לשכת רה"מ: "דרישות חמאס עדיין מופרכות, משלחת ישראלית תצא לקטר"

קבינט המלחמה התכנס לדון בתשובת חמאס, ובסופו נמסר: "משלחת ישראלית תצא לדוחא לאחר שהקבינט המדיני-ביטחוני ידון בעמדת ישראל". עוד נמסר: "רה"מ אישר את התוכניות לפעולה ברפיח. צה"ל נערך לצד המבצעי ולפינוי האוכלוסיה"

זמן צפייה: 02:28

קבינט המלחמה התכנס היום (שישי) לדיון דחוף בתשובת חמאס למתווה העסקה לשחרור חטופים והפסקת אש ברצועת עזה, ולאחר מכן כונס הקבינט המדיני-ביטחוני המורחב. בתום דיון קבינט המלחמה נמסר מלשכת רה"מ: "ראש הממשלה נתניהו אישר את התוכניות לפעולה ברפיח. צה״ל נערך לצד המבצעי ולפינוי האוכלוסיה. בעניין החטופים - דרישות חמאס עדיין מופרכות. משלחת ישראלית תצא לדוחא לאחר שהקבינט מדיני ביטחוני ידון בעמדת ישראל".

תשובת ארגון הטרור כוללת הצעה לשני שלבים של עסקה, בה דרישה לשחרור של עד 1,000 מחבלים - וקביעת תאריך לנסיגה מלאה של צה"ל מרצועת עזה. בשלב ראשון לעסקה ישוחררו 40 חטופים: 7 אזרחיות, 15 מבוגרים, 13 צעירים חולים , ו-5 חיילות - אשר תמורתן דורש חמאס שחרור של 100 רוצחים ו-50 מחבלים שלא רצחו, אך מרצים מאסרי עולם.

בתוך כך, בשלב זה חמאס דורש את החזרת כלל האזרחים לצפון רצועת עזה - אך צה"ל דורש החזרה מוגבלת של נשים וילדים בלבד. לאחר השלב הראשון, חמאס דורש לקבוע תאריך מוסכם לנסיגת כוחות צה"ל מהרצועה והפסקת המלחמה לצמיתות. בשלב השני, חמאס דורש שחרור של כל האסירים הפלסטיניים מבתי הכלא בישראל, בתמורה לשחרור של כל החטופים הישראלים שנותרו בשבי בעזה.

מקורות פלסטיניים אומרים הבוקר כי חמאס ממתין לקבלת תגובה ותשובה מישראל באמצעות המתווכות על ההצעה למתווה, ולפי המקורות, אם ישראל תסכים עקרונית לסעיפים יחל משא ומתן על פרטי העסקה. באופן רשמי לא מתייחסים עד כה בארגון הטרור לפרטים, ועמדתו היא להציג לתקשורת הערבית כי הוא אינו מתפשר מול ישראל ושומר "על האינטרסים של העם הפלסטיני". מלשכת ראש הממשלה נמסר אמש אחרי הגעת תשובת חמאס: "ארגון הטרור ממשיך להתבצר בדרישות מופרכות".

ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני
ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני | צילום: קובי גדעון / לע"מ

משפחות החטופים הגיעו הבוקר לשער בגין בקריה בעת שקבינט המלחמה יתכנס לדון בהצעת חמאס, שם ימתינו עד לסיום ישיבת הקבינט. ממטה המשפחות להחזרת החטופים נמסר: "עכשיו הרגע של חברי קבינט המלחמה וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, לקבל החלטה שתציל את האהובים שלנו. אנו קוראים להם להוכיח כי אנחנו מדינה חפצת חיים. עם שלם סומך עליהם שייבחרו נכון - החזרת האחים והאחיות של כולנו".

משפחות החטופים חוסמות את דרך בגין בת"א
משפחות החטופים חוסמות את דרך בגין בת"א | צילום: רויטרס
העימותים בתל אביב מפגינים משפחות חטופים קפלן המפגנות מחאה משטרה
עימותים בין מפגינים למשטרה בתל אביב | צילום: רויטרס

אמש פורסם במהדורה המרכזית כי המתווכות העבירו בימים האחרונים מסר לישראל, לפיו הן מזהות איזושהי התגמשות אצל חמאס, ובכירים ישראלים הביעו אופטימיות בנוגע להתקדמות במגעים. הסוגיות בהן חמאס צפוי להתגמש נוגעות למספר המחבלים והרצוחים שישוחררו במסגרת העסקה, וכן צפוי ויתור על נסיגה מלאה של צה"ל מרצועת עזה.

נותרו עוד מחלוקות, ודרישה שנותרה ומהווה מכשול היא בנושא חזרת אזרחים עזתים לצפון הרצועה, כמו גם הדרישה של חמאס לייצר שיח שייאפשר את סיום המלחמה בהמשך. הדברים האלה לא עוברים חלק בגרונם של בכירים ישראלים, ובישראל ממתינים לקבל את התשובה הכתובה הסופית מצד חמאס ביממות הקרובות.

דרישה נוספת של חמאס היא לא לפנות רק את מרכזי ערים מכוחות צה"ל, אלא לפנות גם את מסדרון נצרים שמחלק את הרצועה לשניים, ודרכו ישראל שולטת על התנועה מצפון לדרום ולהפך. לדרישה הזו ישראל צפויה לסרב לעת עתה.

הפגנת משפחות החטופים בתל אביב
הפגנת משפחות החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

אתמול נפגש רה"מ בנימין נתניהו עם נציגי משפחות החטופים ואמר: "עד לרגע זה לא באה תשובה אמיתית של חמאס. הם עדיין מחזיקים בדרישות בלתי מקובלות ורוצים להבעיר את השטח ברמדאן. מה שכן השתנה, זה בעקבות לחץ של הממשלה, וגם עקב פעילותכם ברחבי העולם - אנחנו רואים בפעם הראשונה לחץ של קטר על חמאס".

"קטר החלו לאיים על חמאס: 'אנחנו נסלק אתכם', 'אנחנו נמנע מכם כסף'. וידאתי שדברים אלו באמת נאמרו", הוסיף ראש הממשלה, שרעייתו נכחה גם היא בפגישה. הוא הדגיש: "אם מישהו אמר לכם שאני לא רוצה עסקה, ומנסים שלא לעשות את זה - זה קשקוש. אנחנו מחויבים להחזיר את כולם. גם אם אנחנו הולכים למערכת רבת שלבים זה כולל את כולם, גם את החללים וגם את החטופים והחטופות".