קטר: "תשובת ישראל התקבלה - והועברה לחמאס"

דובר משרד החוץ בקטר אמר כי בדוחא התקבלה הצעה ישראלית המשקפת את העקרונות שהציג נשיא ארה"ב. לדבריו, ההצעה "קרובה יותר לעמדות שני הצדדים" - והיא הועברה לעיון ארגון הטרור. חמאס מוקדם יותר: "לא הסכמנו להצעה שהוצגה על-ידי המתווכות"

זמן צפייה: 00:34

דובר משרד החוץ של קטר, מאג'ד אל-אנסרי, התייחס היום (שלישי) למתווה עסקת החטופים שהציג הנשיא ג'ו ביידן - ואמר כי הצעה ישראלית המשקפת את העקרונות שהוצגו על-ידי ארצות הברית התקבלה בדוחא. "ההצעה קרובה יותר לעמדות שני הצדדים", הוסיף הדובר, שעדכן כי כעת המתווכות ממתניות לתשובת ארגון הטרור. לטענת משרד החוץ הקטרי, ההצעה האמריקנית "מספקת מפת דרכים להפסקת אש קבועה ולסיום המשבר".

מוקדם יותר אמר בכיר בחמאס ל"אל-מיאדין" כי ארגון הטרור "לא הסכים לקבל את ההצעה שהוצגה על-ידי המתווכות". הוא הוסיף כי משלחת חמאס לא תצא לקהיר, ואמר: "אנחנו לא מעוניינים להתחיל מאפס. התנאי המרכזי - הסכמה ישראלית רשמית על המסמך הקודם, אחרת לא יהיו עוד סבבים ודיונים. הופתענו מהבקשה האמריקנית".

ראש ממשלת קטר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני
ראש ממשלת קטר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני | צילום: רויטרס

בתוך כך, מקורות פלסטיניים מסרו כי "למרות הלחץ שמפעילות מצרים, ארה"ב וקטר - הסיכויים לעסקה נראים היום נמוכים מאוד". גם גורמים בישראל הביעו אתמול פסימיות בנושא, כאשר גורם ביטחוני הבקיא בפרטי המגעים הבהיר בשיחה עם חדשות 13: "הסיכוי שהעסקה תקרה - קלוש". לפי הגורם, חמאס לא נסוג מדרישתו להפסקת הלחימה - אך לצד זאת גם התנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו פוגעת בסיכויים כי המגעים יחודשו ויישאו פרי.

"אנחנו היינו צריכים לשדר עמימות", טען הגורם, והאשים: "נתניהו דווקא חותר לוודאות ורוצה שיהיה ברור מלכתחילה שישראל יכולה לחזור ללחימה. הסיכוי שזה יתקבל הוא קלוש". נראה כי הנתיב היחיד למימוש עסקה נעוץ בהסכמת הזרוע הצבאית של חמאס להתקדם במו"מ ללא ערבויות לסיום המלחמה - אך הסיכוי לכך הוא נמוך. זאת, חרף המאמצים של ארה"ב לחידוש המגעים ואחרי שאתמול שר החוץ המצרי סאמח שוכרי אמר כי חמאס הודיע שמתווה העסקה "חיובי" וכי "כעת ממתינים לתשובת ישראל".

רה"מ בנימין נתניהו בכנסת
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, בכירים בליכוד אמרו בימים האחרונים כי ראש הממשלה לא יוכל להעביר את מתווה שחרור החטופים - כיוון שהמהלך יביא לפירוק הממשלה. הנחת העבודה של גורמים פוליטיים בליכוד היא שאם חמאס ישיב בחיוב לעסקה, נתניהו ימצא דרך להתנער מהמתווה, או "למסמס" אותו - בהתבטאויות שונות או בחזרה מדברים שכבר הסכים להם.

מנגד, במערכת הביטחון לוחצים להגיע לעסקה ותומכים במתווה שהציג ביידן, כאשר האמירה שנשמעת היא "עכשיו צריך להוציא את החטופים, לחדש את המלחמה - ניתן בכל שלב". גורמי ביטחון בכירים אומרים כי הממונה על השבויים והנעדרים אלוף ניצן אלון - הוא זה שניסח את מרבית סעיפי העסקה. בצה"ל מבהירים כי יוכלו להעניק את המעטפת הביטחונית הנדרשת לכל שלב בעסקה, וכי אם חמאס "יפוצץ" את המתווה במעבר מהשלב הראשון לשני - הלחימה תחודש.