גורמים בישראל ובארה"ב: "המגעים לעסקה על סף קריסה"

לפי שני גורמים ישראליים ושני גורמים אמריקניים שצוטטו ב"פוליטיקו", המגעים לעסקת חטופים והפסקת אש ברצועה הגיעו למבוי סתום - מבלי שקיים כל הסכם חלופי על הפרק. גורם אמריקני: "אם לא תושג עסקה איראן עלולה לתקוף - ולהוביל להסלמה אזורית". בלינקן שוחח עם ראש ממשלת קטר: "דנו בפערים שנותרו במשא ומתן"

זמן צפייה: 01:39

שני גורמים אמריקניים ושני גורמים ישראליים שצוטטו היום (רביעי) באתר האמריקני "פוליטיקו" הביעו פסימיות בנוגע להמשך המגעים לגיבוש עסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה, וטענו כי אלו נמצאים על סף קריסה - מבלי שקיימת כל חלופה על הפרק. אחד הגורמים האמריקניים התריע: "אנחנו לא יודעים אם סינוואר מעוניין בהסכמות, אך אם לא נשיג עסקה איראן עלולה לתקוף - ולגרור את האזור להסלמה".

הגורמים האמריקניים הביעו חשש לפיו ההצעה הנוכחית, שגובשה ביולי על-ידי ממשל ביידן בשיתוף יתר המתווכות, תיכשל כמו קודמותיה, על אף שלטענתם מדובר במתווה "החזק ביותר" בנמצא אשר כולל ההתאמות שבוצעו כדי לעמוד בדרישות ישראל וחמאס. כזכור, בירושלים הסכימו להצעה הנוכחית, אך ארגון הטרור הודיע כי הוא אינו מקבל אותה.

"ראינו את סינוואר מטיל וטו על דברים שהוסכמו ואת נתניהו מוסיף תנאים חדשים", אמר ל"פוליטיקו" אנדרו מילר, בכיר במחלקת המדינה שעסק בסוגיית הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "אכן נראה שהמגעים הגיעו למבוי סתום, אך מדובר באחד המקרים שבהם גם אם קיים רק סיכוי קטן להגיע להסכם, קשה לחשוב על אסטרטגיה טובה יותר", ציין מילר. גורם אמריקני הוסיף בעילום שם: "סכסוך ישיר בין ישראל לטהראן הוא החשש הגדול ביותר כרגע וזה משהו שניסינו למנוע מאז 7 באוקטובר, אך הסיכויים שזה יקרה גדלים משמעותית אם חמאס לא יקבל את ההצעה הנוכחית".

הנשיא ג'ו ביידן, רה"מ בנימין נתניהו ויחיא סינוואר
הנשיא ג'ו ביידן, רה"מ בנימין נתניהו ויחיא סינוואר | צילום: רויטרס

דברי הגורמים האמריקניים בדיווח פסימיים מאלו שבכירים בוושינגטון משמיעים באופן פומבי. בהצהרה שנשא שלשום בתום ביקורו בארץ, מזכיר המדינה אנתוני בליקנן הודיע כי ראש הממשלה בנימין תניהו מכיר במתווה שהגישה ארה"ב והסכים לו, וכי כעת על חמאס להסכים לו גם כן. בהמשך לכך, בלינקן שוחח אמש עם ראש ממשלת קטר מוחמד אאל ת'אני, ועל פי הודעת מחלקת המדינה השניים דנו בפערים שנותרו בדרך לסגירת עסקה, וסיכמו להמשיך לעבוד יחד כדי למנוע מהצדדים לחתור תחת מאמצי המתווכות.

בלב המחלוקת כעת ניצבת סוגיית ציר פילדלפי ומסדרון נצרים. נתניהו מתעקש שלא תבוצע נסיגה מלאה של כוחות צה"ל מציר פילדלפי, אך הדבר מנוגד לדרישות חמאס ומונע את ההתקדמות במגעים.

אתמול, בכיר אמריקני מסר לרויטרס כי הצהרות נתניהו "לא מסייעות להגיע לעסקה - ומסכנות את התקדמות השיחות". כמו כן, הבכיר דחה את הטענה שמזכיר המדינה בלינקן קיבל את עמדת נתניהו על הצורך של ישראל להישאר בציר פילדלפי, והוסיף כי ארצות הברית מצפה שהמשא ומתן ימשיך השבוע, אם וכאשר חמאס ישיב בחיוב - על מנת לקבוע את דרך היישום של ההסכם.

בלינקן ואאל ת'אני
בלינקן ואאל ת'אני | צילום: רויטרס

אמש פורסם בחדשות 13 כי מפקד מינהלת השבויים והנעדרים, אלוף במיל' ניצן אלון, סירב להצטרף למשלחת המשא ומתן שתצא לקהיר השבוע במסגרת המשך המגעים - במחאה על עמדת נתניהו בנוגע לציר פילדלפי ומסדרון נצרים.

"בלי התגמשות בנוגע לציר פילדלפי ונצרים - אין טעם לנסוע לקהיר", אמר אלון לנתניהו, בעוד שבכיר במשלחת הפנה גם הוא אצבע מאשימה כלפי ראש הממשלה - ותקף: "הוא פועל אך ורק משיקולים פוליטיים". בתגובה לפרסום, מדובר צה"ל נמסר כי "אלוף ניצן אלון ממוקד בהשבת החטופים, לא מתייחסים להדלפות מגמתיות".