אבו מאזן על פתרון 2 המדינות: "המבחן - כניסת ישראל למו"מ מיד"

יממה אחרי נאום לפיד - תקף יו"ר הרשות הפלסטינית את הדברים: "ישראל לא משאירה לנו אדמות להקים מדינה". הוא הוסיף: "שבענו ממילים והחלטות, על ישראל להיכנס מחר למו"מ כדי לבצע את פתרון שתי המדינות והפסקת הצעדים החד-צדדיים"

זמן צפייה: 03:13

יממה אחרי שראש הממשלה יאיר לפיד נאם בעצרת הכללית של האו"ם, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נשא הערב (שישי) דברים בבניין האו"ם בניו יורק. "אני דובר בשם הפלסטינים שעדיין חיים את שרידי הנכבה, מול אלו שביצעו את הפשע הנורא", אמר בפתח דבריו, "יותר מחמישה מיליון פלסטינים נמצאים תחת הכיבוש הישראלי. אמונתנו בשלום מתחילה להתערער".

"ישראל החליטה שלא תהיה שותפה שלנו לשלום", הוסיף אבו מאזן, "היא הרסה את הסכם אוסלו ואת פתרון שתי המדינות בכוח ובתוקפנות. הקשר עם ישראל הוא בין כובש ועם נכבש, ועל בסיס זה אנו פועלים. ישראל לא משאירה לנו אדמות ופוגעת בפתרון שתי המדינות. שבענו ממילים והחלטות, על ישראל להיכנס מחר למו"מ כדי לבצע את פתרון שתי המדינות והפסקת הצעדים החד-צדדיים".

אבו מאזן התייחס גם להרג עיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה בג'נין: "ישראל הודתה שהכדור שהרג אותה שלה. אני קורא לאמריקה ומאתגר שתשפוט ותעניש את ישראל על כך היות שהיא אזרחית אמריקנית". לדברי אבו מאזן, ישראל "נותנת יד חופשית לצבא ולמתנחלים הטרוריסטים, שהורסים ושורפים והורגים. עוקרים עצים ולוקחים אדמות בחסות הצבא; אומרת לפלסטיני' 'או שתהרוס את ביתך - או שאני אהרוס אותו'. הייתם מאמינים?".

יו"ר הרשות המשיך ותקף את ישראל, והאשים אותה בכך שהיא "אפשרה הקמת ארגונים גזעניים שמפעילים טרור נגד הפלסטינים ומגרשים אותם מבתיהם, ובראשם נוער הגבעות, תג מחיר ולהבה ואנשי בית המקדש וזולתם. יש להם גיבוי מהכנסת".

"אנו קוראים לקהילה הבינלאומית לשים את הארגונים האלו ברשימות הטרור", המשיך אבו מאזן - והוסיף: "ישראל לא משאירה לנו אדמות להקים מדינה. איפה יחיה עמנו בחופש? איפה נקים את מדינתנו העצמאית כדי שנחיה בשלום? אנו רוצים לחיות בשלום עם ישראל, אך המתנחלים הם 750 אלף, 25% מתושבי הגדה. ישראל הורגת בבני עמנו ללא חשבון כפי שעשתה עם שירין אבו עאקלה".

הוא האשים: "משטר אפרטהייד פועל בישראל. מי מגן עליה מעונש? האו"ם. ישראל מפרה את אדמותינו וסגרה לאחרונה שישה ארגוני זכויות אדם. ישראל טוענת שאלו ארגוני טרור. היא שורפת את המסמכים שלהם ופורצת אליהם". עוד אמר: "יש לי רשימה של כפרים ומעשי טבח. אני קורא לישראל לשאת אחריות ולהתנצל בפני העם הפלסטיני. היא צריכה להתנצל ולשאת באחריות חוקית, מדינית ומוסרית. אם לא - נלך לבית הדין הפלילי הבינלאומי".

יו"ר הרשות תהה: "האם העם הישראלי רוצה לשעבד עם אחר לעולמים? האם נחכה 100 או 200 שנה? אנחנו תחת כיבוש. למה? חברי האו"ם ומועצת זכויות האדם - למה שנישאר תחת כיבוש? מה חסר לנו? הורגים אותנו וגוזלים מאיתנו. לוקחים את הגשם שיורד אצלנו, לוקחים אותו ומוכרים אותו לנו. איננו מקבלים להיות בצד של הסכמים שישראל מפרה אותם ומבצעת פעולות חד-צדדיות, שהיו קיימים באוסלו. ביידן אמר לי שצריך להפסיק את הפעולות החד-הצדדיות. אנו מחוייבים לבדנו להסכמים. אנו מחפשים אמצעים אחרים לזכויותינו כולל החלטות של הפרלמנט שלנו".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2209222032' autoplay='0' credit='' desc='נאום לפיד באו"ם' poster='' kid='1_1sdfwlfu' duration='']

אמש, כאמור, נשא ראש הממשלה יאיר לפיד נאום בעצרת האו"ם בניו יורק. הוא התייחס לסוגיית הגרעין האיראני ולפתרון שתי המדינות. "הסכם עם הפלסטינים, המבוסס על שתי מדינות לשני עמים - הוא הדבר הנכון לביטחון ישראל, לכלכלה הישראלית ולעתיד ילדינו", אמר לפיד, "השלום אינו פשרה, היא ההחלטה האמיצה ביותר שאנחנו יכולים לקבל. השלום אינו חולשה, הוא מגלם בתוכו את כל עוצמתה של הרוח האנושית. מלחמה היא כניעה לכל מה שרע בנו, השלום הוא נצחונו של כל מה שטוב".

