עשרות שרי חוץ הוזמנו למסיבה בירושלים, 10 אישרו הגעה

פרסום ראשון: יותר מ-100 שרי חוץ הוזמנו למסיבה לרגל 75 שנים להקמת מדינת ישראל, אך רק כ-10 מדינות - בעיקר מאפריקה, אמריקה הלטינית ואסיה - אישרו הגעה עד כה. נציגי ארה"ב ואירופה טרם השיבו. גורמים מדיניים הודו: "אם לא מספיק מדינות יאשרו הגעה - האירוע לא ייצא לפועל"

זמן צפייה: 01:40

פרסום ראשון: במשרד החוץ מתכננים לקיים אירוע חגיגי לרגל 75 שנים להקמת מדינת ישראל, בהשתתפות שרי חוץ מכל העולם - בשיא המתיחות המדינית. אלא שהערב (חמישי) פורסם לראשונה בחדשות 13 כי מדינות רבות עוד לא אישרו הגעה לאירוע.

משרד החוץ בירושלים שיגר הזמנות בתחילת החודש ללמעלה מ-100 שרי חוץ ברחבי העולם - לקראת אירוע שאפתני מאוד שצפוי להתקיים בירושלים בדצמבר, כאמור במלאת 75 שנה לקום המדינה. אלא שהאירוע מתקיים בעיתוי מדיני מורכב מאוד מבחינתה של ישראל, בין היתר בשל המתיחות מול ארה"ב ומול שורה של מדינות, וכן גם בעקבות המהלכים של הממשלה ביהודה ושומרון והמהפכה המשפטית. שבועות חלפו מאז שנשלחו ההזמנות - ורק עשר מדינות - בעיקר מאפריקה, אמריקה הלטינית ואסיה - אישרו הגעה.

משרד החוץ
משרד החוץ | צילום: רויטרס

גורמים מדיניים הודו כי מדובר ב"אירוע יומרני שטומן בחובו גם סיכון דיפלומטי". לדבריהם, "אם לא מספיק מדינות יאשרו הגעה, ובהן גם מדינות דוגמת ארה"ב ומערב אירופה, האירוע לא ייצא לפועל". ככל הידוע, הרף שנקבע במשרד החוץ לקיום האירוע עומד על כ-30 מדינות שיאשרו הגעה. בעוד כחודש צפויה התמונה להתבהר ולפיה תתקבל ההחלטה. סימן השאלה הגדול הוא האם שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן יגיע. בארה"ב לפי שעה טרם מסרו תשובה סופית, אך מסרו כי ההזמנה "נשקלת בחיוב".

שאלה נוספת שמעסיקה את משרד החוץ היא האם נציגי מדינות "הסכמי אברהם" יגיעו. ההערכה בירושלים היא שתשובתן תהיה שלילית.