בכירים במו"מ: "חיי עשרות חטופים בסכנה - בשל התנהלות ישראל"

ברקע גרירת הרגליים במגעים לעסקת חטופים, גורמים בכירים המשתייכים לדרג המדיני והמקצועי מפנים אצבע מאשימה לכיוונו של ראש הממשלה - ומביעים תרעומת בשל העיכוב במסירת התשובה הישראלית למתווכות. "ישראל לא התקדמה ולא נפתח מו"מ אמיתי"

זמן צפייה: 01:17

ראש המוסד דדי ברנע ייצא לרומא ביום ראשון כדי לקדם את המשא ומתן לגיבוש עסקת חטופים, ברקע הדיווח כי חמאס דחה את התנאים החדשים שישראל הוסיפה למתווה העסקה. חרף מאמציו של ברנע, גורמים בכירים הביעו הערב (שישי) בשיחה עם חדשות 13 פסימיות בעקבות העיכוב במסירת התשובה הישראלית למתווכות, תוך שהפנו אצבע מאשימה לכיוונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

אותם הגורמים, שמשתייכים הן לדרג המדיני והן לדרג המקצועי, תקפו: "בשבוע הבא יחלוף חודש מאז שחמאס ויתר על הדרישה לסיים את המלחמה. במהלך החודש הזה ישראל לא התקדמה במו"מ ולא נפתח מו"מ אמיתי. יש כאן חיים של עשרות חטופים שעלולים להתפספס בגלל שעדיין למו"מ אמיתי - באשמת נתניהו".

הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב
הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב | צילום: לירי אגמי, דני טננבאום, אמנון שמי

בתוך כך, אתמול פורסם במהדורה המרכזית כי ישראל דורשת לקבל מחמאס רשימה של שמות החטופים שנמצאים בחיים, עוד טרם חתימה על עסקה.

במהלך הימים האחרונים ישראל העבירה לקטר ולמצרים רשימה של חטופים, שמבחינתה נמצאים תחת הקטגוריה ההומניטרית. בכיר ישראלי מסר לחדשות 13 כי לפחות 30 מבין השמות שנמסרו נמצאים בחיים. אצל המתווכות, כמו גם בממשל האמריקני, דנים בינתיים על מתווה שמאפשר לחמאס להעביר את רשמית החטופים במהלך השבוע הראשון בו תצא לפועל העסקה, ולא מבעוד מועד - דבר לו ישראל מתנגדת.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נואם בקונגרס האמריקני
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בקונגרס האמריקני | צילום: רויטרס

לפי דיווח שפורסם הבוקר בסוכנות הידיעות "רויטרס", חמאס דחה את דרישת ישראל כי כל האוכלוסייה שנעה חזרה לצפון הרצועה תיבדק על-ידי מנגנון שיקוף שיסרוק אותם. כך על פי בכירים המעורים בפרטים וצוטטו בדיווח - ארבעה בכירים המעורים במשא ומתן - גורם אירופי, גורם פלסטיני ושני גורמים מצריים.

לפי סוכנות הידיעות, ישראל דורשת בנוסף זכות וטו בכל הנוגע לחזרתם של קהילות מסוימות לצפון הרצועה, מתוך חשש שיהוו מנגנון תמיכה לחוליות חמאס בעתיד. בנוסף, ישראל בקישה להשאיר את כוחות צה"ל על ציר פילדלפי, אך מצרים  דחתה זאת, בטענה שלא מדובר בעניין הכלול בתוך המסגרת הכללית שכבר הוסכמה.