לטענתו של ראש הממשלה, "רוב גדול" של הישראלים תומכים בפתרון שתי המדינות, וכן גם הוא עצמו תומך בו, אך הוסיף ואמר כי "יש לנו רק תנאי אחד: שהמדינה הפלסטינית העתידית תהיה שוחרת שלום. שהיא לא תהפוך לבסיס טרור נוסף ממנו מאיימים על שלומה וקיומה של ישראל. שיהיה לנו את היכולת להגן על ביטחון אזרחי ישראל, בכל רגע".

עוד הוסיף לפיד: "ישראל מעוניינת בשלום עם שכנינו. עם כל שכנינו. אנחנו לא הולכים לשום מקום. המזרח התיכון הוא ביתנו. אנחנו פה כדי להישאר לנצח. ואנחנו קוראים לכל המדינות המוסלמיות – מסעודיה ועד אינדונזיה - להכיר בזה, ולבוא לדבר איתנו. ידינו מושתת לשלום. חובת ההוכחה היא לא עלינו. אנחנו הוכחנו כבר את הרצון שלנו בשלום. הסכם השלום שלנו עם מצרים מתקיים כלשונו כבר 43 שנים. הסכם השלום עם ירדן כבר 28 שנים. אנחנו מדינה שעומדת במילתה ועומדת בהסכמים".

נאום לפיד באו''ם
נאום לפיד באו''ם

לפיד בנאומו באו''ם
לפיד בנאומו באו''ם

לפיד התייחס בדבריו למשטר האיראני ואמר כי מי שמנצחת על תזמורת השנאה העולמית כלפי ישראל היא איראן: "יותר מ-40 שנה בכיכרות וברחובות איראן מצולמים מפגינים השורפים דגלי ישראל וארה"ב. תשאלו את עצמכם: מאיפה הדגלים מגיעים? מאיפה יש להם כל כך הרבה דגלים שלנו? התשובה היא: הם מייצרים אותם במיוחד, רק כדי שיוכלו לשרוף אותם. כך נראית תעשייה של שנאה. זהו משטר שעוסק בשנאה באופן שיטתי".

"הם שונאים אפילו את בני עמם", הוסיף ראש הממשלה, "צעירים איראניים נאנקים ונאבקים תחת כבלי המשטר האיראני, והעולם שותק. הם משגרים קריאות לעזרה ברשתות. הם משלמים על שאיפתם לחיות חיים של חירות - בחייהם. המשטר באיראן שונא יהודים, שונא נשים, שונא להט"בים, שונא את המערב. הם שונאים ורוצחים מוסלמים שחושבים אחרת, כמו סלמן רושדי ומהסהא אמיני. שנאתם היא דרך חיים. זוהי דרכם לשמור על שלטון הדיכוי".

בהמשך התייחס לפיד לתוקפנות של איראן כלפי ישראל ולאיומים שנשמעים מהנשיא ראיסי ואמר: "יש רק מדינה חברה אחת באו"ם שמצהירה באופן גלוי שהיא מעוניינת להשמיד מדינה חברה אחרת. איראן הצהירה פעם אחר פעם שהיא מעוניינת ב"השמדה טוטאלית" של מדינת ישראל. והבניין הזה שותק. ממה אתם פוחדים? האם היתה פעם אחת בהיסטוריה האנושית שבו השתיקה עצרה אלימות?".

לפיד מתכונן לנאומו
לפיד מתכונן לנאומו

עוד הוסיף לפיד: "המדינה שרוצה להשמיד אותנו היא גם המדינה שהקימה את ארגון הטרור הגדול בעולם, חיזבאללה. איראן היא המדינה שמממנת את החמאס והג'יהאד האיסלאמי ועומדת מאחורי פיגועי טרור המוניים מבולגריה ועד בואנוס איירס. זו דיקטטורה רצחנית שעושה כל מאמץ להשיג נשק גרעיני, אם המשטר האיראני ישיג אותו - הם ישתמשו בו".

על פי דבריו של ראש הממשלה, "הדרך היחידה למנוע מאיראן מלהשיג נשק גרעיני היא להציב בפניה איום צבאי אמין על השולחן. ואז - ורק אז - לקיים מו"מ על הסכם ארוך וחזק יותר איתם". ראש הממשלה התייחס להסכם הגרעין שמתנהל בין המעצמות לאיראן ואמר: "צריך להבהיר לאיראן שאם תקדם את תוכנית הגרעין, העולם לא יגיב במילים, אלא בכוח צבאי. בכל פעם שאיום כזה הובא לשולחן בעבר, איראן עצרה, ונסוגה".

עוד הוסיף: "העולם בוחר היום באפשרות הקלה. הוא בוחר לא להאמין ברע ביותר, למרות כל העדויות שאומרות את ההיפך. לישראל אין את הפריבילגיה הזו. הפעם אנחנו לא עומדים בידיים ריקות מול אלה שרוצים להשמידנו".