אחרי התקרית הדיפלומטית בצ'ילה: הנשיא קיבל את כתב האמנה של השגריר

נשיא צ'ילה גבריאל בוריץ' קיבל את כתב האמנה של השגריר הישראלי המיועד גיל ארציאלי. זאת, קצת יותר משבועיים לאחר שסירב לקבל את הכתב במחאה על פעילות צה"ל ביו"ש

זמן צפייה: 00:33

נשיא צ'ילה גבריאל בוריץ' קיבל הבוקר (שבת) את כתב האמנה של השגריר הישראלי המיועד גיל ארציאלי יחד עם שגרירים נוספים. זאת, קצת יותר משבועיים לאחר שהנשיא סירב לקבל את כתב האמנה של השגריר במחאה על פעילות צה"ל ביהודה ושומרון.

יצוין כי הנשיא בוריץ', שידוע כמי שעויין את ישראל ומחזיק בעמדות אנטי ישראליות, עם אמירות קשות בעבר נגד מדינת ישראל ומדיניותה "ביקש לדחות את מועד הגשת כתב האמנה מאז שאירעה תקרית בגדה המערבית הכבושה". מקורות דיפלומטיים טענו כי סירובו של הנשיא בוריץ' נבע מפעולות צה"ל באיו"ש במהלכן נהרג צעיר פלסטיני.

נשיא צ'ילה גבריאל בוריץ'
נשיא צ'ילה גבריאל בוריץ' | צילום: רויטרס

לפני שבועיים, משרד החוץ פרסם הודעת גינוי נגד צ'ילה בעקבות החלטתו של הנשיא בוריץ' שלא לקבל את כתב האמנה מהשגריר ארציאלי. "ישראל רואה בחומרה את ההתנהגות התמוהה וחסרת התקדים של צ'ילה. הדבר פוגע קשות ביחסים בין המדינות. שגריר צ'ילה בישראל זומן למנכ"ל משרד החוץ לשיחת נזיפה שבה תובהר לשגריר תגובת ישראל", נמסר בהודעת משרד החוץ.

סגן שר החוץ עידן רול הוסיף וטען אז כי "התנהגותו של נשיא צ'ילה מהווה הפרה בוטה של ההתנהלות הדיפלומטית המקובלת בין מדינות ידידות. התנהגות זו מעיבה על היחסים ללא צורך וללא הצדקה". בקהילה היהודית בצ'ילה וגם מסביב התעוררה מחאה גדולה סביב הנושא, מה שהוביל את הנשיא ואת המדינה כולה להתנצל בפני השגריר אחרי פגישה ארוכה ביניהם.

מטה משרד החוץ בירושלים
מטה משרד החוץ בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השגריר ארציאלי הגיב גם הוא לאירוע וסיפר כי התנצלו בפניו. הייתה לנו פגישה של שעה", אמר השגריר, "שם ביקשו ממני וממדינת ישראל סליחה על מה שקרה. עברנו דף. עבורי זו הייתה תקרית לא נעימה, אבל כישראלי ויהודי עמי עבר מקרים קשים יותר ב-4,000 השנים האחרונות, ואנחנו נעבור גם את התקרית הזו, לטובת צ'ילה, לטובת ישראל ולטובת היחסים בין המדינות".