ביידן במסר לנתניהו: עצור את הדהירה למהפכה המשפטית

העיתונאי המקורב לנשיא, תומאס פרידמן, פרסם ב"ניו יורק טיימס" כי הנשיא ביידן העביר דרכו מסר לנתניהו שיעצור את החקיקה. ביידן התייחס למחאות הנרחבות וציין את הכבוד שיש לו למפגינים ואמר שהתנועה מדגימה את הדמוקרטיה הישראלית

זמן צפייה: 01:49

עיתונאי ה"ניו יורק טיימס" תומאס פרידמן פרסם הבוקר (רביעי) כי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, אליו הוא נחשב מקורב, הזמין אותו לפגישה כדי להעביר מסר לישראל ולנתניהו: "עצור את החקיקה עכשיו. אל תעביר משהו כל כך חשוב ללא הסכמה רחבה, או שתשבור משהו בדמוקרטיה הישראלית ובקשר עם ארצות הברית - שעלול לא לחזור לקדמותו". הפגישה התקיימה הלילה, לאחר פגישתו של ביידן עם נשיא המדינה יצחק הרצוג.

עוד כתב פרידמן, כי ביידן הביע כבוד רב למפגינים "הנחושים" ואמר שהם מדגימים את הדמוקרטיה התוססת של ישראל. על נתניהו הוסיף שהמהפכה המשפטית אליה הוא דוהר, תפגע משמעותית ביכולתו של בית המשפט העליון לבקר את החלטות הממשלה, והיא ללא שום סימן להסכמה משותפת.

רה''מ בנימין נתניהו
רה''מ בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

פרידמן המשיך במאמרו לכתוב כי נתניהו ניסה לשטות באמריקנים ולהוריד מחשיבות השינויים שכרוכים בחקיקה. פרידמן התייחס למחאת הטייסים, ההייטק וההפגנות הנרחבות, וכתב כי ביידן מודאג עמוקות מעתידה של ישראל.

"זהו באופן ברור נושא שלישראלים יש דעות חזקות לגביו, כולל תנועת המחאה הנחושה שמדגימה את הדמוקרטיה הישראלית, שצריכה להישאר בלב הקשר בין המדינות", ציטט פרידמן את ביידן. "למצוא קונצנזוס במקומות שנויים במחלוקת אומר לקחת את הזמן הנדרש לכך. בשינויים גדולים זה קריטי. המלצתי למנהיגים הישראלים היא לא למהר. אני מאמין שהתוצאה הטובה ביותר היא להמשיך לחפש הסכמות".

Whatsapp Image 2023 07 17 At 1
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

פרידמן המשיך וכתב על המחאה, על מקורותיה ועל עוצמתה. לדבריו, ההכרה של הנשיא במחאה משמעותה שהממשל האמריקני מבין שמה שקורה בישראל הוא מעבר לסכסוך בין הממשלה לאופוזיציה. "זה קרב על נשתה של המדינה", כתב.

ראש המל״ל צחי הנגבי הגיב לדברים: "שיחת הטלפון בין נשיא ארה״ב לראש הממשלה, היתה, כפי שתואר על ידי שני הצדדים, 'טובה, לבבית וקונסטרוקטיבית'. הדברים המיוחסים לנשיא במאמר ב״ניו יורק טיימס״ כלל לא נאמרו בשיחה". יש לציין כי לא נטען במאמר שביידן אמר את הדברים לנתניהו.

ראש הממשלה נתניהו עדכן את הנשיא כי בשבוע הקרוב תשלים הכנסת את החקיקה הנוכחית, וכי במהלך חודשי פגרת הקיץ של הכנסת יפעל לגבש הסכמה ציבורית רחבה לגבי יתרת התהליך.

הנשיא ביידן והנשיא הרצוג בבית הלבן
הנשיא ביידן והנשיא הרצוג בבית הלבן | צילום: רויטרס

אתמול הגיע נשיא המדינה יצחק הרצוג לבית הלבן, ונועד עם ביידן בחדר הסגלגל. בפתח דבריו אמר הנשיא ביידן כי "הקשר בין המדינות הוא פשוט בלתי ניתן לשבירה", והוסיף: "כפי שאישרתי לרה"מ בנימין נתניהו אתמול, אנחנו מחויבים לביטחון ישראל, ומחויבים לכך שאיראן לעולם לא תרכוש נשק גרעיני. אז יש לנו הרבה על מה לדבר". במענה לשאלת חדשות 13 אמר ביידן כי נתניהו מוזמן לבית הלבן.

"אני מביא מסר של הכרת תודה מכל האומה של ישראל, מכל חלקי האומה", אמר הרצוג בפתח הצהרתו ופנה לנשיא האמריקני: "כולם מביעים תודה לך. תמיד עמדת לצד ישראל ועם ישראל. שמחתי לשמוע על השיחה שלך עם נתניהו, בה התמקדת בשיתוף הפעולה הצבאי שלנו, בגלל שיש אויבים שלנו שטועים לחשוב שהקשר בין המדינות שלנו נפגע בגלל חילוקי דעות בינינו. אם היו יודעים כמה שיתוף הפעולה גדל בשנים האחרונות - הם לא היו חושבים כך".

"אני גם מודה לך על כך שאתה שואף ליותר שיתופי פעולה עם ישראל ופרטנרים לשלום באזור", הוסיף הרצוג, "מחר אדבר בפני הקונגרס שמוקדש לחגיגות שנות ה-75 של ישראל. ליבי בישראל, במחלוקות שאנו עוברים כחברה. זו מחלוקת אבל זה גם הוכחה לדמוקרטיה הישראלית. אהיה ברור לחלוטין - הדמוקרטיה בישראל חזקה, נחושה ואיתנה. אנחנו עוברים קשיים ומחלוקות ורגעים מאתגרים, אבל אני מאמין שאנחנו תמיד צריכים למצוא פתרון ידידותי וקונצנזוס. גם ברגעים אלו ממש אני ואנשיי מחפשים דרכים לפתור את המשבר ולצאת ממנו".

הנשיא ביידן והנשיא הרצוג בבית הלבן
הנשיא ביידן והנשיא הרצוג בבית הלבן | צילום: רויטרס

הפגישה בארבע עיניים בין הנשיאים ערכה כ-40 דקות, ובפגישה המורחבת שארכה כחצי שעה נכחו גם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג’ייק סאליבן. הנשיא ביידן הדגיש את הצורך להגיע להסכמות רחבות בנוגע לחקיקה המשפטית, וציין כי המאבקים בישראל והרעש סביבם מקשים על התקדמות התהליכים האזוריים. הנשיא הרצוג ציין כי הוא ממשיך במאמצים למציאת פתרון וליציאה מהמשבר בצורה הטובה ביותר וכי הוא מאמין שאפשר וניתן להגיע להסכמות באמצעות הידברות.