מערכת הביטחון: "ההתבטאויות בקואליציה גורמות נזק אדיר"

לאחר "שיחת הצעקות" שבה גער נתניהו ברמטכ"ל, גורמי הביטחון נפגשו עמו והתריעו בפניו כי התבטאויות של גורמים שונים בקואליציה נגד מפקדים גורמות נזק לצה"ל. גורמים ביטחוניים: "עוד בזמן הדיון ח"כים התראיינו והתבטאו נגד מפקד חיל האוויר"

זמן צפייה: 02:47

בהמשך לחשיפת חדשות 13 על "שיחת הצעקות" ביום שישי, נחשפו הערב (ראשון) פרטים חדשים אודות פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל הרצי הלוי. ראשי מערכת הביטחון הטיחו בנתניהו האשמות על פגיעה בלכידות הצבא בעקבות התבטאויות הגורמים השונים בקואליציה.

בפגישה השתתפו הרמטכ"ל הרצי הלוי, שר הביטחון יואב גלנט, בכירים במטה הכללי וראש המל"ל צחי הנגבי. בדיון אמרו בכירי מערכת הביטחון לנתניהו כי "האמירות של בכירים בקואליציה שלך נגד מפקדי וחיילי צה"ל גורמות לנזק אדיר. זה נזק שנתקשה לתקן גם זמן משמעותי קדימה. חייבים לעצור את זה".

הרמטכ''ל הרצי הלוי בוועדת חוץ וביטחון
הרמטכ''ל הרצי הלוי, השבוע בוועדת החוץ והביטחון בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש הממשלה קיבל סקירה על נתוני הכשירות בחיל האוויר, באגף המודיעין וביחידות השדה. בעניין השירות הסדיר הובהר שכרגע אין פגיעה, אבל לא יודעים איך הדברים יתפתחו. גורמים ביטחוניים אמרו לחדשות 13 כי "גם אחרי הדברים של הרמטכ"ל ובכירי צה"ל לנתניהו בתוך הדיון – לא יצאה מלשכתו שום אמירה שיוצאת נגד ההתקפות על צה"ל. הפוך, עוד בזמן שהדיון מתקיים חברי כנסת התראיינו והתבטאו נגד מפקד חיל האוויר".

כמו כן, שתי נקודות נוספות שעלו בתום הדיון ראויות לציון. הראשונה היא שנתניהו לא השתמש במונח סרבנות – אלא "התייצבות על תנאי". בנוסף, בניגוד למסרים שניסו להעביר בשבועות האחרונים, הערב ראש הממשלה כבר לא אומר שאין פגיעה בכשירות של צה"ל. מדובר צה"ל נמסר: "לא מתייחסים לנאמר לדרג המדיני בדיונים סגורים".

מפקד חיה''א, אלוף תומר בר (ארכיון)
מפקד חיה''א, אלוף תומר בר (ארכיון) | צילום: פלאש 90

בתוך כך, מוקדם יותר הערב (ראשון) פורסם לראשונה בחדשות כי ראש הממשלה יזם ביום שישי בערב שיחת ועידה עם שר הביטחון, הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר תומר בר והטיח בקצינים: "זה צבא שמשתלט על מדינה, אתם פוגעים בהרתעה. למה אתם מוציאים כותרות כאלה?". את הדברים אמר בעקבות שיחת מפקד חיל האוויר עם טייסי המילואים שבה הזהיר מפני פגיעה בכשירות החיל.

במהלך הפגישה ביקש ראש הממשלה מהלוי ובר שיכחישו את הידיעות על פגיעה בכשירות. הוא הטיח בהן האשמות על "פגיעה בהרתעה". בתגובה, הרמטכ"ל השיב: "אני לא יכול לעמוד מנגד כשהכשירות נפגעת".