ברקע המתיחות בין וושינגטון לירושלים: היועץ של ביידן מבקר בארץ

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, יערוך היום ביקור בארץ, בניסיון אחרון לקדם הסכם שיביא לכינון יחסים בין ישראל וסעודיה - במסגרת ההסכם הגדול שמקדם ממשל ביידן. האתגר המרכזי: סירובו של נתניהו להביע הסכמה לפתרון שתי המדינות

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן | צילום: רויטרס

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית ג'ייק סאליבן יערוך היום (ראשון) ביקור בארץ, בתום שורת פגישות שקיים בסעודיה. במסגרת ביקורו בישראל, במהלכו ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה יצחק הרצוג, יועצו הבכיר של הנשיא ג'ו ביידן צפוי להציג את ההתקדמות במגעים להסכם בין וושינגטון וריאד. ישראל עשויה להיכלל בעסקה, בהתאם לחזון של ממשל ביידן - אך לשם כך דורשים הסעודים כי ירושלים תביע נכונות לקידום פתרון שתי המדינות.

הבוקר נפגש סאליבן בעיר דהאראן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בין סלמאן. על פי דיווחים, השניים דנו בטיוטות "הקרובות לסיום" בנוגע להסכם בין מדינותיהם. השיחות כאמור מגיעות לאחר שורת דיווחים על התקדמות משמעותיות במגעים לגיבוש ההסכם האסטרטגי.

בסוכנות הידיעות בלומברג צוטטו בתחילת החודש גורמים רשמיים שטענו כי הסכם עשוי להיחתם תוך שבועות. על-פי הגורמים, לאחר שיגיעו סעודיה וארה"ב להסכם - הן יציבו בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו בחירה: "הצטרף לעסקה - או הישאר מאחור".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מחמד בן סלמאן בביקורו בסעודיה. יולי 2022 | צילום: סוכנות הידיעות הסעודית SPA

ניסיונותיו הצפויים של סאליבן לקדם הסכם שיכלול את ישראל במהלך ביקורו בירושלים צפויים להיתקל בקשיים מכיוונו של ראש הממשלה. על שהוא שואף לכונן יחסים עם ריאד ולרשום על שמו הישג מדיני משמעותי, נתניהו מסרב להביע כל הסכמה להקמת מדינה פלסטינית.

אמש, בתגובה להצהרה מיוחדת שמסר השר בני גנץ, נתניהו השמיע שוב התנגדות לקידום פתרון מדיני. "התנאים שמציב בני גנץ הם מילים מכובסות שמשמעותן ברורה - סיום המלחמה ותבוסה לישראל, הפקרת רוב החטופים, השארת החמאס על כנו והקמת מדינה פלסטינית", מסר ראש הממשלה בתגובה לדרישה כי יקודם פתרון מדיני ברצועת עזה, והוסיף: "חיילינו לא נפלו לשווא ובוודאי שלא למען החלפת חמאסטן בפת"חסטאן".

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

בחדשות 13 פורסם כי מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בליקנן, שביקר בארץ בתחילת החודש, העביר לדרג המדיני מסר חד-משמעי: "אם ישראל רוצה להגיע לנורמליזציה עם סעודיה - היא חייבת להגיע להפסקת אש מיד". במהלך הפגישות שקיים בארץ, בלינקן הדגיש כי "חלון הזמן לנורמליזציה הוא צר ומוגבל" - ואמר: "אם לא תהיה בקרוב עסקת חטופים והפוגה ממושכת בלחימה - לא ניתן יהיה להגיע להסדרת היחסים עם סעודיה".

הסכם בין סעודיה לארצות הברית צפוי להבטיח ברית הגנה בין וושינגטון וריאד, שיתופי פעולה טכנולוגיים והסכמה אמריקנית לפיתוח גרעין אזרחי בסעודיה. בגרדיאן דווח כי סעודיה ביקשה מממשל ביידן לקדם תכנית חלופית לגיבוש הסכם שאינו כולל כינון יחסים עם ירושלים, לנוכח הסירוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם את פתרון שתי המדינות.