קטר: "ישראל הסכימה להפסקת אש - וקיבלנו גם אישור חיובי מחמאס"

קטר הודיעה כי הצדדים הסכימו לדון סביב "מתווה פריז", חמאס הכחישו: "הודעת קטר - פזיזה". משלחת בכירי ארגון הטרור, בראשות איסמעאיל הנייה, הגיעה לקהיר לדיונים על הפסקת אש במסגרת עסקת חטופים. קבינט המלחמה התכנס כדי לדון בהתפתחויות האחרונות, אף שלא התקבל עדכון רשמי אודות תשובת חמאס

זמן צפייה: 09:31

משלחת בכירי חמאס הגיעה היום (חמישי) לקהיר, בירת מצרים, לדיונים על הפסקת אש, ובינתיים התקבל מסר מעודד מקטר - משם נמסר כי "ישראל הסכימה להצעה להפסקת אש - וקיבלנו גם אישור ראשוני חיובי מחמאס". בשעה זו קבינט המלחמה מתכנס לדון בעסקת החטופים, וראש המוסד דדי ברנע קיבל במהלך הדיון עדכון על הודעת משרד החוץ הקטרי. עם זאת, ישראל לא קיבלה אישור רשמי על "אור ירוק" מצד חמאס - זאת בזמן שגורם פלסטיני בכיר מכחיש את הדיווח הקטרי. בהמשך הערב ידון הקבינט המורחב בעניין עסקת החטופים המתגבשת.

לכל העדכונים מהיום ה-118 למלחמה

לפי קטר, ישראל וחמאס מבינות כי יש לנהל משא ומתן על עסקה סביב "מתווה פריז". המשלחת של חמאס, בראשות איסמאעיל הנייה, תדון בקהיר עם גורמים רבים, ביניהם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל, ותציג "הערות ותיקונים" על מתווה העסקה המוצע. בראש דרישותיהם ניצבת בקשה לערבויות בינלאומיות על נסיגה משמעותית של כוחות צה"ל ברצועה, וכן הפסקה מוחלטת של המלחמה כאשר יסתיימו סבבי החלפות החטופים הישראלים והאסירים הפלסטיניים - בהם שמות ספציפיים לבקשתם.

בנוסף, בחמאס ידרשו להוריד מן השולחן את דרישת הגליית בכירי הארגון מהרצועה, והם מעוניינים שהפסקת האש הזמנית תהיה בין היתר בחודש הרמאדן. עוד נמסר ממקורות פלסטיניים כי רק הפלג העזתי של חמאס בראשות יחיא סינוואר יחליט על קיום העסקה. בתוך כך, גורמים ישראליים "אופטימיים", וטוענים שסינוואר לא יסרב לעסקה, שלדבריהם "משעל והנייה יותר נוקשים ממנו".

גורמים מדיניים מסרו כי ישראל תסכים להפסקה משמעותית שתיארך כ-45 ימים, יציאה ממרכזי הערים העזתיות כחלק מ"מעבר לשלב ג' של המלחמה", ולמפתח שחרור אסירים תמורת שבויים: שלושה עד חמישה אסירים תמורת חטופים מבוגרים ונשים, וכמות תלת-ספרתית של אסירים פלסטיניים עבור כל אחת מחיילות צה"ל הנמצאות בשבי. כמו כן, נמסר כי "ישראל לא תוכל לתת מפורשות ערבויות לסיום הלחימה".

בנימין נתניהו, אסמאעיל הנייה
בנימין נתניהו, אסמאעיל הנייה | צילום: רויטרס

עוד לפני כן, בכיר פלסטיני מסר היום לרויטרס: "חמאס לא צפוי לדחות את העסקה, אך יתעקש על סיום המלחמה". זאת ועוד, בכיר חמאס בלבנון, אסאמה חמדאן, אמר אמש בריאיון לרשת לבנונית: "אנחנו עדיין בוחנים את מתווה העסקה, ויש לנו כמה הערות משמעותיות".

ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, לא דחה על הסף את מתווה עסקת החטופים שגובשה בפסגת ראשי המודיעין בפריז בתחילת השבוע, והודיע: "קיבלנו את ההצעה שנידונה בפגישה בפריז, נלמד אותה ונחזיר עליה תשובה". עוד הוסיף: "תנועת החמאס פתוחה לדון בכל יוזמה או רעיון רציני, בתנאי שיביא להפסקה כוללת של התוקפנות ויבטיח מחסה לבני עמנו שנאלצו לעקור מבתיהם".

מפגינים בתל אביב למען החטופים
מפגינים בתל אביב למען החטופים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם אמש הצהרה ובה התייחס לעסקת החטופים המתגבשת, ואמר: "יש המון רחש בתקשורת סביב המאמצים להשיג עוד שחרור של חטופים, אז אני רוצה להבהיר: אנחנו פועלים להשיג מתווה נוסף לשחרור חטופינו, אבל אני מדגיש: לא בכל מחיר. יש לי קווים אדומים, ביניהם: לא נסיים את המלחמה, לא נוציא את צה"ל מהרצועה, ולא נשחרר אלפי מחבלים. אנחנו פועלים כל הזמן לשחרור חטופינו ולהשגת יעדי המלחמה הנוספים: חיסול החמאס והבטחה שעזה לא תהווה עוד איום. אנחנו עובדים על שלושתם יחד ולא נוותר על אף אחד מהם".

גם בבית הלבן התייחסו לעסקה המתגבשת והביעו אופטימיות זהירה לגביה. "אחרי השיחות בימים האחרונים אנו מאמינים שיש סיכוי טוב להגיע לעסקת חטופים", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי. דבריו של הבכיר האמריקני הגיעו שעות אחדות לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו טען  במהלך ביקור במכינה בעלי כי "ישראל לא תוציא את צה"ל מרצועת עזה ולא תשחרר אלפי מחבלים". בתגובה לכך, קירבי הדגיש: "אני לא יכול לדבר בשם נתניהו. אני יכול להגיד שהשיחות שהיו בימים האחרונים, כולל עם ישראל, גורמות לנו להאמין שיש סיכוי טוב להגיע להסכם שיביא לרגיעה ולשחרור חטופים. זה גם מה שהישראלים רוצים - לראות את החטופים בבית".

Izwldg
השר בן גביר, רה"מ נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

דבריו של נתניהו מגיעים ברקע ההתנגדות הפנימית בקואליציה לעסקת חטופים שתכלול שחרור מסיבי של מחבלים והפסקה בלחימה. אתמול השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר איים: "עסקה מופקת שווה לפירוק הממשלה". בנאום שנשא במליאת הכנסת הרחיב: "שמענו הדלפות לתקשורת עם מספרים הזויים שישראל אמורה להעניק לארגון הנאצי חמאס במסגרת עסקת חטופים. זה כנראה הייתה עז שנועדה להכשיר את הקרקע לעסקה אחרת, עדיין מופקרת".

"אדוני ראש הממשלה, החללים אינם עיזים, הפצועים אינם עיזים, אזרחי ישראל אינם עיזים ואני אינני עז", המשיך בן גביר בפנייה ישירה לנתניהו. בצל ההשפעה האמריקנית המשמעותית על הנעשה בישראל, השר לביטחון לאומי הוסיף: "שמעתי את הדברים של קירבי. זהו, ארה"ב עברה לנהל את ישראל. לא נהפוך לרפובליקת בננות".