5 שנים לתקרית בשגרירות: ביהמ"ש בירדן הורה לישראל לשלם חצי מ' דולר פיצויים

בית המשפט המקומי הורה לשגרירות ישראל בבירה עמאן לשלם כחצי מיליון דולרים לאזרח ירדני שנפצע מאש המאבטח הישראלי, זיו מויאל, וזאת - במסגרת התקרית החריגה בשגרירות ישראל בעמאן, שאירעה בחודש יולי בשנת 2017

שגרירות ישראל בעמאן
שגרירות ישראל בעמאן | צילום: מתוך טוויטר

בית המשפט הירדני הורה לשגרירות ישראל בבירה עמאן לשלם כחצי מיליון דולרים לאזרח ירדני שנפצע מאש המאבטח הישראלי, זיו מויאל, במסגרת התקרית החריגה בשגרירות ישראל בעמאן, שאירעה בחודש יולי בשנת 2017. כך דווח בסוף השבוע בתקשורת המקומית הירדנית, ובכמה ערוצים ערביים נוספים.

בתוך כך, בית המשפט קיבל את טענת התובע - האזרח הירדני מאהר פארס אבראהים, מוביל הרהיטים שנורה על ידי המאבטח ונפצע קשה, שכן לדבריו - נגרמו לו הפסדים כספיים כבדים בגלל שנאלץ להפסיק את עבודתו בעקבות המקרה. כמו כן, עקב הפציעה - הוא הוכר כנכה, ועל כן, השופטים פסקו כי על השגרירות הישראלית לספק לו פיצוי בסך 357 דינר ירדני (500 אלף דולרים).

פסיקתו של בית המשפט הירדני מגיעה על רקע המתיחות בין המדינות סביב עלייתו של השגריר הירדני להר הבית בשבוע שעבר. יוזכר כי מאחר ולא תיאם את עלייתו עם משטרת ישראל - השגריר עוכב בכניסה למתחם, עד שלבסוף נאלץ לחזור על עקבותיו. בעקבות כך, שגריר ישראל בירדן איתן סורקיס זומן לשיחה במשרד החוץ הירדני. כמה שעות לאחר מכן, השגריר רסאן אלמג'אלי סייר ברחבת מסגד אל-אקצה יחד עם הפמלייה שלו.

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם המאבטח זיו שהותקף בשגרירות ישראל בירדן והשגרירה עינת שלאין
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם המאבטח זיו מויאל שהותקף בשגרירות ישראל בירדן. ספטמבר 2019 | צילום: חיים צח, לע''מ

ב-23 ביולי 2017, צעיר ירדני בן 17 דקר במברג את המאבטח הישראלי בשגרירות בעמאן, זיו מויאל. בתגובה, מויאל השיב בירי שכתוצאה ממנו נהרגו שני אזרחים ירדנים ואזרח נוסף שנפצע קשה. בתגובה, הרשויות בממלכה דרשו שמויאל יתייצב לחקירה, ואף מנעו ממנו לשוב לשטחי ישראל. לא זו בלבד, התקרית גרמה למשבר דיפלומטי ביחסי המדינות.

יממה לאחר מכן, ראש השב"כ דאז, נדב ארגמן, הגיע לירדן על מנת לדון בשחרורו של המאבטח, ו"שחרורם" של אנשי השגרירות שהיו נצורים במבנה בעמאן. במקביל לביקור ארגמן, בירדן דיווחו כי התנו את שחרור סגל השגרירות בהסרת גלאי המתכות בהר הבית - מה שבישראל הכחישו.

יממה לאחר מכן, ב-24 ביולי, ישראל הודיעה על הסרת גלאי המתכות בכניסה להר הבית. לאחר שמויאל שב ארצה, ראש הממשלה נתניהו ביקש לראותו ולברך אותו. הסרטונים והתמונות שהופצו מהפגישה ביניהם עוררו את זעמם של כמה מבכירי ממשלת ירדן, שמתחו ביקורת קשה על ראש הממשלה ועל יחסו למויאל.