בכירים בצוות המו"מ: "תשובת חמאס היא פריצת דרך" | תמונת מצב

ברקע ההתקדמות במגעים לעסקת חטופים לאחר קבלת תשובת חמאס, בכירים בצוות המו"מ הישראלי הביעו אופטימיות וקבעו כי ניתן להוציא לפועל עסקה. לצד זאת הם תלו את האחיות במימוש הפוטנציאל על נתניהו, והדגישו: "יש פה עסקה מאוד ריאלית לביצוע". חמאס מצדו הראה התגמשות בנוגע לסעיף חידוש המלחמה - אך לפי גורמים פלסטינים הציע לשחרר פחות מ-30 חטופים חיים

זמן צפייה: 05:50

לראשונה מזה חודשים, שוררת הערב (חמישי) תחושת אופטימיות בישראל בכל הנוגע לסיכויים כי עסקת חטופים תצא לפועל, לאחר שאמש המתווכות הגישו לישראל את תשובת חמאס העדכנית. לצד זאת, גורמים בצוות המו"מ חוששים כי הדרג המדיני, ובראשו ראש הממשלה בנימין נתניהו, יסכלו התקדמות אפשרית. הערב נערכת ישיבה של הקבינט המדיני-ביטחוני בקריה, שמטרתה לקבוע את מנדט צוות המו"מ למגעים. מאוחר יותר תיערך ישיבה נוספת של נתניהו עם ראשי מערכת הביטחון.

במקביל, בימים הקרובים ייצא ראש המוסד דדי ברנע לאחת מערי הבירה באזור כדי לקדם את השיחות. ברקע ההתקדמות שכבר חלה, בכירים בצוות המו"מ הישראלי אמרו בשיחה עם חדשות 13: "מבחינתנו אפשר לצאת להסכם חטופים - זה תלוי כעת בנתניהו. אם רוצים לטרפד תמיד אפשר לטרפד, האתגר פה הוא להציל חיים מול שיקולים פוליטיים".

בנוגע לתשובת חמאס, הבכירים הוסיפו: "במתווה שהוגש ע"י חמאס יש פריצת דרך סופר משמעותית בהסרת הדרישה לסיום המלחמה בשלב הראשון, אפשר לקדם איתו מו"מ. יש פה עסקה מאוד ריאלית לביצוע. הסעיפים אמנם לא פשוטים, אבל לא אמורים להכשיל את העסקה".

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כעת נותרו כמה נקודות מחלוקת. ראשית, אם ישראל וחמאס לא יגיעו לסיכומים על הפסקת אש ארוכת טווח בתום השחרור ההומניטרי ישראל דורשת לחדש את האש. מנגד, תשובת חמאס בעניין זה נותרה מעורפלת.

בנוסף, ישראל שואפת להבטיח את יכולתה לחדש את האש בכל אחד מהשלבים, אם חמאס לא יעמוד בהתחייבויות שיגובשו.

תמונות החטופים מוצגות בתל אביב
תמונות החטופים מוצגות בתל אביב | צילום: רויטרס

חמאס מצדו מגלה גמישות מסוימת, בעקבות רצונו להביא להפסקת הלחימה. במסגרת ההתגמשות, חמאס ויתר על הדרישה להפסיק את האש באופן קבוע - אך הוא עשוי לשוב ולדרוש זאת במהלך הדיונים על שלב ב' של העסקה.

על-פי גורמים פלסטינים, ארגון הטרור הציע לשחרר פחות מ-30 חטופים חיים, ככל הנראה סביב 25 - בתמורה לאסירים פלסטינים שהוא עצמו ייבחר. בכל מקרה, הדרך לעסקה עוד ארוכה - וחמאס טוען שהכדור נמצא כעת בידיים של ישראל.

יחיא סינוואר, אסמאעיל הנייה, חמאס, עזה
הנהגת חמאס | צילום: רויטרס

בישראל צפויים מספר מכשולים בדרך למימוש עסקה, ובקואליציה עצמה הושמעו עמדות שונות. המפלגות החרדיות הודיעו כי ייתמכו בעסקת חטופים אם זו תובא לפתחם, אך השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר איימו כי הסכם עם חמאס עשוי להוות עילה לפירוק הממשלה.

נתניהו מייחס לאיום של שרי הימין חשיבות רבה, ובמערכת הפוליטית מעריכים כי הוא לא יוציא לפועל עסקה במחיר של הפלת ממשלתו. זאת, חרף העובדה שמערכת הביטחון מביעה תמיכה בקידום המגעים, וצה"ל מתחייב כי ישראל תדע לחדש את המלחמה אם חמאס יפר את ההסכמות.