האיחוד האירופי גינה את הסדרת ההתיישבות בחומש

דובר יחסי החוץ פטר סטאנו אמר כי האיחוד האירופי מתנגד להחלטה לאפשר נוכחות ישראלית בחומש, וגינה את "אישור בנייתן של 6,000 יחידות דיור בהתנחלויות בלתי-חוקיות בגדה המערבית"

חומש
המאחז חומש | צילום: הלל מאיר, פלאש 90

פטר סטאנו, דובר יחסי החוץ של האיחוד האירופי, פרסם הערב (רביעי) גינוי מטעם האיחוד האירופי על ההחלטה לאפשר נוכחות ישראלית בחומש, "כמו גם את אישור בנייתן של 6,000 יחידות דיור בהתנחלויות בלתי-חוקיות בגדה המערבית".

לדברי סטאנו, על ישראל "לחזור בה מההחלטות הללו". כמו כן, אמר הדובר כי  איחוד האירופי "מוטרד מאלימות מצד מתנחלים שבגללה 172 תושבי עין סמיה נאלצו לעזוב את בתיהם לתמיד. האיחוד האירופי מגנה אלימות מתנחלים וקורא לרשויות בישראל להעמיד לדין את האחראים".

בתוך כך, אתמול פורסם לראשונה בחדשות 13 כי בעוד שראש הממשלה בנימין נתניהו טרם קיבל הזמנה רשמית לבית הלבן, בארצות הברית גינו בחריפות את הכשרת ההתנחלות חומש את סוגיית העלייה להר הבית: משלחת של קציני צה"ל ננזפה על-ידי בכירים מהממשל האמריקני.

המשלחת, בראשות מתאם פעולות הממשלה בשטחים רסאן עליאן, קיימה בימים האחרונים פגישות עם בכירים בבית הלבן, ובפגישה שלשום עם אותם בכירים - בהם היועצת הבכירה של הנשיא ג'ו ביידן - הביעו האמריקנים מורת רוח ומחו על כך הכשרת את חומש ועל כך שהתאפשרה לישראלים חזרה לשם.

המתאם עליאן יחד עם שגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג, ששהו בחדר, ניסו להסביר לבכירים האמריקנים את האירוע, וטענו בפניהם כי מדובר בהחלטה של הדרג המדיני ושל שר הביטחון, ושהם אלו שמחליטים מה נחשבת לאדמה ישראלית או לאדמה פלסטינית, ועוד הסבירו למה המהלך הזה מבחינת ישראל נחשב לחוקי.

Whatsapp Image 2023 01 03 At 0
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית (ארכיון) | צילום: מנהלת הר הבית

נציגי ממשל ביידן העלו את בפני הגורמים הצבאיים גם את סוגיית הר הבית שגרמה השבוע לביקורת בינלאומית רבה, בעקבות העלייה של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. הבכירים ביקשו לדעת כמה יהודים וכמה מוסלמים עלו להר במהלך התקופה האחרונה, לטענתם, מתוך דאגה לסטטוס קוו ולשמירתו בהר הבית.