"מבצעת פשעים דמויי רצח עם": המחלוקת סביב ישראל ביפן

פעילים ומשפחות שורדי פצצת האטום בהירושימה קראו למארגני הטקס השנתי לציון הטלת הפצצה על העיר ב-1945 שלא להזמין נציגים מישראל לאירוע עקב "פשעים דמויי רצח עם", לטענתם - אך מארגי הטקס דחו את בקשתם

אובמה ואבה במוזאון השלום בהירושימה
מוזאון השלום בהירושימה. יארח השנה נציגים ישראלים? | צילום: רויטרס

ברקע המלחמה בעזה, ישראל נמצאת במוקד מחלוקת ביפן: היום (שבת) דווח ב-CNN כי פעילים ומשפחות שורדי פצצת האטום בהירושימה קראו מארגני הטקס השנתי לציון הטלת הפצצה על העיר ב-1945 שלא להזמין נציגים מישראל לאירוע עקב "פשעים דמויי רצח עם", לטענתם - אך מארגי הטקס דחו את בקשתם.

רוסיה ובלארוס אינן זוכות להזמנה אל הטקס, שמתקיים מידי אוגוסט, מאז פרוץ המלחמה באוקראינה, והפעילים טוענים לסטנדרטים כפולים של המארגנים - אך האחרונים דוחים זאת על הסף. כמו כן, הרשויות בנגסאקי, העיר היפנית עליה הוטלה פצצת אטום ימים ספורים לאחר הפגיעה בהירושימה, אמרו לרשת האמריקנית כי "עדיין לא הוחלט אם להזמין את ישראל לטקס השלום שלהם ב-9 באוגוסט".

עד כה, כ-30 אלף יפנים חתמו על העצומה שלא להזמין נציגים ישראלים לטקסים. מארגני העצומה, קבוצת "הירושימה-פלסטין", טענו כי "ההפגנות הגלובליות הנוכחיות נגד ישראל עולות בבירור על אלו נגד רוסיה הן בהיקף והן בתדירות" - ולפיכך נדרשת הדרת הנציגים הישראלים. כעת, מארגני הטקס חוששים מ"מחאות שיפריעו לקיומו התקין".

ראש ממשלת יפן פומיו קישידה
ראש ממשלת יפן פומיו קישידה | צילום: רויטרס

כמו כן, הנציבות מטעם הרשות הפלסטינית בטוקיו טענה כי נציגים מטעמם לא הוזמנו לטקס - וכי ההחלטה היא בגדר "מוסר כפול". כמו כן, נציגים מטעם הפלסטינים מעולם לא הוזמנו לטקס זה, ומטעם הטקס הגיבו כי "נשלחות הזמנות אל המדינות להן יש שגרירות ביפן".