת חטופים. רצינו לתמוך בהחלטה אבל בגלל שלא היה בה גינוי ברור של חמאס - לא יכולנו לתמוך בה, ונמנענו מלהצביע בעד". עוד אמר קירבי על אי-הגעת המשלחת הישראלית לוושינגטון: "אנחנו מאוכזבים מאוד שהמשלחת הישראלית לא תגיע לוושינגטון. נדון עם שר הביטחון גלנט על רפיח".

גנץ: "עדיף היה שנתניהו ייסע בעצמו וידבר עם ביידן". רה"מ: "הצעתך נדחתה"

יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, התייחס לביטול יציאת המשלחת הישראלית לארה"ב, ואמר: "לא רק שנכון שהמשלחת תיסע - טוב היה עושה ראש הממשלה אם היה נוסע בעצמו לארה"ב, ומקיים שיח ישיר עם הנשיא ביידן ועם בכירי הממשל. זה נכון בשגרה, וזה בוודאי נכון כעת, כשמשקל התמיכה של ארה"ב בישראל כה קריטי". בלשכת ראש הממשלה הגיבו לדברים: "לאחר שחמאס בירכו על החלטת מועצת הביטחון שעברה בהימנעות ארה"ב, בני גנץ עוד מציע הערב לשלוח משלחת לארה"ב. ראש הממשלה נתניהו דחה את הצעתו".

נתניהו וגנץ. ארכיון
רה"מ נתניהו ובני גנץ (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתמול שר הביטחון גלנט המריא לביקור רשמי בארצות הברית בהזמנת הממשל האמריקני, והוא צפוי להיפגש עם שורה של בכירים אמריקנים, ובראשם מזכיר ההגנה, מזכיר המדינה, היועץ לביטחון לאומי וראש ה-CIA. בהגיעו לוושינגטון, השר גלנט אמר: "אין לנו זכות מוסרית לעצור את המלחמה בעזה עד אשר נחזיר את כל החטופים לביתם. אם לא נשיג הכרעה ברורה ומוחלטת בעזה - זה עלול לקרב מלחמה מצפון".

השר גלנט לפני המראתו לארה"ב
השר גלנט לפני המראתו לארה"ב | צילום: אלעד מלכה

על אף שבהצעה המתוקנת שעברה באו"ם קוראים להפסקת האש לצד "שחרורם המיידי וללא כל תנאי של כל החטופים", אין התנייה בין שחרור החטופים להפסקת אש. שתי הסוגיות אכן מופיעות באותו הסעיף בהחלטה, אך בניסוח שהתקבל הן אינן מותנות אחת בשנייה.

בהחלטת מועצת הביטחון שאושרה היום נכתב: "אנו דורשים הפסקת אש מיידית לחודש הרמדאן שיכובד על-ידי כל הצדדים שיוביל להפסקת אש בר קיימא, וכן דורשים את שחרורם המיידי וללא תנאי של כל בני הערובה, כמו גם הבטחת גישה הומניטארית כדי לתת מענה לצרכיהם הרפואיים וההומניטריים האחרים, ודרישות נוספות שהצדדים יעמדו בהתחייבויותיהם על-פי המשפט הבינלאומי ביחס לכל האנשים שהם עוצרים".

הדיון במועצת הביטחון של האו"ם
הדיון במועצת הביטחון של האו"ם | צילום: רויטרס

לאחר אישור ההחלטה במועצת הביטחון, מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ארה"ב נסוגה מעמדתה העקבית במועצת הביטחון שבה קשרה רק לפני כמה ימים בין הפסקת אש לשחרור החטופים. בהחלטה הקודמת, סין ורוסיה הטילו וטו בין השאר משום שהן תמכו בהפסקת אש בלי שחרור החטופים. בהחלטה הנוכחית רוסיה וסין תמכו, יחד עם אלג'יריה ומדינות אחרות".

עוד נמסר מלשכת רה"מ: "ארה"ב לא הטילה היום וטו על הנוסח החדש שקורא להפסקת אש ללא התנייה בשחרור החטופים. זוהי נסיגה ברורה מעמדתה העקבית של ארה"ב במועצת הביטחון מאז תחילת המלחמה. נסיגה זו פוגעת גם במאמץ המלחמתי וגם במאמץ לשחרור החטופים, משום שהיא נותנת לחמאס תקווה שהלחץ הבינלאומי יאפשר להם לקבל הפסקת אש ללא שחרור חטופינו. ראש הממשלה נתניהו הבהיר כבר אמש שאם ארה"ב תיסוג מעמדתה העקרונית הוא לא ישלח את המשלחת הישראלית לארה"ב. לאור השינוי בעמדה האמריקנית, ראש הממשלה נתניהו החליט שהמשלחת לא תצא".

השגריר ארדן במועצת הביטחון של האו"ם
השגריר ארדן במועצת הביטחון של האו"ם | צילום: רויטרס

שגריר ישראל לאו"ם, גלעד ארדן, תקף בחריפות את החלטת מועצת הביטחון: "שחרור החטופים צריך להיות הראשון בסדר העדיפויות של המועצה. הדרישה שלכם להפסקת אש מבלי להתנות אותה בשחרור חטופינו, פוגעת במאמצים לשחרורם ונותנת לחמאס תקווה, להשיג הפסקת אש בלי לשחרר את החטופים. כל חברות המועצה כולן, היו צריכות להתנגד להצעה הזו".