ארה"ב במסר לרוסיה: "נגיב לכל שימוש בנשק גרעיני באוקראינה"

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן טען כי ההשלכות לשימוש רוסי בנשק גרעיני באוקראינה יהיו "קטסטרופליות", והוסיף כי ארה"ב פירטה בפני רוסיה את המשמעויות של התגובה האמריקנית למהלך שכזה

ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית
ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית | צילום: רויטרס

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ייק סאליבן, התראיין אתמול (ראשון) לערוץ ה-NBC האמריקני והתייחס בין היתר למלחמה באוקראינה. סאליבן הזהיר את רוסיה מפני שימוש בנשק גרעיני באוקראינה וציין כי מדינתו תגיב "לכל שימוש בנשק גרעיני מצד רוסיה באוקראינה". לדבריו של סאליבן, "ההשלכות לשימוש בנשק מהסוג הזה יהיו קטסטרופליות. ארה"ב תגיב בנחישות".

סאליבן טען כי ארה"ב פירטה בפני רוסיה את המשמעויות של התגובה האמריקנית, והוסיף שמדינתו שמרה על קשר רציף עם רוסיה בימים האחרונים, לרבות בהקשר הזה. דבריו של סאליבן נאמרים בתגובה לדברי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שאמר כי האזורים שיסופחו לרוסיה יזכו ל"הגנה מלאה" מצידה, וייתכן שאף גרעינית. גם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב התבטא בשבוע האחרון באופן דומה לנשיא. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התראיין אמש גם הוא לערוץ CBS והשמיע קריאות דומות לאלו של סאליבן.

משאל עם באזורים הכבושים, האוקראינים טוענים שהוא מכור מראש
משאל עם באזורים הכבושים, האוקראינים טוענים שהוא מכור מראש | צילום: רויטרס

בהקשר זה יצוין כי בימים האחרונים, אוקראינים תושבי השטחים שנכבשו על ידי רוסיה, סיפרו כי החיילים הרוסים החלו לעבור מדלת לדלת כדי לאסוף קולות למשאל העם, על הצטרפות מחוז דונצק, לוהנסק, חרסון וזפוריז'יה לרוסיה. "אתה צריך לענות מילולית והחייל מסמן את התשובה על הגיליון ושומר אותה", אמרה אישה תושבת אחד מהאזורים הלה לרשת הבריטית ה-BBC. מדובר ב-15% מסך שטח אוקראינה הנמצא בשליטה רוסית.

בתוך כך, בדרום חרסון עמדו שומרים רוסים עם קלפי באמצע העיר כדי לאסוף קולות של אנשים. ההצבעה מדלת לדלת היא למען "ביטחון", אמרו בתקשורת הממלכתית הרוסית. "הצבעה אישית תתקיים באופן בלעדי ב-27 בספטמבר", דווח. "בשאר הימים ההצבעה תתקיים בקהילות ומדלת לדלת". כמה מתושבי אותם השטחים סיפרו כי הם חוששים שאם יסרבו בפני החיילים ויגידו שהם אינם מעוניינים להסתפח לרוסיה, החיילים יתנכלו להם בעתיד.

תור של מכוניות בגבול רוסיה פינלנד, גברים מועמדים לגיוס בורחים מהמדינה
תור של מכוניות בגבול רוסיה פינלנד, גברים מועמדים לגיוס בורחים מהמדינה | צילום: רויטרס

כזכור, ביום רביעי האחרון הכריז פוטין על גיוס חלקי של מאות אלפי איש, משירות המילואים והכשירים לגיוס, לטובת המלחמה מול אוקראינה. פוטין הכריז על כך בנאום שנשא לאומה מלשכתו, ובו איים על המערב, ש"עבר את הגבול בתוקפנות שלו כלפי רוסיה", וכאמור, רמז כי בכוונתו להשתמש בנשק לא-קונבציונלי: "יש לנו הרבה נשקים להגיב - זה לא בלוף. נשתמש בכל המשאבים שיש לנו כדי להגן על אנשינו".

בתגובה לכך, כמה מהמחוקקים הרוסים, שנמנים עם תומכיו של הנשיא פוטין הביעו את דאגתם מהמצב הנוכחי, בעיקר לאור התמונות והסרטונים שמופצים ברשתות החברתיות בהם ניתן לראות את כוחות הביטחון הרוסים מאלצים גברים להתגייס, גם אם לא שירתו בעבר בצבא - בניגוד להבטחת שר ההגנה הרוסי שויגו. ארגוני זכויות אדם מקומיים טוענים כי עד כה, נעצרו כ-2,000 בני אדם שסירבו להתגייס וגם במסגרת ההפגנות במדינה.

במקביל, בימים האחרונים, הורגשה תנועה ערה בגבולות רוסיה עם פינלנד וגיאורגיה, בשעה שאנשים רבים מנסים להימלט מהמדינה לאחר שהנשיא ולדימיר פוטין הכריז על גיוס חלקי של חיילים. בקרמלין כמובן מכחישים את הדברים, כאשר דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב אמר לכתבים שהשמועות על בריחה המונית הן מוגזמות. בישראל צופים גל עלייה של יהודי רוסיה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בכנס ארגון שאנגחאי לשיתוף פעולה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בכנס ארגון שאנגחאי לשיתוף פעולה בשבוע שעבר | צילום: רויטרס

בעקבות כך, בישראל גיבשו בשבועות האחרונים תוכנית לחילוצם של יהודי רוסיה וגם נערכו לאפשרות של החמרה במצב במדינה. התוכנית גובשה עוד לפני הודעתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על גיוס חלקי לצבא, אך כעת הדחיפות גוברת.

בתוך כך, הלחימה באוקראינה ממשיכה, כאשר בשבועות האחרונים החל נשיא רוסיה פוטין החל להתערב בצורה ישירה באסטרטגיית הלחימה של רוסיה במלחמתה באוקראינה, כך לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס". אתמול פיטר הנשיא את הגנרל דימיטרי בולגקוב, אחראי הלוגיסטיקה של צבא רוסיה במלחמה, וגורמים אמריקניים עלומי שם סיפרו כי פוטין דחה את בקשותיהם של מפקדיו לסגת מהעיר הדרומית חרסון, הצפונית לחצי האי קרים.