הבית הלבן: איראן "מעורבת עמוקות" בהתקפות החות'ים בים האדום

לאחר שהכריזה על הקמת קואליצייה ימית רב-לאומית להשבת חופש השיט בים האדום, ארצות הברית יצאה בהצהרה פומבית המאשימה את "מדינת הדת של טהראן" באספקת מל"טים וטילים לחות'ים, וכן מודיעין טקטי שסייע בהתקפותיהם על הספינות. דוברת המועצה לביטחון לאומי: "אין לנו סיבה להאמין שאיראן מנסה להניא את החות'ים מהתנהגות זו"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והמנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והמנהיג העליון של איראן עלי חמינאי | צילום: רויטרס

ארצות הברית מגבירה את הטון בסוגיית המצור הימי בים האדום, והאשימה בפומבי אמש (שישי) את איראן במעורבות בהתקפותיהם של המורדים החות'ים בתימן נגד ספינות מסחריות שמפליגות באזור זה - כך דווח ברשת CBS. הבית הלבן יצא בהצהרה שבה נטען כי "מדינת הדת של טהראן סיפקה לחות'ים מל"טים וטילים, וכן מודיעין טקטי שסייע בהתקפותיהם על הספינות".

"אנו יודעים שאיראן הייתה מעורבת עמוקות בתכנון המבצעים נגד כלי שיט מסחריים בים האדום", אמרה דוברת המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, אדריאן ווטסון, והדגישה כי "אין לנו סיבה להאמין שאיראן מנסה להניא את מיליציית החות'ים מהתנהגות פזיזה זו". לפי הפנטגון, מאז תחילת המלחמה בעזה, המורדים החות'ים פתחו ביותר מ-100 התקפות מל"טים וטילים, שכוונו לכ-10 ספינות מסחריות ששטו בים האדום.

השלוחה האיראנית מדרום: האם בישראל צריכים לחשוש מהחות'ים בתימן?
השלוחה האיראנית מדרום: החות'ים בתימן | צילום: רויטרס

מוקדם יותר השבוע, מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין אמר כי המצור הימי הוא "אתגר בינלאומי הדורש פעולה קולקטיבית", והכריז על הקמת כוח צבאי רב-לאומי שיפעל בים האדום כהחלטה לנקוט בצעדים נוקשים יותר כלפי האיום החות'י על חופש השיט באזור - זאת בעקבות מתקפותיהם החוזרות ונשנות, שהובילו להחלטתן של ענקיות ספנות כמו Euronav ,Evergreen ו-BP להפסיק את מעבר הסחורות שלהן באזור.

לויד אוסטין, מזכיר ההגנה של ארה"ב
לויד אוסטין, מזכיר ההגנה של ארה"ב | צילום: רויטרס

אוסטין אמר את הדברים בהצהרה בבחריין, לשם המשיך מביקורו בישראל. הוא הדגיש כי התקפות שלוחי איראן על אוניות המטען השטות בים האדום "חייבות להפסיק", ועדכן כי המדינות החברות בקואליציית ההגנה החדשה, שתערוך סיורים בדרום הים האדום ובמפרץ עדן, יהיו בחריין, ומדינות מערביות נוספות, בהן בריטניה, צרפת, קנדה ועוד. שר ההגנה של גרמניה בוריס פיסטוריוס אמר כי בברלין שוקלים להצטרף לכוח הרב-לאומי.