דו"ח מועצת זכויות האדם של האו"ם: "הכיבוש הישראלי אינו חוקי"

דו"ח וועדת החקירה לנושא השטחים הכבושים ומזרח ירושלים קובע כי חלק מהמדיניות והפעולות של ממשלת ישראל, "המובילות לכיבוש קבוע ולסיפוח דה-פקטו", עשויות להוות מרכיבים של פשעים על פי המשפט הפלילי הבינלאומי. רה"מ לפיד: "דו"ח אנטישמי מובהק"

זמן צפייה: 00:53

דו"ח של מועצת זכויות האדם של האו"ם שפורסם הלילה (שישי) קובע כי "יש יסוד סביר למסקנה שהכיבוש הישראלי של שטח פלסטיני אינו חוקי כעת על פי החוק הבינלאומי, בשל קביעותו ומדיניות הסיפוח בפועל של ממשלת ישראל".

הדו"ח, שמסכם את ממצאיה של וועדת החקירה לנושא השטחים הכבושים ומזרח ירושלים, מציין כי על פי המשפט ההומינטארי הבינלאומי, "כיבוש שטחים בזמן מלחמה הוא מצב זמני ואינו שולל מהמעצמה הכבושה את מדינתו או את ריבונותו".

ראש הממשלה יאיר לפיד הגיב לפרסום הדו"ח בציוץ שפרסם בעמוד הטוויטר שלו: "דווקא משום שלא הייתי ראש ממשלה בזמן מבצע שומר חומות אני רואה חובה להדגיש: דו"ח האו"ם על המבצע הוא מוטה, שיקרי, מסית ולא מאוזן באופן בוטה. לא כל ביקורת על ישראל היא אנטישמיות, אבל הדו"ח הזה נכתב בידי אנטישמים (כפי שישראל חשפה כבר) והוא דו"ח אנטישמי מובהק".

פעילות כוחות צה''ל ביו''ש
פעילות כוחות צה''ל בשטחים | צילום: דובר צה''ל

בהגיעה לממצאיה, הוועדה בחנה את המדיניות והפעולות שממשלות ישראל נוקטות כדי לשמור על הכיבוש, ולספח חלקים מהשטחים הכבושים. סקירת הוועדה התבססה על ריאיונות עם מומחים ובעלי עניין, והדו"ח בן 28 העמודים מתמקד בקיום וקידום מפעל ההתנחלויות, כולל הצהרות של גורמים ישראליים המצביעים על הכוונה לשמור על שליטה קבועה על הקרקע בניגוד לחוק הבינלאומי.

הוועדה, שהוקמה בעקבות מבצע "שומר החומות", סקרה את ה"הפקעה וניצול הקרקעות ומשאבי הטבע על ידי ישראל", וציינה כי לעיתים קרובות קרקע מוחרמת למטרות צבאיות, אך לאחר מכן משמשת לבניית התנחלויות. הוועדה מסכמת כי על ידי המשך כיבוש השטח בכוח, ישראל נושאת באחריות בינלאומית ונשארת אחראית להפרות של זכויות הפלסטינים באופן אינדיבידואלי וכעם.

הדו"ח מתאר השפעה מזיקה במיוחד של הכיבוש על ילדים, שחווים נוכחות צבאית מתמדת ומעשי אלימות, הגבלות על תנועה, הריסת בתים והרס של תשתיות ורכוש. הוועדה הדגישה כי להשפעות המצטברות של שיטות הכיבוש, לרבות הגבלות על תנועה, הייתה השפעה מפלה נרחבת על נשים פלסטיניות, וציינה כי הן חוות אלימות על רקע מגדר במהלך פעילותן היומיומית.

המאחז החדש בשומרון
מאחז חדש בשומרון, יולי 2022 | צילום: חדשות 13

הדו"ח מסתיים באמירה שחלק מהמדיניות והפעולות של ממשלת ישראל המובילות לכיבוש קבוע ולסיפוח דה-פקטו עשויות להוות מרכיבים של פשעים על פי המשפט הפלילי הבינלאומי, לרבות פשע מלחמה של העברתאוכלוסייה אזרחית לתוך שטח כבוש, ופשע נגד האנושות של גירוש או העברה בכפייה.

יו"ר הוועדה, המשפטנית הדרום-אפריקנית נאווי פילאי, ששימשה בעבר כנציבת זכויות האדם של האו"ם, אמרה: "על ידי התעלמות מהחוק הבינלאומי בהקמת התנחלויות והעברת אזרחים ישראלים במישרין או בעקיפין להתנחלויות אלה, ממשלות ישראל קבעו עובדות בשטח כדי להבטיח שליטה ישראלית קבועה בגדה המערבית". הוועדה תגיש את הדו"ח לאו"ם בשבוע הבא.

דובר מחלקת המדינה האמריקנית, נד פרייס
דובר מחלקת המדינה האמריקנית, נד פרייס | צילום: רויטרס

דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס אמר הלילה בתגובה: "ישראל מותקפת באופן עקבי ולא הגון באו"ם. אנחנו ממשיכים במאמצים לדאוג שישראל לא תזכה ליחס רע באופן חריג. אף מדינה לא חסינה מביקורת, אבל אף מדינה לא צריכה להיות מותקפת באופן לא הגון".