אחרי הנאום והזעם בירדן - ישראל מבהירה: "מחויבים להסכם השלום"

לאחר שבעומאן הביעו תרעומת בעקבות הצגת מפת ארץ ישראל השלמה שכללה את שטח ירדן בנאום שר האוצר בפריז, משרד החוץ מיהר להבהיר כי "ישראל מכירה בשלמותה הטריטוריאלית של הממלכה". גם מצרים גינתה את סמוטריץ': "דברים גזעניים"

זמן צפייה: 04:34

משרד החוץ פרסם היום (שני) הודעה בחשבון הטוויטר הרשמי שלו כי "ישראל מחויבת להסכם השלום עם ירדן". זאת, בעקבות הסערה והזעם בממלכה לאחר נאום שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בפריז, שם אמר כי "אין דבר כזה עם פלסטיני", בעוד מפת ארת ישראל השלמה - ובכללה גבולות ירדן - מוצגת על הפודיום. בעקבות הדברים, שגריר ישראל בירדן זומן לשיחת הבהרה.

במשרד החוץ מיהרו להוציא הבהרה וכתבו כי "לא חל כל שינוי בעמדת מדינת ישראל אשר מכירה בשלמותה הטריטוריאלית של הממלכה ההאשמית". זאת לאחר שבירדן זעמו על המקרה ואמרו כי "מדובר בצעד פזיז, חסר אחריות ובהפרה של הסכם השלום. נגיב על כך". גם מצרים תקפה את סמוטריץ': "דברים גזעניים ולא מקובלים".

Whatsapp Image 2023 03 20 At 1
שר האוצר סמוטריץ' ומפת ארץ ישראל השלמה | צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות היוצרים

שר האוצר נאם בכנס בפריז הלילה, שם אמר את הדברים. התגובה הירדנית הגיעה במהלך היום ולאחריה פנו בירדן לגורמים ישראלים בדירהש להבהיר את הדברים. משרד החוץ הירדני פרסם הודעה באנגלית ובה כתב כי הוא "מגנה בחריפות ומוקיע את השימוש שעשה שר האוצר במפת ישראל הכוללת את ממלכת ירדן והשטחים הפלסטיניים הכבושים".

השר השתתף בכנס כחלק מביקורו בבירת צרפת ובנאומו אמר כי "אין דבר כזה עם פלסטיני. העם הפלסטיני הוא המצאה בת פחות מ-100 שנים. סבא שלי שהיה דור 13 בירושלים הוא הפלסטיני האמיתי". עוד אמר סמוטריץ' במסגרת כנס לזכרו של ז'אק קופפר, ראש המחלקה לפעילות בתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית לשעבר: "אין היסטוריה פלסטינית. אין. האמת הזאת צריכה להישמע בארמון האליזה ובבית הלבן".

Whatsapp Image 2023 03 06 At 0
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: רויטרס

כזכור, סמוטריץ' המריא אמש לפריז, לאחר שקיצר את ביקורו בארצות הברית ושב ארצה במיוחד כדי "ללוות את תהליך החקיקה וההידברות של המהפכה המשפטית". עיתוי נסיעתו של סמוטריץ' תמוה במיוחד, שכן היום צפויים להתקיים דיונים על התקציב, כגון נקודות זיכוי ממס והרחבת מענק העבודה.

סמוטריץ', שביקר בשבוע שעבר בארצות הברית, תכנן להמשיך לפנמה, להשתתף בכנס שרי האוצר של מדינות דרום אמריקה - ולאחר מכן התכוון לבקר בפריז כחניית ביניים בדרכו ולחזור לארץ רק בעוד שבוע, אך מסיבה מסוימת הוא שב ארצה קודם ואז טס שוב לפריז.