ראש המוסד בדרך לקטר: "אין מרחב תמרון מלא; אפשר להניע מו"מ"

אחרי שאמש אישר הקבינט את המנדט למו"מ, המשלחת ממריאה. חמאס דורש, בין היתר, ערבויות מרוסיה ומטורקיה, שחרור 48 משוחררי עסקת שליט שנעצרו מחדש - וגיבוש רשימת שמות חטופים בתום שבוע ההפוגה הראשון. בכיר ישראלי: "ההצעה לא טובה"

זמן צפייה: 02:14

הקבינט אישר הלילה (בין ראשון לשני) את המנדט למשלחת הישראלית בהובלת ראש המוסד, שתצא היום לדיוני המשא ומתן על עסקת חטופים בקטר. אתמול אושר מסמך עקרוני בקרב ראשי מערכת הביטחון, אשר כולל את הדרישות להן ישראל מסכימה, ובישיבת הקבינט אושר המסמך באופן סופי, לקראת יציאת המשלחת לקטר. אחד השרים שנכחו בדיון אמר כי "הרושם הוא שמלבד בן גביר, ואולי סמוטריץ', לא צפויה שום התנגדות בקבינט לעסקת חטופים, לכשתובא כזו".

הבוקר אמר בכיר ישראלי כי "אנחנו לפני משא ומתן ארוך ומורכב, כל נקודת שינוי צריכה לעבור דרך מנהרת חמאס". עוד הוסיף הבכיר: "ההצעה לא טובה מבחינת ישראל, ואנחנו הולכים לסגור בקטר פרטים גדולים ועמוקים שיקחו זמן. צוות המו"מ לא קיבל את כל מה שביקש מהקבינט באשר למרחב תמרון, אך התקבל מספיק תוכן ומסגרת על מנת להתניע מו"מ עניייני וחשוב".

שלטים למען החטופים בתל אביב
שלטים למען החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס

אתמול פורסמו לראשונה בחדשות 13 הדרישות החדשות שהעמיד חמאס לעסקה בסוף השבוע האחרון. תחילה, חמאס דורש ערבויות מרוסיה ומטורקיה במסגרת כל עסקה שתצא לפועל, וזאת בנוסף למעורבות של קטר ומצרים ששימשו מתווכות במגעים עד כה - דרישה שישראל מתנגדת לה.

כמו כן, ארגון הטרור דורש את שחרורם של כל 48 המחבלים ששוחררו בעסקת שליט ונעצרו מחדש. ישראל מוכנה לשחרור של חלק ניכר ממחבלים אלו - אך לא את כולם. המתווכות עדכנו את ישראל כי חמאס טוען שיוכל לומר כמה חטופים חיים נותרו ברשותו וכמה ישוחררו במסגרת כל פעימה - רק בתום שבוע ההפוגה הראשון. בעקבות זאת, ישראל תצטרך להיכנס לעסקה מבלי לדעת כמה חטופים בדיוק ישוחררו, בדומה למצב במהלך העסקה הקודמת.

הפגנת משפחות החטופים בתל אביב
הפגנת משפחות החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

קבינט המלחמה התכנס ביום שישי לדיון דחוף בתשובת חמאס למתווה העסקה לשחרור חטופים והפסקת אש ברצועת עזה, ולאחר מכן כונס הקבינט המדיני-ביטחוני המורחב. בתום דיון קבינט המלחמה נמסר מלשכת רה"מ כי "דרישות חמאס עדיין מופרכות", וכי "משלחת ישראלית תצא לדוחא לאחר שהקבינט מדיני ביטחוני ידון בעמדת ישראל".

תשובת ארגון הטרור כוללת הצעה לשני שלבים של עסקה, בה דרישה לשחרור של עד 1,000 מחבלים - וקביעת תאריך לנסיגה מלאה של צה"ל מרצועת עזה. בשלב ראשון לעסקה ישוחררו 40 חטופים: 7 אזרחיות, 15 מבוגרים, 13 צעירים חולים, ו-5 חיילות - אשר תמורתן דורש חמאס שחרור של 100 רוצחים ו-50 מחבלים שלא רצחו, אך מרצים מאסרי עולם.

בתוך כך, בשלב זה חמאס דורש את החזרת כלל האזרחים לצפון רצועת עזה - אך צה"ל דורש החזרה מוגבלת של נשים וילדים בלבד. לאחר השלב הראשון, חמאס דורש לקבוע תאריך מוסכם לנסיגת כוחות צה"ל מהרצועה והפסקת המלחמה לצמיתות. בשלב השני, חמאס דורש שחרור של כל האסירים הפלסטיניים מבתי הכלא בישראל, בתמורה לשחרור של כל החטופים הישראלים שנותרו בשבי בעזה.