בכירים ישראלים: תזוזה חיובית במגעים לעסקת חטופים

המתווכות העבירו בימים האחרונים מסר לישראל, לפיו הן מזהות איזושהי התגמשות אצל חמאס, ובכירים ישראלים הביעו אופטימיות בנוגע להתקדמות במגעים. הסוגיות בהן ארגון הטרור צפוי להתגמש: ויתור על נסיגה מלאה מהרצועה והפחתת מספר המחבלים שישוחררו. נקודת המחלוקת: הדרישה לחזרת אזרחים עזתים לצפון הרצועה

זמן צפייה: 03:24

תזוזה חיובית במגעים לעסקה: המתווכות העבירו בימים האחרונים מסר לישראל, לפיו הן מזהות איזושהי התגמשות אצל חמאס, ובכירים ישראלים הביעו הערב (חמישי) אופטימיות בנוגע להתקדמות במגעים. הסוגיות בהן חמאס צפוי להתגמש נוגעות למספר המחבלים והרצוחים שישוחררו במסגרת העסקה, וכן צפוי ויתור על נסיגה מלאה של צה"ל מרצועת עזה.

נותרו עוד מחלוקות, ודרישה שנותרה ומהווה מכשול היא בנושא חזרת אזרחים עזתים לצפון הרצועה, כמו גם הדרישה של חמאס לייצר שיח שייאפשר את סיום המלחמה בהמשך. הדברים האלה לא עוברים חלק בגרונם של בכירים ישראלים, ובישראל ממתינים לקבל את התשובה הכתובה הסופית מצד חמאס ביממות הקרובות.

כזכור, בוועידת פריז דובר על שחרור של 400 אסירים פלסטיניים בתמורה ל-40 חטופים ישראלים, בהם 35 אזרחים ו-5 חיילות. לפי המתווכות, כעת חמאס דורש שחרור של 700 עד 800 מחבלים בתמורה ל-35 חטופים, ושחרור 50 מחבלים תמורת כל חיילת.

דרישה נוספת של חמאס היא לא לפנות רק את מרכזי ערים מכוחות צה"ל, אלא לפנות גם את מסדרון נצרים שמחלק את הרצועה לשניים, ודרכו ישראל שולטת על התנועה מצפון לדרום ולהפך. לדרישה הזו ישראל צפויה לסרב לעת עתה.

מחאת משפחות החטופים במשכן הכנסת מלחמת חרבות ברזל
מחאת משפחות החטופים במשכן הכנסת, בשבוע שעבר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היום נפגש רה"מ נתניהו עם נציגי משפחות החטופים ואמר: "עד לרגע זה לא באה תשובה אמיתית של חמאס. הם עדיין מחזיקים בדרישות בלתי מקובלות ורוצים להבעיר את השטח ברמדאן. מה שכן השתנה, זה בעקבות לחץ של הממשלה, וגם עקב פעילותכם ברחבי העולם - אנחנו רואים בפעם הראשונה לחץ של קטר על חמאס".

"קטר החלו לאיים על חמאס: 'אנחנו נסלק אתכם', 'אנחנו נמנע מכם כסף'. וידאתי שדברים אלו באמת נאמרו", הוסיף ראש הממשלה, שרעייתו נכחה גם היא בפגישה. הוא הדגיש: "אם מישהו אמר לכם שאני לא רוצה עסקה, ומנסים שלא לעשות את זה - זה קשקוש. אנחנו מחויבים להחזיר את כולם. גם אם אנחנו הולכים למערכת רבת שלבים זה כולל את כולם, גם את החללים וגם את החטופים והחטופות".