בשל הבקשה לצווי מעצר: ארה"ב אישרה סנקציות על האג

בית הנבחרים אישר סנקציות על בית הדין הפלילי בהאג ברוב של 247 תומכים לעומת 155 מתנגדים, בעקבות הבקשה להוציא צווי מעצר לבכירים בישראל. עם זאת, המהלך לא צפוי לעלות להצבעה בסנאט בשל התנגדות ממשל ביידן. "יש דרכים יעילות יותר להגן על ישראל ולקדם צדק בינלאומי", מסרו בבית הלבן

Agvwvj
בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג | צילום: רויטרס

בית הנבחרים האמריקני הצביע הלילה (בין שלישי לרביעי) בעד הטלת סנקציות נגד בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, בשל הבקשה להוציא צווי מעצר לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. ההצבעה עברה ברוב של 247 תומכים לעומת 155 מתנגדים, כאשר כמעט כל הנציגים הרפובליקנים הצביעו בעד הסנקציות.

עם זאת, ההצבעה לא צפויה לעבור הלאה לסנאט - בשל התנגדות ממשל ביידן. הנשיא אמנם התבטא נגד בית הדין והחלטתו לגבי בכירי ישראל, אך בבית הלבן הודיעו ביום שני כי הם "מתנגדים לסנקציות עליו, על אנשיו, על שופטיו ועל מי שמסייעים לעבודתו. יש דרכים יעילות יותר להגן על ישראל ולקדם צדק בינלאומי. הממשל מוכן לעבוד עם הקונגרס בנושאים האלה".

להצבעה קדם מכתב, עליו חתמו 24 חברי קונגרס ובהם גם נציגים דמוקרטיים, ושוגר למזכיר המדינה אנתוני בלינקן ומזכירת האוצר ג'נט ילן, בקריאה להטיל סנקציות על בית הדין. "ההאשמות נגד המנהיגים הישראלים חסרות בסיס", נכתב, "הן משקפות את ההטיה ההיסטורית של בית הדין נגד ישראל. הסכסוך הטראגי הזה יכול להסתיים מחר אם חמאס יניח את נשקו, ישחרר את החטופים ויאפשר להגביר את הסיוע ההומניטרי לאזור. במקום לעבוד על פיתרון צודק - בית הדין משחק בפוליטיקה".

התובע מהאג, קארים חאן
התובע הראשי בבית הדין הפלילי בהאג, קארים חאן | צילום: רויטרס

שעות אחרי שהתובע הראשי קארים חאן הודיע כי יבקש צווי מעצר לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון גלנט - לצד מנהיגי חמאס יחיא סינוואר, איסמאעיל הנייה ומוחמד דף - ביידן התייחס למהלך, ואמר כי "הבקשה לצווי מעצר בהאג היא שערורייתית". בלינקן אמר כי וושינגטון "דוחה לחלוטין את הצהרת התובע". הוא הוסיף כי "ההשוואה בין ישראל לחמאס מבישה". עוד אמר בלינקן כי הצעד של התובע בהאג "עלול לפגוע בעסקת חטופים".

עם זאת, בבית הלבן הודיעו עוד לפני כשבוע כי לא יתמכו בסנקציות על בית הדין. נתניהו אמר בריאיון לתוכנית "המופע של מורגן אורטגוס" בארה"ב כי הוא "מופתע ומאוכזב" מכך.