גורם ביטחוני: "סיכוי קלוש לעסקה, חמאס רוצה הפסקת לחימה"

בעוד שארה"ב ממשיכה להפעיל לחצים במטרה להוציא לפועל עסקת חטופים, גורמים בישראל טוענים כי התנהלות נתניהו פוגעת בסיכוי שהמו"מ יישא פרי. "אנחנו צריכים לשדר עמימות, אבל נתניהו דווקא רוצה שיהיה ברור מלכתחילה שישראל תחזור ללחימה"

זמן צפייה: 04:49

חלון ההזדמנויות הולך ונסגר: חרף המאמצים האמריקנים לחידוש המגעים בין ישראל לחמאס אחרי נאומו הדרמטי של הנשיא ג'ו ביידן, מצטמצם הערב (שני) הסיכוי כי עסקת חטופים תצא לפועל. זאת, על אף ששני הצדדים מבקשים להציג כלפי חוץ, בפני הנשיא והעולם, נכונות מסוימת בכל הנוגע לחידוש שיחות המו"מ, בכדי שלא יואשמו בהקרסתן.

גורם ביטחוני הבקיא היטב בפרטי המגעים הבהיר בשיחה עם חדשות 13: "סיכוי קלוש שהעסקה תקרה". לפי הגורם, חמאס לא נסוג מדרישתו להפסקת הלחימה - אך לצד זאת גם התנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו פוגעת בסיכויים כי המגעים יחודשו ויישאו פרי.

"אנחנו היינו צריכים לשדר עמימות", טען הגורם , והאשים: "נתניהו מנגד דווקא חותר לוודאות ורוצה שיהיה ברור מלכתחילה שישראל יכולה לחזור ללחימה. הסיכוי שזה יתקבל הוא קלוש". בקבלת הדברים, נראה כי הנתיב היחיד כעת למימוש עסקה נעוץ בהסכמת הזרוע הצבאית של חמאס להתקדם במו"מ ללא ערבויות לסיום המלחמה - אך הסיכוי לכך הוא נמוך.

הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב
הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו בפגישתם בתל אביב, אוקטובר 2023 | צילום: רויטרס

האתגרים שנתניהו מציב בהתנהלותו מגיעים על אף שההצעה שהציג הנשיא ביידן אושרה על ידו בקבינט המלחמה. על-פי המתווה הישראלי, הפסקת האש תימשך לאורך השלב הראשון בו ישוחררו חטופים על רקע "הומניטרי" וגם לאחר מכן, במהלך המשא ומתן על השלב השני, שיכלול שחרור גברים וחיילים. על בסיס זה, הבית הלבן ביקש להדגיש את האפשרות כי האש לא תחודש, במטרה להתניע את המגעים.

גורמים מדיניים בישאל מפנים גם הם אצבע מאשימה לעבר ראש הממשלה, וטוענים כי הוא פוגם ברושם שהממשל האמריקני ניסה לייצר בנוגע להמשך הלחימה ברצועה לאחר שעסקה תיחתם - ובכך מגדיל משמעותית את הסיכוי כי ארגון הטרור ישיב בשלילה.

יחיא סינוואר, אסמאעיל הנייה, חמאס, עזה
יחיא סינוואר ואסמאעיל הנייה בעזה | צילום: רויטרס

בתוך כך, המערכת הפוליטית בישראל סוערת בעקבות הפרטים שנחשפו בנוגע להצעה הישראלית. התאריך שהציב השר בני גנץ כאולטימטום קרב, וסיעת המחנה הממלכתי צפויה לפרוש מהקואליציה כבר השבוע, ככל שלא תירשם התקדמות דרמטית במגעים מול חמאס.

בתוך קואליציית ה-64 המקורית של נתניהו, ללא גנץ וחברי סיעתו, נשמעים קולות שונים בנושא. בעוד ששרי הימין הקיצוני איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' מאיימים בפרישה מהממשלה במידה ועסקה תמומש, ראשי המפלגות החרדיות מביעים תמיכה בחידוש המגעים.

לאחר שנפגש הערב עם משפחות חטופים, שר השיכון והבינוי יצחק גולדקנופף כתב ברשתות החברתיות כי "אין דבר גדול יותר מערך החיים וממצוות פדיון שבויים, מפני שקיימת סכנה אמיתית ומוחשית לחייהם", והוסיף: "לפיכך, כל הצעה שתביא לשחרור החטופים, אנחנו נתמוך בה". גם יו"ר ש"ס אריה דרעי, המשתתף בדיוני קבינט המלחמה, צפוי לתמוך בעסקה.

סמוטריץ' ובן גביר
סמוטריץ' ובן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר היום, נתניהו אמר בקולו, במהלך דיון בוועדת החוץ והביטחון בכנסת, כי לא יסכים לעצור את המלחמה. "לא אתאר כאן את פרטי העסקה, אבל מה שנשיא ארה"ב תיאר לא מדויק. יש עוד פרטים שלא נחשפו", טען ראש הממשלה. בתגובה לכך, הבהיר דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, הבהיר מאוחר יותר כי "הנשיא ביידן הציג במדויק את ההצעה הישראלית".