הנייה: "לא מעוניינים בעסקה שלא תביא להפסקת המלחמה"

יו"ר הלשכה המדינית של חמאס נשא נאום לקראת רמדאן והקשיח עמדות במסגרת המו"מ לעסקת חטופים. בין היתר דרש הפסקת אש כוללת, סיום המלחמה ונסיגה מלאה של ישראל מעזה. בתוך כך: מקורות מצריים מסרו כי המגעים לעסקה לא הופסקו - והם צפויים להתחדש בימים הקרובים. מקורות פלסטיניים: "משלחת חמאס תגיע עם עמדות נוקשות"

זמן צפייה: 01:07

ברקע הקיפאון בשיחות המו"מ לעסקת חטופים, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה נאם הערב (ראשון) לכבוד תחילת חודש רמדאן. במהלך הנאום אמר כי בחמאס "לא מעוניינים בעסקה שלא תביא להפסקת המלחמה". הוא מנה את דרישות הארגון: "הצבנו חמישה עקרונות במהלך המשא ומתן - הפסקת אש כוללת, סיום המלחמה ונסיגה מלאה של ישראל, חזרת הפליטים, העברת סיוע הומניטרי ושחרור אסירים".

לצד הקשחת העמדות הרשמית שהציג, האשים הנייה את ישראל בכך שהצדדים טרם הגיעו לעסקה. "ישראל לא רוצה להתחייב לעקרונות הבסיסיים של ההסכם. למרות זאת, אנחנו פתוחים להמשך המגעים ולכל נוסח שיענה על  התנאים שלנו ויסיים את התוקפנות על העם הפלסטיני".

בתוך כך, למרות חוסר ההצלחה של השיחות בקהיר, לפי מקורות מצריים המו"מ לעסקה לא הופסק - והוא צפוי להתחדש בימים הקרובים. עם זאת, מקורות פלסטיניים מסרו כי משלחת חמאס תגיע עם עמדות נוקשות.

מיצג המחאה למען החטופים בכיכר פריז בירושלים
מיצג מחאה למען החטופים, כיכר פריז בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הפגנה למען שחרור החטופים בירושלים
הפגנה למען שחרור החטופים בירושלים | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בשבוע שעבר נרשם משבר משמעותי במגעים לעסקת חטופים, כשחמאס העביר למתווכות תשובה בנוגע למתווה - מבלי שכלל בה את שמות החטופים החיים - זאת בניגוד לדרישה שהציגה ישראל. ימים ספורים לאחר מכן דווח בסוכנות הידיעות "רויטרס" כי שיחות המו"מ בקהיר "קרסו", לאחר שהסתיימו ללא פריצת דרך. בכיר חמאס שצוטט בדיווח תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו וטען כי הוא "לא רוצה הסכם".

ובצד הישראלי, גורמים ביטחוניים המעורבים במו"מ לעסקה סבורים כי ישראל צריכה להתגמש יותר במסגרת המגעים, וכי יש להרחיב את המנדט לצוות הישראלי. כך פורסם לראשונה בזמן שישי. הבכירים הציגו את עמדתם ביום חמישי בדיון שהתנהל עם רה"מ, השרים ראשי מערכת הביטחון, אך היא נדחתה – גם על ידי נתניהו והשרים, וגם על ידי ראש השב"כ רונן בר וראש המוסד דדי ברנע, מכיוון שהם סבורים כי אין להתגמש יותר ולהרחיב את המנדט.

ובזמן שבצה"ל נערכים להרחיב את הלחימה ברצועת עזה לאזורים נוספים, רוב הציבור תומך במתווה קהיר לעסקת חטופים. כך עולה מסקר חדשות 13 והפרופ' קמיל פוקס שפורסם ביום חמישי בשבוע שעבר. למרות המחיר הכבד, 43% מהציבור תומך במתווה, לעומת 36% מתנגדים. על-פי ההצעה, ישוחררו 45 חטופים, תמורת שחרור מאות אסירים והפוגה ממושכת בלחימה.