דיווח בארה"ב: איראן החביאה נשק במשלוחים הומניטריים לסוריה

ב"וושינגטון פוסט" מצוטטים גורמים אמריקניים וישראליים שטוענים כי כוח קודס של משמרות המהפכה החביא נשק במשלוחי הסיוע שנועדו לנפגעי רעידת האדמה - במטרה לפגוע בחיילים אמריקניים המוצבים על אדמת סוריה

זמן צפייה: 00:52

מסמכים חדשים שופכים אור על הפעילות הצבאית האחרונה בצפון הארץ: כוח קודס של משמרות המהפכה החביא נשק במשלוחי הסיוע ההומניטרי שנשלחו לנפגעי רעידת האדמה בסוריה מוקדם יותר השנה, כך לפי דיווח הלילה (שני) ב"וושינגטון פוסט".

מטרת הנשק היא לפגוע בחיילים אמריקניים המוצבים על אדמת סוריה, כך עולה מאחד המסמכים של הפנטגון שהודלפו לאחרונה. בדיווח ב"וושינגטון פוסט" מצוטטים גורמים אמריקניים וישראליים. ביקורת רבה נמתחה בכל רחבי העולם על התקיפות האוויריות על אותם משלוחים הומניטריים, והתקיפות כזכור יוחסו לישראל.

הגורם האמריקני שדיבר בעילום שם סירב להתייחס לאותנטיות של המסמך, אך אמר שהפעילות שהוא מתאר עולה בקנה אחד עם מאמצי העבר של משמרות המהפכה להשתמש בסיוע הומניטרי הנכנס לעיראק ולסוריה כדרך להשיג חומרים לארגונים המזוהים עם משמרות המהפכה".

חייל ב''כוח קודס'' של משמרות המהפכה
חייל ב''כוח קודס'' של משמרות המהפכה | צילום: רויטרס

כזכור, כבר בחודש שעבר דווח בסוכנות הידיעות "רויטרס" כי לאחר רעידת האדמה שהיכתה בטורקיה ובצפון סוריה ב-6 בפברואר השנה, מאות טיסות מאיראן נחתו במשך שבועות בשדות התעופה של חלב, דמשק ולטקיה עם ציוד ואמצעים - במסווה של סיוע הומניטרי. בין היתר, הועברו אמצעי תקשורת מתקדמים, סוללות למכ"ם וחלקי חילוף למערכות ההגנה האווירית הסוריות - שהאיראנים תכננו לשדרג.

בישראל גילו מאוד מהר על זרימת הנשק והאמצעים לסוריה והחלו בניסיונות אגרסיביים נגד העניין. ראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר יוסי קופרווסר אמר לרויטרס כי המידע על המשלוחים היה כל כך מדויק שצה"ל ידע איזה משאית מתוך שיירה ארוכה היא היעד לסיכול.

גורם ביטחוני עלום סיפר לרויטרס כי "במסווה של סיוע לרעידת האדמה בסוריה, ישראל זיהתה תנועות משמעותיות של ציוד צבאי מאיראן, שנשלח בעיקר בחלקים". עוד הוא הוסיף, כי המשלוחים הגיעו בעיקר לשדה התעופה בחלב וחטיבה 18000 של כוח קודס, מיליציה פרו-איראנית הפועלת בסוריה, היא זו שניהלה את רוב ההעברות. הגורם המשיך למנות יחידות שונות של מיליציות בסוריה שהיו אחראיות על חלקים שונים בתהליך.

שדה התעופה בחלב הותקף שעות בודדות לאחר ששני מטוסים איראניים נחתו שם עם ציוד. כמו כן, קצין לשעבר בצבא הסורי סיפר: "התקיפות הישראליות כוונו לפגישה של מפקדים במיליציות איראניות ומשלוחים של חלקים אלקטרוניים".