ביידן במסר לנתניהו: "לא הגיוני לרוץ קדימה עם החקיקה המשפטית"

פחות מ-24 שעות לפני שהחוק לביטול עילת הסבירות מגיע להצבעה בקריאה שנייה ושלישית, נשיא ארצות הברית שלח מסר ברור לראש הממשלה בריאיון לעיתונאי ברק רביד ב"וואלה": "לאור היקף האיומים והאתגרים מולם נציבת ישראל - אין להתקדם עם החקיקה. מנהיגי ישראל צריכים להתמקד בגיוס כל האנשים יחדיו לצורך השגת קונצנזוס"

זמן צפייה: 01:13

פחות מ-24 שעות לפני שהחוק לביטול עילת הסבירות מגיע להצבעה בקריאה שנייה ושלישית, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שולח מסר ברור לראש הממשלה בנימין נתניהו. "לאור היקף האיומים והאתגרים מולם נציבת ישראל", אמר ביידן בהצהרה שמסר לעיתונאי "וואלה" ברק רביד, "זה לא הגיוני עבור מנהיגי ישראל לרוץ קדימה עם החקיקה".

הנשיא ביידן הוסיף כי "נראה שהצעת החוק שנדונה במסגרת הרפורמה המשפטית רק מרחיבה את השסעים בישראל ולא מקטינה אותם", ואמר כי "מנהיגי ישראל צריכים להתמקד בגיוס כל האנשים יחדיו לצורך השגת קונצנזוס".

כזכור, בשבוע שעבר התראיין לחדשות 13 ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בממשל ביידן, ואמר כי "מאחר שביידן מאמין בישראל ובחוזקה של הדמוקרטיה שלה, חשוב שמנהיגיה ישאפו להשיג את ההסכמה הרחבה ביותר לפני שיתקבלו החלטות משמעותיות כל כך".

רה''מ בנימין נתניהו
רה''מ בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

נזכיר כי עיתונאי ה"ניו יורק טיימס" תומאס פרידמן, המקורב לביידן, פרסם בשבוע שעבר כי הנשיא הזמין אותו לפגישה כדי להעביר מסר לישראל ולנתניהו: "עצור את החקיקה עכשיו. אל תעביר משהו כל כך חשוב ללא הסכמה רחבה, או שתשבור משהו בדמוקרטיה הישראלית ובקשר עם ארצות הברית - שעלול לא לחזור לקדמותו".

עוד כתב פרידמן, כי הנשיא ביידן הביע כבוד רב למפגינים "הנחושים" ואמר שהם מדגימים את הדמוקרטיה התוססת של ישראל. על נתניהו הוסיף שהמהפכה המשפטית אליה הוא דוהר, תפגע משמעותית ביכולתו של בית המשפט העליון לבקר את החלטות הממשלה, והיא ללא שום סימן להסכמה משותפת.

Whatsapp Image 2023 07 23 At 2
מפגינים נגד המהפכה המשפטית, אתמול בירושלים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

פרידמן המשיך במאמרו לכתוב כי נתניהו ניסה לשטות באמריקנים ולהוריד מחשיבות השינויים שכרוכים בחקיקה. פרידמן התייחס למחאת הטייסים, ההייטק וההפגנות הנרחבות, וכתב כי ביידן מודאג עמוקות מעתידה של ישראל.