מכה מדינית נוספת: ביה"ד בהאג פרסם צו נגד הלחימה ברפיח

13 שופטים בבית הדין הבינלאומי תמכו בהוצאת צו המורה על הפסקת הלחימה בעיר הדרומית ברצוע. אהרן ברק התנגד. נתניהו קיים "שיחת חירום", גורמים ישראלים הבהירו: "אין כוונה לעצור את הפעולה ברפיח". למרות שהתבקשו לא להגיב, שרים בממשלה תקפו את בית הדין. הרשות הפלסטינית וחמאס בירכו. נשיא בית הדין: "המצב ההומניטרי בעזה התדרדר. המצב ברפיח - אסון"

זמן צפייה: 04:03

החלטה דרמטית: בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג הודיע היום (שישי) על הוצאת צו המורה לישראל לעצור פעולות שמייצרות תנאים לרצח עם במסגרת פעילות צה"ל ברפיח. 13 שופטים תמכו בהחלטה, בעוד שהשופט אהרן ברק מטעם ישראל וסגנית נשיא בית הדין, השופטת האוגנדית ג'וליה סבוטינדה, התנגדו. בנוסף, קבעו השופטים כי על ירושלים לאפשר כניסת צוותי חקירה מטעם האו"ם לרצועת עזה - ולפתוח את מעבר רפיח באופן מיידי. גורמים ישראלים הבהירו: "אין כוונה לעצור את הלחימה ברפיח".

בעקבות פסיקת בית הדין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ערך שיחת חירום בהשתתפות השר רון דרמר, שר החוץ ישראל כ"ץ, שר הביטחון יואב גלנט, היועמש"ית גלי בהרב-מיארה וגורמים נוספים. שרי הממשלה הונחו שלא להגיב להחלטה - אך מיהרו לתקוף את בית הדין בכל זאת. בתוך כך, השר בני גנץ ערך שיחה עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן.

ההכרעה מגיעה במסגרת התביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל, ובהמשך לבקשתה להוצאת צווים חדשים לאחר שצה"ל החל לפעול קרקעית ברפיח. השופט ברק, חבר הטריבונל הבינלאומי מטעם ישראל כאמור, לא השתתף היום בהקראת ההחלטה בשל נסיבות אישיות.

על-פי גורמים ישראליים, דרישה להפסקת הלחימה באופן מלא הייתה עדיפה מבחינת ירושלים - כיוון שתרחיש זה היה מגדיל את הסיכוי שארצות הברית תטיל וטו על בקשות להטלת סנקציות שונות נגד ישראל, שצפויות לעלות במועצת הביטחון במידה שלא תיושם החלטת בית הדין. מנגד, הוצאת צו לעצירת הפעולה ברפיח בלבד דווקא פוגעת בסיכוי שארה"ב תבחר להטיל וטו, שכן ממשל ביידן עצמו הביע הנגדות לפעולה בעיר הדרומית ברצועה.

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג

בניגוד להנחייתו של נתניהו, שרים בממשלה מיהרו לתקוף את בית הדין. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר: "לצו הלא רלוונטי של בית הדין האנטישמי בהאג צריכה להיות רק תשובה אחת: כיבוש רפיח, הגברת הלחץ הצבאי וכתישת חמאס המוחלטת - עד השגת הניצחון המלא במלחמה". השרה מאי גולן הוסיפה: "מיד עם פרסום החלטת בית הדין בהאג - הוריתי לצוות משרדי לחמם את המגרסות".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מתח ביקורת על ההחלטה: "העובדה שבית המשפט בהאג לא קשר בפסיקה שלו בין הפסקת הלחימה ברפיח להחזרת החטופים וזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני טרור - היא מפולת מוסרית ואסון ערכי". בנוסף תקף את הממשלה, וכתב: "ממשלה שפויה ומקצועית היתה מונעת התבטאויות שרים מטורפות, עוצרת עבריינים ששורפים משאיות סיוע, ומקיימת עבודה מדינית שקטה ויעילה. בניהול נכון, יכולנו להיות כבר עם הסכם נורמליזציה עם הסעודים, עם קואליציה איזורית שנכנסת לעזה, ועם תמיכה בינלאומית רחבה במאבקנו הצודק נגד ארגון טרור רצחני. עם הממשלה הזו לא ננצח"

ראש האופוזיציה יאיר לפיד
ראש האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ח"כ אביגדור ליברמן מסר: "כפי שהזהרתי, ההחלטה של ממשלת ישראל להתייצב בפני בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, הייתה טעות חמורה ונפילה למלכודת עם סוף ידוע מראש. ההחלטה של בית הדין מהיום, מוכיחה שמוסדות האו״ם למיניהם וגם בית הדין הפלילי בהאג, הפכו לסייענים של מחבלים בכל רחבי העולם וכל תפקידם הוא להרתיע מדינות דמוקרטיות במאבקם מול ארגוני הטרור".

מנגד, ברשות הפלסטינית מיהרו לברך את החלטת השופטים, וטענו כי היא מייצגת "הסכמה בין-לאומית". בחמאס קראו למועצת הביטחון לאכוף את פסיקת בית הדין.

פעילות צה"ל במזרח רפיח
פעילות צה"ל במזרח רפיח | צילום: דובר צה"ל

כזכור, הדיונים בבקשה להוצאת צווי הביניים נערכו בשבוע שעבר. ביום חמישי שמעו השופטים את טענות התביעה של דרום אפריקה, שנציגה ציטט במהלך הדיון את השר בצלאל סמוטריץ', את אמירות הפוליטיקאים הישראלים על חיסול הפלסטינים בעזה, וכן הזכיר את הביטוי "הניצחון המוחלט" בו השתמש ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ביום שישי שעבר, משלחת ישראלית בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, ד"ר גיל־עד נועם, השיבה לטענות נגד ישראל, וד"ר נועם אמר בדיון כי "זכותה של המדינה להגן על עצמה" במהלך הדיון חשף ד"ר נועם כי צה"ל זיהה כ-700 מנהרות ברפיח, מהן כ-50 חוצות למצרים. בתום הדיון צעקה אחת המשתתפות לעבר הצוות הישראלי: "שקרנים", ומחוץ לבית הדין נערך מפגן תמיכה בישראל.