באוקראינה קוראים לישראל: "בצעו אצלנו בדיקות למערכות ההגנ"א"

על רקע התקיפות הרוסיות באוקראינה, שמתבצעות בין היתר האמצעות שימוש במל"טים וכטב"מים איראניים, משרד ההגנה של אוקראינה קרא לישראל "לבצע בדיקות הרצה למערכות ההגנה האוויריות שלכם באוקראינה", בטענה שאוקראינה היא "המקום הטוב ביותר לבדיקות האלו"

מל"ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה
מל"ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה | צילום: רויטרס

על רקע התקיפות הרוסיות באוקראינה, שמתבצעות בין היתר האמצעות שימוש במל"טים וכטב"מים איראניים, ועל רקע קריאותיה של אוקראינה לירושלים לספק לה מערכות הגנה אוויריות, משרד ההגנה של אוקראינה פרסם היום (חמישי) הודעה בחשבון הטוויטר שלו, בה הוא קורא לישראל "לבצע בדיקות הרצה למערכות ההגנה האוויריות שלכם באוקראינה". לדברי המשרד, "אוקראינה היא המקום הטוב ביותר לבדיקות האלו".

עוד נכתב בציוץ של משרד ההגנה האוקראיני כי "מאות כטב"מים איראניים עושים בדיקות הרצה באדמותינו והורגים אזרחים. הכטב"מים האלה לא נועדו לשימוש נגד אוקראינה". בקריאתו של משרד ההגנה האוקראיני לישראל הוסיפו כי "בדיקות ההרצה" הללו יסייעו לישראל "להשיג יתרון אסטרטגי על האויב שלה".

מוקדם יותר היום, דווח כי השיחה בין שר הביטחון בני גנץ לבין שר ההגנה של אוקראינה אולכסיי רזניקוב, שתוכננה להתקיים היום, נדחתה פעם נוספת לבקשת האוקראינים, זאת שלאחר שגנץ הדגיש אתמול כי ישראל תמשיך לתמוך באוקראינה ולעמוד לצד המערב - אך הבהיר שישראל לא תספק נשק לאוקראינה.

במסיבת העיתונאים שערך הערב גנץ, הוא התייחס פעם נוספת לסיוע הישראלי לאוקראינה. "ישראל עומדת לצידה של אוקראינה, היא מספקת לה סיוע הומניטארי. קלטנו עולים ופליטים, אנחנו מספקים ציוד הגנתי ונכונים לסייע בהצלת חיי אדם גם באמצעות בניית מערכות התראה אזרחיות. אני גם נכון לשוחח עם שר ההגנה האוקראיני בהקדם, לבחון ולשמוע במה עוד נוכל לסייע, גם דרך מערכת הביטחון אבל לא רק".

גנץ הוסיף: "לצד זאת וללא קשר לעצם היכולת לספק את מערכות אמל"ח המבוקשות – מדינת ישראל לא יכולה להתפשר על שיקוליה האסטרטגיים והביטחוניים ועל שימור חופש הפעולה שלה לנוכח האתגרים העצומים שלה. אנחנו מחויבים לקחת זאת בחשבון למען ביטחון אזרחי ישראל, ולהתבטא ולהתנהל באחריות. אנחנו בצד של המערב, אנחנו תומכים באוקראינה, ועדיין – בראש מעיננו נמצא ביטחון ישראל".

שוטרים אוקראינים יורים במל''טים שנשלחו מרוסיה
שוטרים אוקראינים יורים במל''טים שנשלחו מרוסיה

בהקשר זה יצוין כי הלילה, רוסיה הזהירה את האומות המאוחדות מפני חקירת השימוש שלה במל"טים איראניים במלחמה באוקראינה. סגן שגריר רוסיה באו"ם, דמיטרי פוליאנסקי, התעקש כי הנשק יוצר ברוסיה וגינה: "האשמות חסרות בסיס ותיאוריות קונספירציה", זאת לאחר שהאוקראינים טענו שהפילו 220 מל"טים תוך חודש והזמינו את האו"ם לבחון אותם.

הוא קרא למזכ"ל הארגון אנטוניו גוטרש ולצוותו "להימנע מלהשתתף בכל חקירה לא לגיטימית. אחרת, נצטרך להעריך מחדש את שיתוף הפעולה שלנו איתם, וזה כמעט לא אינטרס של אף אחד", אמר. את הדברים האלו אמר פוליאנסקי לאחר שארצות הברית, צרפת ובריטניה כינסו מועצת הביטחון בדלתיים סגורות על המל"טים לאחר מתקפה על קייב ביום שני, שבה נהרגו לפחות חמישה בני אדם, וגרמה לנזק נרחב לתחנות כוח ולתשתיות אזרחיות אחרות.

שרידי מל''ט ''קמיקזה'' שיורט הבוקר בשמי קייב
שרידי מל''ט ''קמיקזה'' שיורט בשמי קייב | צילום: מתוך טוויטר

אתמול בערב, התראיין ראש המרכז למחקר אסטרטגיות וטכנולוגיות וחבר במועצה בציבורית במשרד ההגנה הרוסי באחד מערוצי הטלוויזיה בפדרציה. טרם החל להתראיין באופן רשמי, הוא נתפס אומר למראיינים: "אל תשאלו אותי יותר מדי לגבי המל"טים האיראנים. כולנו יודעים שהם איראנים אבל הרשויות לא רוצות להודות בכך".

האיראנים והרוסים אמנם דחו השבוע את את הטענות על הסחר באמצעי לחימה בין המדינות, אך הרשויות באוקראינה טוענות כי המל"טים ששימשו בהתקפות היו בעיקר מדגם "שאהד 136" האיראני. מאוחר יותר סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה כי איראן הבטיחה טילים וכטב"מים נוספים לרוסיה, זאת לאחר שדובר הקרמלין דמיטרי פסקוב התייחס גם הוא לדיווחים השונים, הכחיש את הטענות, והצהיר כי רוסיה משתמשת אך ורק באמצעי לחימה ובכטב"מים מייצור מקומי.