היועמ"שית נגד התובע בהאג: "צווי מעצר? לבית הדין אין סמכות"

בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן הגיבו לבקשת התובע הראשי בבית הדין הפלילי בהאג, שביקש להוציא צווי מעצר לנתניהו ולגלנט: "כוחות הביטחון, וצה"ל בכללם, נלחמים מתוך מחויבות מלאה לכללי המשפט הבינלאומי. הייעוץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה של מדינת ישראל בודקים באופן יסודי כל טענה רצינית להפרת דין"

זמן צפייה: 01:15

מערכת המשפט נגד התובע בהאג: היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן התייחסו היום (רביעי) לראשונה לבקשת בית הדין הפלילי הבינלאומי להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. בהודעה מטעמם נכתב כי "הייעוץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה בודקים באופן יסודי כל טענה רצינית להפרת דין על-ידי מי מגורמי מדינת ישראל, ואוכפים את הדין. כפי שמדינת ישראל הבהירה במשך השנים, בית הדין נעדר כל סמכות לנהל חקירה בעניין. הבקשה להוצאת צווי מעצר נגד רה"מ ושר הביטחון נעדרת בסיס".

איסמן ובהרב-מיארה הבהירו: "מדינת ישראל יצאה ב-7 באוקטובר למלחמה שנכפתה עליה. ישראל היא מדינה דמוקרטית, הנאבקת בטרור ומגנה על ביטחונה, תוך הקפדה על הכללים המשפטיים המחייבים ומתוך מחויבות עמוקה לחוק. כוחות הביטחון, וצה"ל בכללם, נלחמים מתוך מחויבות מלאה לכללי המשפט הבינלאומי. מערכת המשפט במדינת ישראל ערוכה לבדוק כל טענה רצינית, הן ביחס לעניין שבמדיניות והן ביחס למקרים פרטניים".

היועמ"שית בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן
היועמ"שית בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן | צילום: מארק ישראל סאלם, פלאש 90

הודעתם של השניים מגיעה ברקע דיונים קדחתניים שנערכים מאז יום שני, אז הכריז התובע הראשי בהאג כי בכוונתו להוציא צווי מעצר בינ"ל נגד נתניהו וגלנט. בין היתר, אתמול התקיים דיון מיוחד של היועמ"שית עם בכירי משרד המשפטים, משרד החוץ והמל"ל. בחדשות 13 פורסם כי במשרדי החוץ והמשפטים בוחנים אפשרות של הקמת צוות שיבדוק הפרות של הדין הבינלאומי במסגרת המלחמה בעזה.

רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת
רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בדיונים בישראל נאמר מפורשות כי לא ניתן יהיה למנוע את הוצאת הצווים, ובירושלים מתמקדים בניסיון להוביל מדינות שחברות בבית הדין הפלילי להודיע שלא יאכפו את הצו. במקביל, בצה"ל חוששים כי אחרי בכירי הדרג המדיני, בהמשך יוצאו צווים להפסקת המלחמה נגד הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וקצינים בכירים. הפרקליטה הצבאית הראשית האלופה יפעת תומר ירושלמי אף הזהירה את בכירי צה"ל מהשלכות הצווים בהאג.